Közlekedési káosz

2024.02.12. 07:00

A négysávos Vologda utca nélkül sem működik a Dayka-átkötés

Az alapötlet nem volt rossz, de sok sebből vérzik Miskolc legújabb közlekedési csomópontrendszere, a Dayka-átkötés.

Szaniszló Bálint

A Dayka Gábor utcán végighaladva egy nagyforgalmú északi tehermentestő útra kell rákanyarodnia az autósnak

Fotó: Bujdos Tibor

Lassan évtizedekben mérhető az e terv, hogy Miskolcon, a jelenlegi Szent István tér és a mögötte az Avas felé elterülő részen alakítsák ki a város főterét. Szó volt a Szinva kibontásáról és egy olyan vízközeli pihenőpark kialakításáról, mint a Szinva-terasz.

Eltervezték, megépült 

Mindehhez arra lenne szükség, hogy a történelmi Avas és a Szent István tér között elhaladó út forgalmát a minimálisra csökkentsék. Ehhez a Diósgyőr irányából érkező átmenő gépjárműforgalmat el kell terelni valamerre, hogy a terület tehermentesüljön. Erre találta ki még a dr. Kriza Ákos vezette önkormányzat a Dayka-átkötés projektet, azaz a belvárost Diósgyőr felől lezáró, az északi tehermentesítő útból kiinduló Dayka Gábor utca meghosszabbítását egészen a Meggyesalja utcáig. Innen tehát az érkező gépjárműforgalmat, még mielőtt beérne a közvetlen belvárosba, átterelik a városrész északi oldalára.  

 

A Dayka-átkötés projektet a jelenlegi önkormányzat is elfogadta és 2022. tavaszán, egy 1,8 milliárd forintos uniós projekt keretében megkezdődhetett az átkötőút megépítése és a hozzá tartozó csomópontok átalakítása. Épületek egész sorát kellett lebontani, hiszen a Dayka Gábor utca folytatásának útjában tucatnyi építmény - lakóház, közintézmény, irodaház - volt.

Forgalmi káoszhelyzet 

A boon.hu cikkek sorozatában foglalkozott az építkezés menetével, illetve azzal, hogy tavaly decemberi átadása óta miként került az arra közlekedők véleményének kereszttüzébe a kialakított új forgalmi rend. A csomópontok forgalomszabályozása sok sebből vérzik, nagyon sokan joggal érzik azt, hogy nem segítik, inkább korlátozzák a gépjárművel közlekedőket.  

Az egyik kardinális probléma, hogy Hunyadi és a Dayka utcák kereszteződésében megtiltották a balra nagy ívben kanyarodást (csak a Diósgyőr irányából érkezők számára engedélyezett), illetve, hogy a megnövekedett forgalmat levezetni segítő „egérutaknál” behajtani tilos táblákat helyeztek el. A Petőfi utca Rácz Gy. és Dayka G. utcák közötti szakaszán a gépjárművel történő közlekedést engedélyhez kötötték, valamint a Bartók B. tér Rácz Gy. utca folytatásának a Szinva-lefedésen átvezető szakaszán a gépjárművel történő behajtást megtiltották.

Meghallgatásra találtak a panaszok 

Volt értelme portálunk cikkeiben elemezni a tarthatatlan állapotokat, hiszen a miskolci városháza sajtó osztálya február 7-én egy közleményében úgy fogalmazott, hogy „az önkormányzat közlekedési szakembereinek észrevételei alapján, a  lakossági jelzéseket és kéréseket is meghallgatva, Miskolc város vezetése azzal bízta meg az önkormányzat szakembereit, hogy vizsgálják meg a Dayka-átkötés környékének és a kapcsolódó utcák forgalmi rendjének esetleges módosítási és felülvizsgálati lehetőségeit, annak érdekében, hogy a közlekedés valamennyi részvevő számára a lehető legoptimálisabb legyen.”

Négysávos Vologda utca kell! 

A "pillanatnyi" forgalomszervezés problémán túl azonban van egy hosszabb távra kiható gondja is a Dayka-átkötésnek. Ha az autós - hallgatva "az idők szavára" - a Meggyesalja, a Petőfi, vagy a Hunyadi utcán Diósgyőr felől érkezve engedelmeskedik a felhívásnak és rákanyarodik a Dayka Gábor utcára, a túlsó végén egy igencsak forgalmas, szűk áteresztő képességű Vologda utcára kénytelen rákanyarodni. Ezt nevezzük északi tehermentesítő útnak. Miután a Kiss Ernő utcán elkészült a kiszélesített Thököly-híd, már ott elkedődik az átvándorlás az északi tehermentesítő útra.  

A helyzeten úgy lehetne változtatni, ha az északi tehermentesítő utat egészen a Búza térig négysávossá szélesítenék ki, ezzel javítva a forgalomelvezető képességét. 
Papíron, a város hosszabb távú terveiben szerepel ez az elképzelése, de - nem állunk messze az igazságtól ha azt mondjuk - sok víz fog még lefolyni a Szinván, amíg megtörténik az első kapavágás. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában