Legalább 15 éves élettartam

2022.09.15. 14:00

Nem olcsó mulatság az útfelújítás. Mutatjuk, mennyibe kerül...

A Magyar Közút megyei igazgatósága tavaly összesen 117,3 kilométernyi hosszban végzett el burkolatfelújítási munkákat.

SZB

Fotó: Hüvösi Csaba

A megye 2712,7 kilométernyi úthálózatából 1628,3 kilométernyi a mellékút. Ezek adják a hálózat jelentős részét, ezek biztosítják a települések közvetlen megközelítését, illetve a gyorsforgalmi utak és a főutak összekapcsolását is. Jellemző a megyére az úgynevezett „zsáktelepülések” nagy száma.

Leginkább ezeknek a minősége okoz fejfájást a közlekedőknek, illetve a fenntartásukért felelősöknek, döntően a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóságának.

Alapvető problémát jelent, hogy az utak nagy részének a nyomvonala történelmileg alakult ki, rakott, vagy szórt terméskő alappal, az idők folyamán rádolgozott változó vastagságú makadám, vagy hengerelt aszfalt rétegekkel. A jelen kor forgalma, a járművek tengelyterhelése sok esetben messze meghaladja az utak pályaszerkezetének teherbírását.

Ötvenöt megyei útszakasz 

A Magyar Közút megyei igazgatósága tavaly – uniós és hazai források felhasználásával – összesen 117,3 kilométernyi hosszban, 12,5 milliárd forint értékben, 55 útszakaszon végzett el burkolatfelújítási munkákat. A felújítással kapcsolatos tervezési munkákat 79,4 kilométernyi út esetében, mintegy félmilliárd forint értékeben végezték el a szakemberek.   

Fontos szerepet kap a Magyar Falu útfelújítási program, amely 2019-ben indult tisztán hazai finanszírozással. A programban az 5 ezer lakosnál kisebb települések vehetnek részt. Tavaly a program keretében 39 érintett útszakaszon összesen 76 kilométernyi hosszban 8,5 milliárd forintnyi útfelújítás történt meg. A program idén folytatódik.

A húsz év már elfogadható 

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés szeptember 15-ére összehívott rendes ülésén a testület kiemelt helyen tárgyalta a Magyar Közút megyei igazgatóságának tavalyi tevékenységét, amely egyben képet adott a megye úthálózatának állapotáról.

Elhangzott, hogy a tavaly felújított 117 kilométernyi út a teljes megyei úthálózat 4,3 százaléka. Ez azt jelenti, hogy ebben az ütemben majd' 23 évnek kell eltelnie ahhoz, hogy az adott útszakaszt újra felújítsák. A beszámolóból kiderült, hogy a tavalyi rekord év volt, az utóbbi időben ugyanis a kormány egyre több anyagi eszközt mozgósít, hogy az úthálózat minél jobb állapotban legyen. Hasonló mértékű útfelújítás várható idén is a megyében.

A szakemberek hangsúlyozzák, hogy egy jól megépített út esetében legalább 15 éves élettartammal számolnak. Utána kezdődik meg az állapotromlás. Kalkulációk szerint a 20 évenkénti felújítás elfogadható periódus lenne, ezt lehet megcélozni.

Elszabadultak az árak 

Arról is szó volt, hogy az útfelújítás 120-140 millió forintos kilométerenkénti ára magasnak tűnik, de a jelen helyzetben, amikor az építőipari árak elszabadultak, az energiaköltségek jelentősen növekedtek, reális költség. Nincs szó túlárazásról.

A megyei közgyűlésen elhangzottakra visszatérünk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában