önkéntesség

2020.11.17. 10:00

Virtuálisan segítő nagyik

Telefonos szolgálatot indított az Otthon Segítünk Alapítvány egyedülálló szülőknek.

Detzky Anna

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

A rokonaiktól távol élő kisgyermekes anyukák számára komoly segítséget jelentett az Otthon Segítünk Alapítvány önkéntes nagymamáinak támogató szolgálata a megyeszékhelyen. Viszont a koronavírus ezt is keresztülhúzta. Az alapítvány tagjai igyekeznek alkalmazkodni az új helyzethez és másképpen, online módon segíteni. A 06-1-770-8766-os számon, hétköznapokon 10–19 óra között telefonos szolgálatot hirdettek meg, ahol problémákkal, magánnyal küzdő kisgyermekes szülők és nagyszülők hívását várják. Ezzel párhuzamosan folytatják a családlátogató önkéntesek képzését is. A tanfolyam jelenleg szintén a virtuális térbe költözött.

Biztonságosan

– Budapesti központunk indította útjára a telefonszolgálatot, de hat miskolci önkéntes is csatlakozott a kezdeményezéshez – mondta Oláhné Lajtos Julianna, a Miskolci Otthon Segítünk Alapítvány koordinátora. – Szeretnénk vigyázni az önkénteseinkre és az általunk gondozott családokra, ezért döntöttünk az online tér mellett. Mostanra a 60 év alatti szolgálattevőink is felhagytak a családlátogatásokkal. Viszont öröm számunkra, hogy így is tudunk adni és nem kellett teljesen felfüggeszteni a tevékenységünket.

Anonim lehetőség

A telefonszolgálat egy internetes alkalmazáson keresztül működik, de kívülről bárkinek elérhető.

– Azok között az önkéntesek között, akik vállalták, hogy részt vesznek az új szolgálatban, beosztottuk a napot ügyeleti sávokra. Ők a könnyebben kommunikáló, nyitott személyiségű segítőink sorából kerültek ki. Egyszerre egy-két órát ülünk a telefon mellett, hetente néhány alkalommal. A telefonálótól nem várjuk el, hogy bemutatkozzon. Mindenféle problémát meghallgatunk, és igyekszünk megosztani a saját tapasztalatainkat. Sok hívó egyszerűen csak beszélgetni szeretne valakivel, mert otthon nagy a feszültség és nem tud kimozdulni. Igyekszünk oldani a stresszt az anyukákban. A nagymamáknak pedig felhívjuk a figyelmét a modern telekommunikációs eszközökre és internetes lehetőségekre – sorolta a miskolci koordinátor.

Tanfolyamon készültek

A telefonos ügyelőknek előzetes online felkészítő tanfolyamot hirdettek meg.

– Megtanítottuk az empatikus, értő figyelemmel folytatott segítő beszélgetés alapjait. Fontos, hogy a telefonban nem adunk konkrét tanácsokat, hanem a hívót arra biztatjuk, hogy a saját megoldását találja meg. Gyakran már a gond megfogalmazásával aktivizálódik a problémamegoldó képessége. Ez elősegíti, hogy szembenézzen

a valósággal és kipanaszkodja magát. A leggyakoribb téma, amivel felkeresnek bennünket, az a magány. Nehezen viselik, hogy a gyermek mellett nincs felnőtt társaságuk. Azokat pedig, akik gazdasági vagy egyéb szociális segítséget kérnek, továbbirányítjuk a megfelelő szervezetekhez. Az Otthon Segítünk Alapítványban minden hónapban tartunk központi szupervíziót is, a koordinátoroknak kötelező jelleggel, az önkénteseknek pedig fakultatívan. Ezeken az alkalmakon lehetőséget adunk rá tagjainknak, hogy személyesen vagy csoportban kibeszéljék a nehézségeket, amelyekkel szolgálatuk során találkoznak – ismertette Oláhné Lajtos Julianna.

(A borítóképen: Az önkéntesek a könnyebben kommunikáló, nyitott személyiségű segítők sorából kerültek ki)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában