2020.09.28. 13:00
„Szeretem, ha értelme van a munkámnak”
Az InDaHouse Hungary Egyesület önkéntesei összegyűjtötték a fügödi telep ötéveseit.
20190730 Hernádszentandrás fotó: Bujdos Tibor BT Észak-Magyarország Az InDaHouse hosszú távon szeretne tenni a gyerekszegénység ellen a képzés és oktatás eszközeivel. A képeken Benkő Fruzsina alapító dolgozik az épülő házban.
Fotó: Bujdos Tibor
Hat éve foglalkoznak hátrányos helyzetű gyerekekkel az egyesület tagjai az Encsi és Gönci járásban. Székhelyük Hernádszentandráson van, és vallják, minden gyermek egyenlő, ezért mindannyiuknak meg kell adni az egyenlő esélyt. A foglalkozásokat főként budapesti önkéntesek végzik, és adományokból működnek. Benkő Fruzsinát, az egyesület elnökét új programjukról kérdeztük.
Több éve már, hogy hátrányos helyzetű gyermekek fejlesztésével foglalkoznak. Mi a célja a legújabb programjuknak?
Alapvetően arról van szó, hogy az InDaHouse tevékenységét szeretnénk Encs fügödi városrészére is kiterjeszteni. Hat éve foglalkozunk az Encsi és a Gönci járás hátrányos helyzetű gyermekeivel, főleg Hernádszentandráson és Perén. Közösségi adománygyűjtés folyik annak érdekében, hogy a házat fejlesztőeszközökkel is be tudjuk rendezni. Fügödön több mint 200 gyerek él. Mindannyiukkal természetesen nem tudunk foglalkozni, hiszen személyre szabott, egyéni foglalkozásokat tartunk heti rendszerességgel. Ezért kiválasztottuk az ötéveseket, azaz a nagycsoportos óvodásokat. Ők 28-an vannak, nekik tartottunk 5-5 napos tábort a nyáron, turnusonként 7 fővel. Ezenkívül az iskolás gyerekeknek társasjátékesteket szerveztünk, összesen 70 diáknak, azoknak, akik szerettek volna minket megismerni. Most pedig azt tervezzük, hogy az őszi szünetben tanulástámogató tábort rendezünk az iskolásoknak, amire már a jövő héten lehet jelentkezni.
Miben tudnak segíteni az ötéveseknek?
Velük heti rendszerességgel foglalkozunk, ezek anyagát gyógypedagógus önkéntesek állítják össze. Négy fő területre terjed ki: anyanyelv, matematika, nagymozgások és finommotorika. A gyerekek ezen a négy állomáson mennek végig, egy-egy területtel 20-20 percig foglalkoznak. Sajnos, a koronavírus egy kicsit megnehezíti a munkánkat. Az önkénteseink Budapestről érkeznek, de előfordul, hogy egyesek betegek lesznek, vagy van a környezetükben fertőzött. A mostani hétvégét le is kellet fújnunk emiatt. Most azon dolgozunk, hogy a foglalkozások felét, a matematikát és az anyanyelvit, online tudjuk megtartani, egyszerre 4 tableten keresztül. Egy munkatársunk ott lesz a gyerekekkel személyesen, ő ki tudja készíteni a szükséges eszközöket, és segíteni tud, ha valamelyik gyerek elakad valamiben. Tableten keresztül nyilván nem ugyanolyan a foglalkozás, mint személyesen, de a jelenlegi helyzetben mégis jobb, mintha semmilyen fejlesztés nem történne.
Hogyan fogadták a fügödi szülők, hogy idegen fiatalok szeretnének foglalkozni a gyermekeikkel?
Alapvetően volt bennük egyfajta bizalmatlanság, hiszen vadidegenként jelentünk meg egy olyan összeszokott közösségben, mint a fügödi telep. Azonban kíváncsiak is lettek ránk. Az előnyünkre vált, hogy hat éve itt vagyunk a térségben, így már hallottak rólunk. Ismernek néhányat azok közül a családok közül, akik már benne vannak a programunkban, rájuk tudtunk hivatkozni. Tanácsoltuk nekik, hogy kérdezzék meg ezeket a családokat, mit tapasztaltak, mi a véleményük rólunk. A legtöbb szülő úgy állt hozzá, hogy ami a gyerekeknek jó, az nekik is jó. Végül is nagyon örültek, hogy foglalkozunk a gyerekeikkel. Annyira megbíztak bennünk, hogy a gyerekek többségét az önkénteseink kísérhették el a táborba és aztán haza.
Mi az elérendő cél a nagycsoportosokkal?
A legfontosabb célunk, hogy felkészítsük őket az iskolára, tehát iskolaéretté váljanak jövő szeptemberre. Az óvodában nagyon sok gyerek van kevés felnőttre, ráadásul a végzettséggel rendelkező szakemberek száma is kritikus. Tehát szükség van az óvoda megtámogatására. Eleve 28 hátrányos gyermekre jut két felnőtt, ami nagyon-nagyon kevés. Napi szinten így dolgozni rendkívül megterhelő lehet. A mi hatalmas előnyünk, hogy egyénileg tudjuk fejleszteni a gyerekeket. És mint említettem, főleg azokon a területeken, amelyek a sikeres iskolai tanulás szempontjából fontosak.
A fügödi óvodapedagógusok esetleg nem gondolják azt, hogy a foglalkozásokkal az ő munkájukat keveslik vagy kritizálják?
Azt gondolom, hogy nem. Egyszer voltunk náluk, hogy bemutatkozzunk, akkor nagyon nyitottak voltak, örültek, hogy segítünk a gyerekeknek. Úgy gondolom, ha jól csináljuk a munkánkat, akkor annak a hatása előbb-utóbb az óvodában is megmutatkozik. Az, hogy a gyerekekkel nagyon jó volt együttműködni, betartják a szabályokat, gondolom, hogy nagyrészt az óvodának köszönhető, az óvodai kollégák munkáját dicséri. Semmiképpen nem az a feladatunk és célunk, hogy megbántsuk az óvodát, vagy kritizáljuk. Ha valamivel szemben kritikusak vagyunk, az a rendszer, aminek az óvónők ugyanúgy az elszenvedői, mint a gyerekek. Két óvónő vállát nyomja 28 hátrányos helyzetű gyermek fejlesztése. Pedig közülük sok gyereknek egyéni foglalkozásokra lenne szüksége, mert értelmileg akadályozott vagy részképesség-zavaros.
Mi motiválja, miért olyan fontosak önnek a hátrányból induló gyerekek?
Mindenkinek megvan a hivatása. Az én hivatásom az, hogy a gyerekeket segítsük és fejlesszük. Ez visz értelmet az életembe, ez a munkám. Ennyi az egész. Szeretem, ha értelme van annak, ami csinálok.
(A borítóképen: Benkő Fruzsina)