2021.12.29. 07:00
Az ajándékcsere nem kötelező
Gyakori eset, hogy az ajándék pulóver nagy, a parfüm illatától elszédülünk, olajsütőből már három is van, és egyébként sem ilyen borotvát akartunk.
Fotó: Shutterstock
A legjobb családban is előfordul, hogy bár igyekeztünk, mégsem sikerült kitalálni megajándékozott szeretteink vágyait. Mit lehet tenni, ha a jó szívvel adott portékától inkább szabadulnánk? Érdemes tisztában lenni a jogainkkal és lehetőségeinkkel.
Nincs három nap
Először is, hogy a tévhittel ellentétben, nincs általános „háromnapos szabály”. Azaz, hogy három napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletekbe, még akkor is, ha az nem hibás. Ilyen szabály sajnos nincs. Sőt mi több az üzletben vásárolt termékek visszavásárlására jogszabály egyáltalán nem kötelezi a kereskedőt. Hiszen a vevő a helyszínen megnézhette, értékelhette a terméket, és úgy döntött a megvásárlásáról.
A kereskedő három munkanapon belül köteles kicserélni a hibás terméket, de csakis hibás terméket, aminek nem mi okoztuk a hibáját. És lehetőség szerint ugyanolyan másik termékre. Ilyenkor a kereskedő nem hivatkozhat például aránytalan többletköltségre vagy más okokra. Viszont itt a hangsúly a hibás terméken van, tehát ha valami rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedő erre nem köteles.
Más a helyzet akkor, ha az egyébként hibátlan, de bármely okból nem tetsző terméket egy webáruházból, online vásároltuk. Amíg a kereskedőt az első esetben semmilyen kötelezettség nem terheli, addig az online vásárlóknak törvényes joguk van arra, hogy két héten belül indoklás nélkül visszaküldjék a termékeket. Hiszen „fotó alapján” vásároltak, szinte látatlanban. Nem volt mód arra, hogy a maga fizikai valójában megnézhessék az adott áruféleséget. A jog ezt a hátrányt küszöböli ki, a vásárló javára.
Ettől függetlenül a csere vagy a levásárlás, esetleg a visszaváltás biztosítására van lehetősége a kereskedőknek.
A kereskedőkön múlik
Önkéntes alapon, üzletpolitikai szempontból dönthetnek úgy, hogy ezzel is jó hírét keltik az üzletüknek. De ez csak a kereskedőkön múlik, ahogy az is, hogy minderre mennyi időt adnak. Minderről érdemes előre tájékozódni! Fontos tudni, hogy nem minden termék visszaváltható. Ezekkel eleve nem érdemes próbálkozni. Ilyenek például a zárt csomagolású, egészségügyi, higiéniai okokból nem viszszavehető áruk, mint például az alsónemű, fülhallgató, parfüm, tisztálkodószerek, élelmiszerek stb. Kivéve, ha gyárilag hibás termékről van szó! De sokszor nem él a cserelehetőség vagy visszavétel akkor sem, ha kifejezetten egyénileg gyártott termékről van szó, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.
Belép a fogyasztóvédelem
Amennyiben hibás termékről van szó, mindig először a kereskedőhöz kell fordulni. Abban az esetben, ha a problémát nem sikerül a vállalkozásnak orvosolnia, vagy azzal a fogyasztó nem ért egyet, számos intézményhez fordulhat segítségért. A lakóhelye szerint illetékes járási hivatalhoz, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, békéltetőtestülethez vagy végső esetben a bírósághoz. Ezek az utak a „nem tetszik” áruknál természetesen nem járhatóak, ilyen esetben az eladóval kell megegyezésre jutni.
(A borítóképen: A meglepetésajándék nem biztos, hogy minden esetben célba talál)