Reklamáció

2022.08.03. 19:00

Békéltető testülethez fordulhat a károsult

Érdemes helyben megegyezni a bolttal, ha reklamációnk akad, legalább egy hónap a hivatalos eljárás.

DA

Nézzük meg a szavatosságot! (Illusztráció)

Fotó: Shutterstock

Aki rendszeresen vásárol, bizonyára találkozott már trükközésekkel a termékek árára vonatkozóan. Az egyik legcsúnyább visszaélés a lejárt termékek, vagy a romlott zöldségek, gyümölcsök eladása. Olvasónk jelezte: a lakhelyéhez közel eső nagy áruházlánc egyik üzletében lejárt tejtermékeket: kefirt, tejet vásárolt, amit a pénztártól való távozás után, már csak az otthonában vett észre. 

Utánajártunk, hogy milyen kártérítési lehetőségei vannak ilyen esetben a vásárlónak. 

– Első körben az üzletben lehet reklamálni, és a helyi jegyző által hitelesített vásárlók könyvébe kell beírni a panaszt. A vásárlók könyvét minden bolt köteles jól látható helyre kihelyezni – tájékoztatta lapunkat Horváth László fogyasztóvédelmi szakember. – A viták 70 százalékában egyébként helyben meg  tudnak egyezni a felek, vagy a termék javításával, cseréjével, vagy az ára visszatérítésével. Ilyenkor a szóbeli megállapodás egyenértékű a bírósági határozattal.

Négyből három kérés jogos 

Amennyiben a szóbeli megállapodás nem vezet eredményre, akkor a helyi békéltető testülethez lehetséges fordulni, amelynek joga van határozatot hozni. 

– A testület előzetesen a panasz leírását és a terméket tartalmazó blokkot vagy számlát kéri be, illetve ha volt az üzlettel előzetes levelezés, akkor azt is. A fogyasztó a reklamációjára két héten belül választ kap. Ha a panasz indokolt – általában az esetek háromnegyedénél –, akkor három-négy héten belül ingyenes eljárás indul. A békéltető testület megfogalmaz egy nem kötelező ajánlást az üzlet részére, amely tartalmazza, hogy milyen módon lehetne rendezni a konfliktust. Általában ez a lejárt termék cseréjét jelenti. Az eljárás folyamán történő beszélgetésre személyesen meghívják a panaszost és az érintett vállalkozás, vagy a szolgáltatás képviselőjét. A vita, illetve egyeztetés után, körülbelül egy hónap alatt születik határozat – fejtette ki a szakember. – Olyankor, ha a panaszos rendszeres problémát, visszaélést tapasztal egy boltban, akkor a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályához fordulhat. Ez konkrét ügyekben nem jár el, viszont jogosult kötelezni az üzletet például arra, hogy a jövőben csak fogyasztható, nem lejárt terméket árusítson – fűzte hozzá. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!