autópiac

2021.03.22. 07:00

Áremelkedés mellett sem csökken a kereslet a használt autók iránt

A forint-euró árfolyam és a nyugat-európai autópiac visszaesése is hatással volt a hazai használtautó-árak emelkedésére.

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Az elmúlt egy évben negyedével emelkedett a használt autók átlagára Magyarországon. A magyarázat a hazai árakat befolyásoló nyugat-európai piacon keresendő, amelyre árfelhajtó hatással volt a drasztikusan csökkenő kínálat, miután kevesebb új autót adtak el a járványidőszakban.

A forint-euró árfolyam közötti különbség növekedése pedig egy év alatt egymagában 15 százalékos emelkedést hozott ezen a területen.

Tudatosabb vásárlók

A koronavírus-járvány megtörte a hazai autópiacot, az autók iránti kereslet azonban alig csökkent. A tulajdonosváltások esetében csupán 3,5 százalékos visszaesést tapasztaltak annak ellenére, hogy egy év átlagában az árak mintegy negyedével nőttek: 2020 januárjától decemberig 2,48 millió forintról 3,11 millió forintra – derül ki a használtauto.hu elemzéséből.

A legjelentősebb online piactérnek számító portál statisztikái szerint a legkeresettebbek az 1 millió forint alatti és a 2-3 millió forint körüli járművek, utóbbi kategóriában már hibrid és tisztán elektromos modelleket is kínálnak.

Az online autókeresésekre továbbra is jellemző az álmodozás – fogalmaz Katona Mátyás, a honlap szakértője –, az értékesítések viszont inkább a tudatosabb, a fenntarthatóságot is szem előtt tartó praktikusabb választásról tanúskodnak. Ezt jelzi például, hogy a 1,5 millió alatti árkategóriában kínált népszerű modellek között nincs egyetlen prémiumgyártó sem.

Fele új, fele használt

A 2019-es rekord jó év volt a használtautó-kereskedelemben, akkor mintegy 800 ezer autó cserélt gazdát – emlékeztetett –, ez lényegesen a 2020-as pandémiás évben sem csökkent. Bár a járvány első hullámában, tavaly márciustól májusig 30-40 százalékos visszaesést érzékeltek, év végére helyreállt a rend, így év végéig összesen 779 940 tulajdonosváltás történt. Azaz, a hazai autópark ötöde a koronavírus ellenére gazdát cserélt.

A DataHouse adatai szerint az elmúlt 12 hónapban a használtszemélygépkocsi-piac az újak piacának 99 százalékát tette ki. A vásárlók érdeklődése a járványhelyzetben sem csökkent, sőt, némileg emelkedett is, a kereskedők így nem érezték a fizetőképes kereslet csökkenését. Nem panaszkodnak a 2021-es év első két hónapjára sem: nagyjából azokat a számokat hozták, mint egy évvel ezelőtt, amit kimondottan jónak ítélt Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.

De alapvetően óvatosan fogalmazott a következő hónapokra előre nézve, hiszen az értékesítést most a járványhelyzet szabályozza. Az autók árának alakulását is, ami az előző év második felétől folyamatosan emelkedik. Ennek oka összetett, de alapvetően annak tudható be – magyarázta –, hogy Nyugat-Európában a 2020-as évben közel 1 millióval kevesebb új autót adtak el az előző évhez képest. Ez azzal járt, hogy a piacra kerülő használtak száma drasztikusan csökkent, az árak viszont a kínálati hiány miatt megemelkedtek. Az áringadozáshoz pedig hozzájárult, hogy míg tavaly a forint-euró árfolyam 320 forint körül volt, mostanra 370 forintra kúszott, ami önmagában 15 százalékos áremelkedést hozott.

Bajok az import körül

A hazai piaci árak alakulását mindez nagy mértékben befolyásolta, ahogy az is – ad egy további magyarázatot –, hogy az importból származó járművek hatósági forgalomba helyezése tavaly nyár óta akadozik.

Jelenleg 6-8 hét határidőre vállalják a vizsgaállomások egy külföldről behozott jármű vizsgáztatását és első forgalomba helyezését, ami rendkívüli nehézségek elé állítja a kereskedőket.

A problémákat először 2019 nyarán jelezték az illetékes minisztériumnak, legutóbb idén februárban járt az MGOE elnöke a Miniszterelnökségen, ahol a probléma lehetséges megoldásáról tárgyaltak. A gondok megoldására most sem látnak más megoldást, minthogy újabb vizsgaállomásokat vonjanak be az első forgalomba helyezés körébe, mert ha ez nem történik meg, akkor meglátása szerint esély van rá, hogy összeomlik az importautó-kereskedelem, ami éves szinten 150-160 ezer járművet jelent.

– A behozatal kissé komplikáltabb most, mint egy pandémiamentes környezetben, de ezeket tudomásul lehet venni. De azt már nem – fogalmazott Fojt Attila –, hogyha ma eladok egy autót az ügyfélnek, azt csak hónapok múlva veheti át. Számos adásvételt meghiúsított ez a helyzet az elmúlt hónapokban. Nincs olyan veszélyhelyzet, hogy használtautó-kereskedések megszűnjenek, de ha a jelenleg tragikus adminisztrációs nehézségek fennállnak, biztosan lesznek olyan cégek, amelyek nem tudják időben eladni az importált autókat, a csökkenő bevétel pedig munkahelyek megszűnéséhez fog vezetni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!