2009.11.26. 20:51
"Sok a figyelemre méltó darab"
<p>Miskolc - Csütörtöktől<br /> látható a miskolci színházban,<br /> a Játékszínben Spiró<br /> György Prah című komédiája.</p>
A Prah nem más, mint egy
kakaóporos doboz, oda rejti a
középkorú házaspár (a
kétszereplős darab szereplői
Müller Júlia és
Korognai Károly, aki egyben az
előadás rendezője is) a nyertes
lottószelvényt. Először
örülnek neki, de aztán nem tudnak mit
kezdeni az ölükbe hullott
lehetőséggel.
Spiró Györggyel, a
dráma szerzőjével nem
annyira a darabról, inkább
drámáiról, és a
kortárs drámákról
beszélgettünk.
ÉM: Sok helyen és
sokat játsszák a darabjait. Műsoron
van a Csirkefej, a Kvartett, az Imposztor, a Prah. Van
olyan előadás, ami különösen
közel áll önhöz?
Spiró György: Elég
sok nekem kedves előadás van műsoron
most is, Pesten jelenleg hat; igazságtalan
lennék, ha bármelyiket kihagynám.
ÉM: Szereti megnézni
ezeket az előadásokat?
Spiró György: Mindig
szorongok, ha bemutatóra kerül sor, sose
tudom, milyen lesz az előadás.
Általában nem járok
próbákra, csak ha kifejezetten
hívnak. Az írónak nem a
próbán a helye. Nem szoktam
beleszólni a rendezésbe.
ÉM: Van kedvenc Prah
előadása?
Spiró György:
Valamiért mindegyik kedves, már amelyiket
láttam; itthon két,
külföldön egy olyan előadása
van, amelyikre nem jutottam el.
ÉM: A Prahban olyan
történik egy házaspárral,
amire talán nincs is ember, aki ne
vágyna. Mindenki végiggondolta
már, hogy mi lenne, ha megnyerné a
lottó ötöst. Mégis, hogyan
született meg e komédia?
Spiró György:
Hosszú vonatúton jutott eszünkbe a
párommal, végiggondoltuk az
egészet és annyira elszomorodtunk, hogy
vidáman felkiáltottam: akkor ezt
megírom drámában.
Furcsállotta, mert nem találta
drámainak az ötletet. Nem is nagyon volt
az, a sokadik változatra jött össze,
sokat kínlódtam vele. De ez minden jobb
darabnál így történik.
Nehéz az egyszerűséget
elérni, ami pedig nem egyszerű, az nem
hatékony színpadilag.
ÉM: Mit tud a
készülő miskolci
előadásról?
Spiró György:
Szeretném megnézni, noha a
bemutató idején külföldön
leszek. Nemrég egy miskolci
közönségtalálkozómon a
két színész
ígéretesen olvasott fel belőle.
ÉM: Miben látja
drámái sikerének
titkát?
Spiró György: Nem minden
drámám lett sikeres, néha olyat
szeretett a közönség, amelyet
én kevésbé, máskor
jó darabomat fogadták rosszul,
történik mindenféle. Talán az
szól mellettem, hogy eléggé
kitartó vagyok, és sok kudarcon tettem
túl magam aránylag könnyen.
ÉM: Ön szerint
elegendő kortárs dráma születik
manapság?
Spiró György: Sok
figyelemre méltó darab születik, de
persze szeretném, ha a színházak
még többet rendelnének, és
olyan írókat is
rábeszélnének a
drámaírásra, akiknek
maguktól ez eszükbe se jut. Azok voltak a
nagy színházi korszakok, amelyekben
éppen ez történt. Nagyon sok
jó közepes drámaíró
szükséges ahhoz, hogy
néhányan kiváljanak
közülük. Jó
átlagszínvonal nélkül nem
születnek zsenik soha, sehol. Elnézve a
színházak műsorát, a darabok
nyolcvan-kilencven százalékát
ötven-száz éve is
játszhatták volna.
ÉM: Milyen a jó
kortárs dráma: muszáj, hogy
élvezhetővé tegye az
üzeneteket?
Spiró György: Amelyik
darab nem szórakoztató, az nem lehet
mély esztétikailag sem. Minden nagy
drámaíró a
közönségnek írt, és a
közönség nemigen volt se jobb, se
rosszabb, mint manapság. Minden nagy
drámaíró durva, primitív
eszközöket használt, azok mennek
át a rivaldán. A színpad nem a
nagyon finom hatások tere. A
színészi játék már
lehet nagyon finom és árnyalt, de maga a
dráma nem. A hatásvadászat a
drámai forma sajátja.
ÉM: A nehezebben
befogadható kortárs
drámákat nem szívesen tűzik
műsorra a színházak. Kinek a
hibája, hogy ezeket nem mutatják be? Hiba
ez egyáltalán?
Spiró György: Nekem
konkrétan három előadatlan –
és szerintem jó – darabom van,
és fogalmam sincs, nehezen
befogadhatók-e, mert nincsenek a
színpadon kipróbálva. Az is lehet,
hogy igen. A Kádár-korszakban
cenzurális okok álltak fenn. Most
éppen gazdaságiak. De hát ha
munkamegosztás van a színészek, a
rendezők és az írók
között, és ez a XX. század
során kialakult és egyelőre
szilárdan létezik, akkor az
író számolhat azzal, hogy a
rendezőknek némely darabjai nem kellenek.
Vagy ő maga nem kell valamiért. Vagy
másként alakul a divat.
Forrás:
Észak-Magyarország