2021.04.09. 15:00
Lesújtó eredmény: sokan nem használják a gyerekülést az autóban
A legkisebb baleset esetén is életet ment, ha jól rögzítettük és jól használtuk.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Lesújtó eredményeket hozott a hazai utakon, ahogy megyénkben is a közelmúltban tartott, európai szintű Roadpol ellenőrzés. Nagyon sokan nem használták a biztonsági övet, és sajnos több esetben is gyerekülés nélkül szállították gyermeküket az autóban, vagy az ülést nem megfelelően rögzítették a járműben.
Csak ha van öv
Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság összeállításának segítségével most végigvesszük, mely szempontok alapján választható ki a gyermek korának és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülés.
A magyar KRESZ pontosan meghatározza a feltételeket a gyermekbiztonsági rendszerek használatához. Gyakorlatilag három évnél fiatalabb gyermek csak olyan személyautóban szállítható, amelynek a gyári kialakítása lehetővé teszi a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazását. Tehát például egy biztonsági övvel nem rendelkező veterán autóban nem szállítható három évnél fiatalabb kisgyerek.
A kor mellett a másik kitétel a magasság. Elhagyható a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazása, tehát gyermekülés vagy ülésmagasító nélkül utazhatnak a három évnél idősebb és 135 centiméternél magasabb gyerekek, de csak a hátsó ülésen, és csak bekapcsolt biztonsági övvel. Az első ülésre akkor ülhetnek át a gyerekek, ha elérték a 150 centiméteres testmagasságot – hívja fel a figyelmet a bizottság.
A testmagasság azért fontos, mert az autók passzív biztonsági rendszerei az adott magasságok alatt nem hatékonyak, sőt sérülést is okozhatnak. A túl alacsony ember kicsúszhat a biztonsági öv alól, illetve az öv felső szára, nem a vállnál, hanem a nyaknál fut, ami szintén veszélyes. Az ülések kicsúszásgátló párnázata sem funkcionál megfelelően, és a légzsákok sem az alacsony utasnak megfelelő felületeket védik.
A gyereküléseket öt kategóriába sorolják. A 0 és 0+ csoportú ülések legfeljebb 13 kilogramm testtömegű gyerekek számára készülnek. Ezekben az úgynevezett babaülésekben a menetiránynak háttal utazhatnak a csecsemők, így vészfékezéskor kevésbé terhelődik a hátuk és a nyakuk. A babákat az ülés behelyezése előtt érdemes becsatolni, majd az ülés a biztonsági övvel rögzíthető az autóülésen.
Többnyire menetirányban
Az 1-es csoportú ülésbe a kilenc hónap és négy év közötti életkorú gyerekek számára gyártott ülések tartoznak, amelyeket többnyire menetirányban helyeznek el. Az ülés állandóra rögzíthető az autóban, a gyereket az ülés ötpontos biztonsági övével a beülés után kell becsatolni.
A 2-es és 3-as csoportba tartozó ülések négyéves kortól és 36 kilogramm testtömegig alkalmazhatók. Ebbe a csoportba tartoznak az úgynevezett ülésmagasítók is, de vannak háttámlával és az oldalpárnákkal kialakított ülések is. A gyermekülést az autóülés ülőfelületére kell helyezni és a benne ülő gyerekkel együtt kell a biztonsági övvel becsatolva rögzíteni, emellett alternatív megoldásként még az ISOFIX-rendszerrel is rögzíthető.
A rögzítés
A gyerekülések hárompontos biztonsági övvel vagy az ISOFIX-rendszer segítségével rögzíthetők az autóban. Utóbbi esetében a gyerekülés két horga az autóülés háttámlája és ülőpárnája közötti két ISOFIX-rögzítőszembe kattintható, amelyek szilárd kapcsolatban állnak a karosszériaszerkezettel. Ez az erős csatlakozás fokozott biztonságot nyújt, az egyszerű kezeléssel pedig minimálisra csökken a behelyezéskori hibák lehetősége.
Az ISOFIX-rögzítőszemek mellett egy harmadik rögzítési pont is gondoskodik a gyerekülés stabilitásáról, amely többnyire az ülések előtti lábtérben található. Az ISOFIX-rögzítőszemeken kívül – harmadik rögzítőpontként – speciális felső hevederes (Top-Tether) rögzítés is létezik, amelyek a hátsó ülés két külső üléshelye támlájának hátoldalán helyezkednek el.