Internetes áruházak

2021.09.20. 13:00

Az e-kereskedelem gépi lélektana

A vásárlói magatartást elemző mesterséges intelligencia segítheti az internetes áruházak hatékonyságát.

Méhes László

Fotó: Shutterstock

Emberi kézzel üzemeltetni egy webáruházat ma már illúzió. Ezen a téren is előretört a mesterséges intelligencia, amely a kattintások és a keresések alapján figyeli a lehetséges vásárlók magatartását és viselkedését. Az így összegyűjtött adatok alapján összeálló vásárlói profil hozzásegíti a kereskedőt annak eléréséhez, hogy az érdeklődőből végül fizetni is hajlandó vásárló váljon.

Bővülhet még

A hazai internetes kereskedelem 2020-ban egyes elemzők szerint három, de akad, aki szerint tíz évet lépett előre. A GKI Digital márciusban közzétett rangsora szerint a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi bázissal is rendelkező online piactér három legnagyobb szereplőjének forgalma tavaly meghaladta a 200 milliárd forintot. A tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd, míg a top 15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult. Magyarországon a legnagyobbak mellett mintegy 15-20 ezer webáruház működik, a lakosságszámban hasonló Csehországban ezzel szemben 45-50 ezer, ezért bőven van még lehetőség a bővülésre. Ebben jelenthet segítséget a gépi tanulás, amely a vásárlási élményt és a webáruházat működtető vállalkozások tevékenységének hatékonyságát egyaránt támogatja – vilá- gítottak rá a Bokik és a Modern ­Vállalkozások Programja által A mesterséges intelligencia mint az e-kereskedelem robbanómotorja címmel rendezett online konferencián csütörtökön.

Két pontban foglalta össze

Egy webáruház működtetésének lényegét Kulcsár Róbert, a Shoprenter cégvezetője két pontban foglalta össze. Az első, hogy száz lehetséges vásárlóból mennyit sikerül megnyerni, a másik, hogy mekkora összegű vásárlást tud végül realizálni a kereskedő. Ahogy fogalmazott: a profik nem azt nézik, hogy mennyibe kerül egy vásárló megszerzése, hanem azt, hogy mennyit tudnak magukhoz kötni. Hibának nevezte, ha egy áruház üzemeltetője maga akarja kitalálni, mi kell a vevőnek, mivel a vásárlói döntésekről a mesterséges intelligencia ma már megbízhatóbb információt tud szolgáltatni a böngészések során begyűjtött sokezernyi adat összevetése alapján.

Az online kereskedelemben él a négykattintásos szabály, azaz a vásárlónak ennyi lépésben el kell jutnia a termékhez. Egy napon belül az érdeklődők 3 százaléka, egy héten belül 5 százaléka, egy hónapon belül 7 százaléka, egy éven belül viszont már 38 százaléka tér vissza vásárlóként – mondta 2,1 milliós adatbázisuk elemzésére hivatkozva Surányi Ferenc, az M.I. Solution ügyvezetője. A fogyasztói szokások feltérképezése és értelmezése statisztikai alapon elvégezhető, ezt veheti át az üzemeltetőktől a gépi tanulás, amely a virtuális térben megfigyelhető viselkedésminták alapján képes megjósolni akár azt is, hogy ki, mikor és mit akar vásárolni.

Célzott információk

A vásárlókat ezért arra szükséges biztatni, hogy regisztráljanak egy áruház hírlevelére, mert ez a későbbiekben lehetőséget kínál a kereskedők számára arra, hogy célzottan juttassanak el információkat a keresett termékkörrel kapcsolatban. A személyre szabott ajánlat küldése az online térben zajló vásárlások egyik leglényegesebb eleme, a hírlevéllista így a legnagyobb értéket képviseli – mondta.

A konferencia további részében a Modern Vállalkozások Programja tapasztalatairól, a digitális vállalkozás kialakításának módjáról, az üzleti folyamatok automatizálásának lehetőségeiről, valamint a kis- és középvállalkozásoknak szóló pályázati forrásokról tájékozódhattak a résztvevők.

(A borítóképen: Egyre elterjedtebbek a webshopok)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!