Sport

2012.07.23. 14:23

Forma 1 - Esély a Ferrarinál, de...

Miskolc - A hétvégén kerül megrendezésre az ENI Magyar Nagydíj, a Formula 1-es világbajnokság 11. futama. Bethlen Tamást, az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjét kértük esélylatolgatásra.

Miskolc - A hétvégén kerül megrendezésre az ENI Magyar Nagydíj, a Formula 1-es világbajnokság 11. futama. Bethlen Tamást, az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjét kértük esélylatolgatásra.

ÉM: Éppen a félidejében jár az idei Formula 1-es világbajnokság: a ferraris Fernando Alonso jelentősnek mondható előnyre tett szert a Magyar Nagydíj előtt. Ez meglepő?

Bethlen Tamás: Ha mindezt egy hónappal ezelőtt kérdezik, azt mondom, meglepő. Év elején úgy tűnt, teljes a tanácstalanság a Ferrarinál, a maláj versenyen megszerzett szerencsés győzelemtől eltekintve csak a középmezőny elején tudott autózni Alonso. A spanyol, a monacói és a kanadai futamon ugyan tapasztalható volt egy kis formajavulás, de Valenciában csak a 11. rajthelyet szerezte meg a helyi hős, így mindenki csalódott volt a Ferrari teljesítménye miatt. Aztán jött két győzelem és egy második hely, a maranellói csapat spanyol ásza pedig „feltámadt”. A magyarázat talán abban keresendő, hogy rettentően felgyorsultak a csapatok év közbeni fejlesztései. És úgy tűnik, a Ferrari rátalált valamire, amellyel most a többiek előtt járhat. De ez pár futam alatt akár ugyanilyen gyorsan meg is változhat…

ÉM: A Német GP-n a Red Bullnak a motorvezérlése körül akadt "némi" kalamajkája. Erről mi a véleménye?

Bethlen Tamás: A topcsapatok - így például az utolsó két vb-címet besöprő és a konstruktőri versenyt jelenleg is nagy fölénnyel vezető Red Bull – mindig könnyen a technikai ellenőrök érdeklődésének középpontjába kerülnek. Ezúttal a motorvezérlés adatai között találtak olyan infókat, amelyek arra mutattak, hogy eltérés van az energiaitalos csapat Renault erőforrásainak nyomatékgörbéi és a megengedett határok között. Végül – és ez is nagyon jellemző az F1-re – nem találtak büntethető szabálytalanságot (a Red Bull mérnökei feltehetően most ügyesebbek voltak, mint az FIA technikai szakértői), így a vasárnap reggeli botrány ellenére elrajtolhatott Vettel és Webber.

ÉM: Kimi Räikkönen úgy áll a 4. helyen az összesített tabellán, hogy az idén még nem sikerült nyernie. Mi lehet ennek az oka?

 Bethlen Tamás: Mindenkit meglepett a hosszú kihagyás után visszatérő finn világbajnok jó szereplése, amelyben természetesen része van a Lotus csapat idén kiválóra sikeredett autójának is. Raikkönen az első félévben csak egyszer nullázott, ellenben négyszer is dobogóra állhatott. A győzelemhez azonban egy kicsivel több szerencsére lesz szüksége az alakulatnak: ezzel kell pótolni azt a pénzt, amennyivel többet költenek a csúcsistállók az állandó és megállíthatatlan fejlesztésekre. Mindezzel együtt Kimi már nagyon várja az első idei diadalát, a pódiumos nyilatkozataiban többször is elmondta, hogy elégedetlen a második és harmadik helyezésekkel. Megjegyzendő: az F1-es újságírók közül sokan úgy gondolják, hogy ezzel a kocsival a többi élcsapat pilótái már képesek lettek volna nyerni.

ÉM: Az úgynevezett kis csapatok - egyelőre - az idén sem villognak. Sőt! A korábban egy-egy jó szerepléssel, részeredménnyel előrukkoló Toro Rosso is "csendben" van. Ennyire elhúztak volna az élcsapatok, vagy a mezőny második felének pilótái nem képesek felvenni a ritmust?

Bethlen Tamás: Valóban, nagyon nagy az űr a középcsapatok és a sereghajtók között. Megérkezése óta a HRT, a Marussia és a Caterham közül csak az utóbbi tudott lényegeset fejlődni, de ez még mindig nem volt elég a pontszerzéshez. A Toro Rosso formahanyatlására azonban nincs magyarázat, hacsak az nem, hogy idén két új versenyzővel vágtak neki az évadnak. Úgy látszik, hogy azzal a kocsival, amellyel anno Vettel futamgyőzelemre is képes volt, egy F1-es szinten átlagos képességű versenyző csak a mezőny végén tud kullogni. Persze nem ismerhetjük az összes körülményt, például azt sem tudjuk, igazak-e azok a pletykák, amelyek a háttérben zajló hatalmi harcokról, a csapaton belüli közelgő pozícióváltásokról szólnak.

ÉM: Zivatarokat, de 30 Celsius fok feletti hőmérsékletet ígérnek a hétvégi mogyoródi futamra az időjósok. Ön milyen versenyt vár? Esetleg 2004 után ismét nyerhet a Ferrari?

Bethlen Tamás: Egy héttel a Német Nagydíj után nem fognak nagyot változni az erőviszonyok, ez egészen biztos. A 2004-es Schumacher-diadal után valóban most van a legnagyobb esélye arra a Ferrarinak, hogy nyerjen Magyarországon. De ebben megakadályozhatja az a McLaren, amely az azóta eltelt hét évben ötször lett első a Hungaroringen, és a bármikor megújulni képes Red Bullt sem szabad leírni. Ha pedig fogadni kellene, én egy kis pénzt tennék a Lotusra is, mert ez a pálya kedvezhet a fekete-arany autóknak.

- Juhász-Léhi István - 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!