2010.04.08. 12:11
GfK: Egyre tudatosabban vásárolunk
<p>Egyre tudatosabban vásárolnak itthon az emberek, több boltot is hajlandók felkeresni a jobb ajánlat reményében - ez derült ki a GfK Hungária legfrissebb elemzésébõl.</p>
A kutatás szerint a tavalyi évben a napi fogyasztási cikkek teljes forgalma értékben stabil maradt, a mennyisége viszont csökkent.
A magyar gazdaság teljesítményét tavaly nagymértékben visszavetette a pénzügyi és gazdasági válság: elemzõk szerint a reálkeresetek 2,5 százalékkal csökkentek, a háztartások végsõ fogyasztása pedig 7 százalékkal esett vissza. A GfK Hungária legfrissebb, Kiskereskedelmi Analízisek címet viselõ tanulmánya szerint a napi fogyasztási cikkek teljes forgalma tavaly nominálértéken 2008-hoz hasonlítva stabil maradt, a mennyisége ugyanakkor csökkent.
A vásárlási szokásokban közben lassú, de egyértelmû változás figyelhetõ meg a GfK szerint. Egyre inkább elõtérbe kerül a tudatosság a döntésekben, azaz az emberek több boltot is hajlandók felkeresni egy-egy jobb ajánlat reményében.
A kutatásban az is olvasható, hogy itthon évek óta fokozatosan nõ a kártyás fizetések aránya, fõként a nagyobb összegû vásárlásoknál. Az elmúlt évben az emberek átlagosan vásárlásaik 18 százalékát fizették kártyával. Leginkább a hipermarketekben használják kártyájukat az emberek, míg a kisboltokban inkább készpénzzel fizetnek.
Az analízis arra is kitér, hogy tavaly - az elõzõ évhez képest - többen választották a szupermarketeket. A korábban dinamikus fejlõdést mutató hipermarketek térnyerése ugyanakkor megtorpant.
- Független Hírügynökség -