Jól haladnak

2023.01.11. 20:00

Látványos, ahogy a 26-os elkerülő épül

A mintegy 10 kilométeres útszakasz kialakítása jó másfél millió köbméter föld megmozgatásával jár.

Szaniszló Bálint

Az elmúlt esztendő utolsó negyedévében már a pályaszerkezet-építési munkák is megkezdődtek a 26-os út Sajószentpétert és Berentét elkerülő szakaszán. Grandiózus feladatról van szó, hiszen az útvonalat több helyen is magas töltés tetején vezetik, így a Sajó-folyó árvízvédelmi rendszerének is része lesz. Ennek azért van jelentősége, mert az elkerülő út eleve a Sajó völgyében vezet, amely egykor a folyó vízjárta árterülete volt.  

A 26-os főközlekedési út elkerülő része egyébként 10,615 kilométer hosszúságú, 2-szer 1 sávos, új nyomvonalú, de építésekor arra is ügyelnek, hogy a jövőben - igény esetén - az utat 2-szer 2 sávosra lehessen bővíteni. 

Így néz ki a 26-os elkerülőszakasza

A Nemzeti Infrstruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megbízásából a He-Do Építő Zrt. és a Soltút Kft. konzorciuma vállalta el a kivitelezést, a projekten az első cég megbízásából annak alvállalkozójaként a He-Do Kft. kivitelezi a munkálatokat. A Swietelsky Magyarország Kft. pedig a Soltút egyik alvállalkozójaként vesz rész a beruházás megvalósításában: a cég a 17-es kilométerszelvény után 350 méterrel kezdődő, és a 22-es kilométerszelvény 180 méterig tartó szakaszát építi.

Három szakaszra bontva 

A teljes elkerülő út egyébként három fő szakaszra bontható: a 26-os főút és a 27-es főút közötti mintegy 4 kilométeres szakasz, a 27-es főút és a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő közötti szakasz, mely 7 kilométer hosszú, illetve Kazincbarcika elkerülő szakasza a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő út és a 26-os főút között. 

A tervek előkészítésének és az ütemezésnek megfelelően az első két szakasz építése történik úgy, hogy a 2606-os Kazincbarcika-Múcsony összekötő út nyomvonalkorrekciójával és rekonstrukciójával kötik majd vissza az új utat a 26-os főútra. 

Az építkezés részeként 2 új körforgalmat alakítanak ki: az épülő elkerülő út és a 27-es főút csatlakozásánál, valamint az épülő út és a 2606-os jelű Kazincbarcika-Múcsony összekötő út csatlakozásában. Ezzel párhuzamosan összesen nyolc műtárgy is épül.

Az árvízvédelem fontos  

Mivel az elkerülő - ahogy az előbbiekben említetük - a Sajó völgyében vezet, ezért vízrendezés (mederkorrekció, valamint meder- és partbiztosítás) is szükséges. A Sajó mentén a kivitelezők emellett az árvízvédelmi töltéseken is dolgoznak: több helyen magasítják a töltést, hogy egy árvíz esetén a lakóingatlanok biztonságban legyenek. Csak a töltésépítéshez másfél millió köbméternyi földmunkát kell elvégezni. 

A projekthez tartozó vízjogi létesítési engedélyeket már megkapták a kivitekezők, így elindult a pályavíztelenítés kivitelezése a burkolt árkok, rézsűsurrantók, átereszek és folyókák kialakításával. Ezzel párhuzamosan a közművek kiváltása is több területen zajlik.

Már aszfaltoznak is  

Az útépítés mintegy 1,5 millió köbméter föld megmozgatásával jár. A szakasz elején és közepén megindult a pályaszerkezet építése is, már az aszfalt alap- és kötőréteg próbaszakaszok készültek. Mindemellett ideiglenes út is épül: a 27-es útnál elkészülő körforgalom átadásához van szükség egy terelő út kialakítására az építkezés idejére, itt szintén elindult a kivitelezés. Emellett a 2606-os út körforgalmának földmunkái is elkezdődtek. Az építkezés a forgalmat 2023 tavaszáig ezeken a helyszíneken várhatóan nem fogja befolyásolni. 

A Miskolc-Bánréve vasútvonal felett beemelték a hídgerendákat, elkészült a pályalemez betonozása és jelenleg folyamatban van a szegélyek betonacél szerelése, zsaluzása, valamint az egyik hídfőnél a töltésépítés is. A Sajó folyó feletti 3 nyílású nagy méretű műtárgy acélszerkezeteit összeszerelték és elkészült a vasbeton pályalemez. Itt jelenleg a betoláshoz szükséges segédszerkezetek telepítésén dolgoznak a kivitelezők. 

A hidak építése is folyamatos

Az árvízleeresztő műtárgynál az egyik hídfő betonacél szerelése és zsaluzása van folyamatban és várhatóan még idén beemelik az előregyártott vasbeton gerendákat. A mezőgazdasági felüljáró vasbeton pályalemeze elkészült, itt a szegélyek és a háttöltés kivitelezése van folyamatban.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában