tömegközlekedés

2021.01.06. 09:00

Nem lesz 1-es busz, tömeg viszont igen

Öt százalékkal csökkentené kapacitását az új, tervezett menetrendjével az MVK Zrt. Nem lenne tökéletes.

Hajdu Mariann

Fotó: Kozma István

Megszűnik az 1-es és az 1B-s busz. Ez biztos, hogy sok utasnak (finoman szólva) nem fog tetszeni: ez az első benyomásunk, amikor a miskolci közlekedési vállalat, az MVK Zrt. tervezett menetrend-változtatását olvassuk. Így is tömeg van csúcsidőszakban a buszokon, most elképzeljük, milyen lesz, ha az 1-es busz helyett a villamoson vagy több átszállással kell munkába, iskolába vagy hazajutni. A teljes tervezet –a további változtatásokkal együtt – megtalálható az MVK honlapján, és még lehet véleményezni. A cég ígéri, figyelembe veszik az utasészrevételeket a végleges menetrend kialakításakor.

Január helyett március

Az eredeti tervek szerint januártól vezették volna be az új menetrendet, ám az időpontot átcsúsztatták március 1-re. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) miskolci szervezete szerint is jobb lenne a terveket továbbgondolni, és május környékén bevezetni az újat. Úgy látják, több helyen is volna mit változtatni a nyilvánosságra hozott elképzeléseken.

A közlekedési vállalatot is magába foglaló Miskolc Holding Zrt. információink szerint eredetileg 20–25 százalékos (szakszóval élve) futásteljesítmény-csökkentést szeretett volna elérni a miskolci közlekedésben, végül az önkormányzat a közszolgáltatási szerződésben 5 százalékos csökkentést írt alá. Fejér Balázs, a VEKE miskolci tagszervezetének vezetője szerint a tervezet egyes területeken egészen jó eredményeket hozhat, de nem mindenhol.

– Az év utolsó napjáig dolgozott a munkacsoport, amelynek feladata az új vonalhálózat alapjainak lefektetése volt – mondta lapunknak. A munkacsoportba őket is meghívták, valamint az MVK szakemberein kívül egy külső tanácsadó és egy budapesti közlekedéstervezéssel foglalkozó cég dolgozott ki javaslatcsomagokat az utas­számlálásokra és az online felmérésekre támaszkodva.

Önhatalmú módosítás

– Nehéz olyan kompromisszumos javaslatot összeállítani, amely minden utasnak megfelelő. Úgy kellett tervezni, hogy meglegyen az 5 százaléknyi kapacitáscsökkentés, de ugyanakkor jobb legyen a végeredmény, mint volt. Mivel minden mindennel összefügg, ezért minden módosítás új változtatásokat szül. A csoport először 6-7 variációt készített, majd létrejött egy változat különböző variációs lehetőségekkel, ezeket javasolták megvitatásra. Az MVK azonban önhatalmúlag kihúzta a megfontolásra szánt variációkat, és egy vitatott verziót küldött most társadalmi egyeztetésre. Mi ennél sokkal komplexebb anyagot szerettünk volna – mondta a közlekedési szakember. Hozzáfűzte, véleménye szerint sok városrész esetén egyértelmű az előrelépés, az utasok az új rendszer előnyeit fogják élvezni (például az Avas és a Szentpéteri kapu összekötése, a Hideg sor bekötése a belvároshoz és Hejőcsaba és az egyetem kapcsolatában), ám vannak területek, ahol a rosszabb verzió maradt meg.

Fejér Balázs a cikk elején, általunk említett kelet-nyugati irányú közlekedést hozza fel példaként (villamos, 1-es 1B-s busz, az Újgyőri főtérig meghosszabbított 7-es busz), tervei szerinte is problémát szülhetnek, mint ahogy a Hideg sor közlekedése esetén is egy „meghúzott” verzió került bele a most nyilvánosságra hozott tervezetbe.

Kérdeztük, szerinte hogyan kellett volna dönteni. Mint mondta, a részletekbe a titoktartási szerződés miatt nem mehet bele, de úgy látja, nem lett volna szabad elvetni a további ötleteket, azokat, amik például a Hideg sor kiszolgálására születtek. A korábban csak egy nyúlfarknyi útvonalon közlekedő járat (38-as, midi/mikrobusz) kötötte össze az avasi lakótelepet a belvárossal, most az út kiszélesítésével nagyobb méretű autóbuszok is járhatnak. A 31-es útvonalát hosszabbítanák meg, de a 29-es mint körjárat gondolatát végül elvetette a közlekedési vállalat.

Fejér Balázs az 1-es, 1B-s busz ilyen formában történő megszüntetésével sem ért egyet.

– A villamosvonal fejlesztésével már többször felmerült, hogy ezt meg kellene lépni. De az új tervezet nem oldja meg a Diósgyőr, Győri kapu, Petőfi tér, Búza tér, Tiszai között közlekedők problémáját, túl ritkák lesznek a kapcsolatok – jegyezte meg. Továbbá a villamos és a buszok megállóhelyei a Győri kapuban sem helyettesíthetők egymással, mert felváltva helyezkednek el. Hiába hosszabbítják meg a 7-es útvonalát, hiába maradt meg például az 54-es, az átszállások és a ritkább menetrend nehezítik majd a közlekedést.

Bárki véleményezheti

A tervezett vonalhálózatot bárki véleményezheti. Fejér Balázs egyébként buzdítja is erre a miskolciakat, szerinte jelezzék minél többen a problémáikat vagy pozitív megerősítéseiket az MVK Zrt. felé, de fontos, hogy ezt az erre szolgáló társadalmi egyeztetés aloldalon tegyék meg.

– Amíg láthattam (a VEKE és az MVK Zrt. szerződése a közelmúltban lejárt – a szerk.), rengeteg észrevétel érkezett. A többség az említett kelet-nyugati irány problémáira hívta fel a figyelmet – mondta a szakember. Véleménye szerint érdemes lenne a tervezeten még tovább dolgozni, szerinte márciusig nem lesz tökéletes az új vonalhálózat.

A témával kapcsolatos kérdéseinket a miskolci önkormányzathoz is eljuttattuk: a vonalhálózat átalakításával mennyit tervez megtakarítani a közlekedési vállalat és a város? Mi indokolja az 1-es és az 1B-s járatok megszüntetését? Meddig várják és mennyire veszik majd figyelembe az utasok véleményét a vonalhálózat véglegegesítésekor? Ám választ nem kaptunk. Pedig a kérdésekre adott válaszokkal fontos lenne tájékoztatni a megyénkben élőket.

(A borítóképen: Márciustól megszűnik az 1-es és az 1B-s busz, legalábbis az új menetrend tervezete szerint)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában