Miskolc

2024.04.06. 07:00

Tovább zúdul a népharag a Dayka-átkötésre

Keresetlen szavakkal is illetik Miskolc legújabb közlekedési csomópont-hálózatát. "Még az is jobb volt, amikor nem volt Dayka-átkötés" - hangzik az ítélet.

Szaniszló Bálint

Fotó: Bujdos Tibor

A Dayka utca térségében megvalósuló forgalomcsillapítási intézkedések. Ezt a hivatalos nevet viselte az a projekt, amelynek eredményeként tavaly év végefelé átadták Miskolc legújabb közlekedési csomópont-hálózatát, amely a Dayka-átkötés néven vált híressé. 

Araszolgató járművek a Dayka-átkötésnél
Fotó: Bujdos Tibor

A hírnév azonban legkevésbé sem pozitív, a gyalogosokon kívül nem nagyon találni olyan közlekedőt, aki dicsérő szavakkal illetné a projekt végeredményét.

Megtiltották a behajtást

A boon.hu cikkek sorozatában kísérte végig már a tervezés, kivitelezés időszakát, csakúgy, mint azokat a heteket, amelyek az átadása óta teltek el. Egyébként nagyon várta mindenki a Dayka-átkötés elkészültét, mert azt remélték tőle, hogy csökken a zsúfoltság a miskolci belváros közútjain. A várva várt csomópontrendszer azonban messze nem azt hozta, amit vártak. 

Leginkább a Rácz György – Petőfi Sándor – Bartók Béla tér utca térségében bevezetett új forgalmi rend váltotta ki a népharagot. Ott ugyanis - gyökeresen megváltoztatva a korábbi rendet - a Petőfi utca, Rácz György és Dayka Gábor utcák közötti szakaszán a gépjárművel történő közlekedést engedélyhez kötötték, valamint a Bartók Béla tér, Rácz György utca folytatásának a Szinva-lefedésen átvezető szakaszán a gépjárművel történő behajtást megtiltották.  

Ráadásuk a kezdeti türelem után a Miskolci Önkormányzati Rendészet közterület-felügyelői súlyos büntetéseket szabtak ki azokra, akik megsértették az új szabályt. Egyben megfogalmazódott, hogy a csomópontok forgalmának enyhítése végett meg kellene szüntetni ezeket a korlátozásokat.

Voltak, vannak "finomítások"   

Úgy tűnt, hogy a boon.hu-n megfogalmazott kritikák célhoz érnek, mert a városháza sajtóosztálya egy közleményt küldött, amelynek a lényege az volt, hogy 

Miskolc város vezetése azzal bízta meg az önkormányzat szakembereit, hogy vizsgálják meg a Dayka-átkötés környékének és a kapcsolódó utcák forgalmi rendjének esetleges módosítási és felülvizsgálati lehetőségeit, annak érdekében, hogy a közlekedés valamennyi részvevő számára a lehető legoptimálisabb legyen.

Apró módosítások történtek

Például a Dayka és a Hunyadi utcák kereszteződésében az egyik kanyarodást is szabályozó közlekedési lámpa szabad jelzésének idejét hosszabbították meg, hogy több autó „férjen át” a zöld jelzésen, és ezáltal dinamikusabbá váljon a közlekedés. Aztán a Dayka Gábor utcán megszüntettek néhány parkolóhelyet, hogy a Hunyadi János utcára kis ívben kanyarodni akarók számára biztosítsák a besorolást, ezáltal javítva az egyenesen haladni akarók esélyeit.

A legfrissebb ígéret az volt, hogy 

a húsvét követő héten a villamosközlekedés dinamizmusának biztosítása érdekében a Hunyadi és a Dayka utca kereszteződésében újraprogramozzák a jelzőlámpákat a villamosokat előnyben részesítve, így a csomópontban a Hunyadi  utca felől - ezúttal - a zöldidő jelentősen csökkenhet majd.

Nincsnek információnk arról, hogy az áthangolás megtörtént-e.

Kár volt belekezdeni 

A közösségi médiában is megkérdeztük olvasóinkat, mi a véleményük a Dayka-átkötésről.  

Összességében ilyen lesújtó válaszokat kaptunk:

Kár volt belekezdeni ebbe az egészbe.

Még az is jobb volt, amikor nem volt Dayka-átkötés.

Vissza az eredeti állapotot. Jobb lesz, ha ezek után inkább nem nyúlnak semmihez sem.

Nem is kellett volna hozzá nyúlni, hagyták volna úgy, ahogy volt régen. Sokkal jobban lehetett haladni akkor.

"Ablakon kidobott pénz."  

Az egyik kommentelő feltette a kérdést:

De mit is köt ez át? Mert ez nem gyorsítja a forgalmat hanem inkább lassítja.

Ezekkel az újításokkal semmit nem ért el a város, csak sokkal nagyobb dugok vannak. Lehetetlen haladni. A közlekedési lámpák nincsenek összhangba. Lovaskocsira van tervezve a város

- fogalmaz egy másik.

Ha lassítónak szánták, akkor nagyon jól sikerült. Másra nem alkalmas.

Elképesztő! Rettenetes gondolat volt ezt így kitalálni. Értelmetlen, felesleges költséges kitaláció lett megvalósítva.

Nagyon ritkán járok arra, ha tehetem kikerülöm! Délután 4 óra körül szétnézhetne a tervező arrafelé. Mérhetetlen kárt okozott.

Forgalomcsillapításról szó sincs 

A projekt eredeti neve is ez volt: Dayka utca térségében megvalósuló forgalomcsillapítási intézkedések. Ez lett megvalósítva. Néhány autós félre értette és azt hitte hogy itt gyorsforgalmi út épül

 - fogalmazott egy hozzászóló.  

Többen konkrét javaslatokat is tettek:  

Én azt nem értem, hogy a villamosvonallal párhuzamosan haladva Diósgyőr felé miért nem lehet balra fordulni? Mehetünk át egyenesen, majd fordulhatok meg a villamossínen keresztül, hogy aztán kanyarodjak jobbra. Az egész kereszteződés amúgy sem gyorsítja a forgalmat, olyan dugók vannak, csak csináltak egy még nagyobb káoszt. Biztos sok okos és hozzáértő embert bíztak meg. Józan paraszti ésszel az utca embere is többre képes. 

Araszolva a délutáni csúcsban 

Csúcsforgalomban a belváros felől olyan nagy a sor, hogy egészen a nagy OTP-ig ér. De szerintem még tegyenek bele vagy három lámpát, úgy lesz a tuti.

Visszaállítani a balra kanyarodást mindkét irányban a villamos keresztezésben és járhatóvá tenni a Petőfi utcai szakaszt, hogy ne kelljen a fél belvárost megkerülni a Városház-téri parkoló használatához, a Diósgyőr felől érkezőknek.

Ráadásul még a villamos is állandóan pirosat kap. Malomszög és a Városháztér között plusz egy megálló.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában