2009.12.05. 17:45
Öregasszony nem expresszvonat
<p><P><br /> Miskolc - Miskolc számos pontján<br /> kényszerítik pokoli versenyfutásra<br /> a gyalogosokat.<br /> </P></p>
Állandóan résen kell lenniük
azon gyalogosok őrangyalának, akik
a tapolcai elágazás
környékén próbálnak
meg áttörni a zebrán a Meki
irányába. Hevenyészett
mérésünk szerint a 24-25
méteres távolság –
négy sáv, plusz az azokat
kettesével elválasztó füves
terület – leküzdésére a
gyalogjárók számára
mindössze 13 másodpercet
biztosít az automatika, mégpedig
úgy, hogy közben a Tapolca
irányából érkező, s
jobbra, kis ívben bekanyarodni
szándékozó autósoknak is
zölden világít a
jelzőlámpájuk.
Kipróbáltuk: a nem túl sportos, de
gyalogtempójában az átlag
fölötti teljesítményekre
képes munkatársunknak mindössze a
négy sávnyi távolság
háromnegyedét sikerült
szintidőn belül teljesítenie.
Megfigyeltük, a gyereket maga után
vontató, babakocsit toló
anyukáknak és a nyugdíjasoknak
esélyük sem volt rá, hogy
időben átérjenek a zebrán.
Számításaink szerint annak a
gyalogosnak, aki a lámpa
váltásának pillanatában
indul el, pontosan 1,846 m/s
átlagsebességgel kell mozognia, hogy
még a zöld jelzés hatálya
alatt áthaladhassanak a
gyalogátkelőn, ami
átszámítva 6,64 kilométeres
óránkénti sebességet
jelent. Egy átlagos gyalogos azonban
óránként mindössze hat
kilométert tesz meg - a kisgyermekes
anyukák, nagymamák pedig semmi esetre sem
képesek hozni ezt a normaidőt, emiatt
aztán sokszor félúton sem
járnak, amikor megindul
körülöttük a forgalom.
Tehát mind elméletben, mind gyakorlatban
megbizonyosodtunk kezdeti feltevésünk
helyességéről: pusztán az
őrangyalaik éberségére
bízták a gyalogosokat.
Pánikra semmi
ok
Sas István, a Magyar
Közút Kht.
forgalomszabályozási
osztályának vezetője
munkatársunknak elmondta: a biztonságos
áthaladási időt a
forgalomtechnikában nem csak a
"zöld-idővel" mérik, hanem a
tele zöldet követő villogó
zöld és az utánuk
következő "együttes piros-idő"
összegével. Ez utóbbi azt jelenti,
hogy mind a gyalogosnak, mint az útját
keresztező gépjárműveknek
pirosat mutat a lámpa. Ilyenkor elindulni
már nem szabad, de az átkelőn
tartózkodó gyalogosnak van ideje arra,
hogy mielőtt a gépkocsifolyam megindul,
biztonságosan átérjen,
szakkifejezéssel élve: a
gyalogátkelő "le tud ürülni".
Sas István szerint
probléma olyankor szokott lenni, ha a gyalogos
– azt látva, hogy a lámpa
villogó zöldre vált (aminek a
KRESZ-ben szabályozott maximális
időtartama 5 másodperc), majd pirosra
– pánikba esik. Az
osztályvezető azt tanácsolja, hogy a
lassabb mozgásra képes gyalogosok
mindenképpen várják meg a
lámpaváltás pillanatát
és a szabad jelzésre azonnal induljanak
el – akkor jó eséllyel
biztonságosan be tudják fejezni az
átkelést, bár lehet, hogy az
átkelés vége felé a
lámpa már jó ideje pirosan
világít.
Lássuk az
elméletet!
Dr. Tóth János, a
Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem
Közlekedésüzemi
Tanszékének vezetője szerint ez
nem teljesen így van. Az egyetemi
docens elmondta: a biztonságos
áthaladási időbe nem kell
beleszámítani sem a villogó
zöldet, sem az együttes piros jelzést,
a lámpákat úgy kell
beállítani, hogy a gyalogos
átérhessen a zebrán a szabad
jelzés ideje alatt, aminek hosszát a
gyalogosok sebességével számolva
kell meghatározni. Dr. Tóth
János szerint igen nagyvonalú
volt a 6 km/órás becslésünk,
a táblázatokban ugyanis
óránként 4-4,5 kilométeres
sebességet adnak meg a gyalogosok
átlagsebességeként. Az ez
alapján elvégzett
számításunk szerint 22,7
(nagyvonalúan:23) másodpercen át
kellene a gyalogosátkelő
lámpájának zölden
világítania az adott
kereszteződésben a jelenlegi 13
másodperccel szemben.