Épp ideje!

2024.02.04. 20:00

Kijavították, amit a hőmérsékletingadozás tett a miskolci sínekkel - Fotókkal

Miskolc - A szélsőséges időjárás számlájára írható, hogy időről-időre elrepednek a villamossínek Miskolcon.

Boon.hu

Hegesztéssel javították ki a síntöréseket a miskolci villamosvonalon.

Fotó: Bujdos Tibor

Az utóbbi években télvíz idején időről-időre tapasztalhatják, hogy a miskolci villamosvonal egyes szakaszain csigatempóra - 5 kilométeres óránkénti sebességre - lassulnak le a szerelvények. Ez némileg befolyásolja a menetidőt is és egyfajta játék az úticéljukhoz siető utazóközönség idegeivel. Az utóbbi napokban volt, hogy több helyen is ilyen korlátozás lépett életbe a miskolci belvárosban. 

Vágányzár idején lehet

Mint a boon.hu megírta, a miskolci városháza sajtó osztálya a síntörésekkel kapcsolatos kérdéseinkre a következő választ adta:   

„A közúti vasutak számára kiadott jelzési és forgalmi utasítás szerint a pontszerű lassújel kihelyezésére akkor van szükség, amikor a pályán jelentkező hiba azt indokolja. Ennek célja a hiba elhárításáig a biztonságos villamosközlekedés fenntartása. Jelenleg a forgalmi pályaszakaszon hét darab 5 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben. Az utóbbi időszak külső hőmérsékleteinek szélső értékei olyan ingadozást mutattak, amelyek a sínekben meghibásodást okoztak több helyszínen is. A hiba elhárítását az MVK szakemberei folyamatosan végzik, a legközelebbi ilyen jellegű, több helyszínt érintő helyreállítás a Régiségvásár ideje alatt fog megtörténni. A sebességkorlátozások természetesen azonnal feloldódnak a hibaelhárítás megtörténte után."  

Az ígéreteknek megfelelően vasárnap gőzerővel folyt a síntörés okozta hibák elhárítása a miskolci belvárosban.

Máskor is volt már ilyen 

Portálunkon tavaly is téma volt a síntörések és az általuk okozott probléma. Akkor a Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. írásban részletes szakmai magyarázatot adott a helyzetre, amelynek lényege a követkző volt: A miskolci villamossíneket hézag nélkül fektették le, és hajlamosabbak a hőmérséklet változások és más külső hatások miatt a törésre. A javítás hegesztéssel történik, amelyet leginkább olyan időszakban végeznek el, amikor nincs nagy forgalom, hiszen ez elképzelhetetlen a szakasz lezárása nélkül. A hegesztés előtt a burkolatot is el kell távolítani a törés helyén, tehát nagyobb fajta beavatkozásról van szó. 

Húzófeszültség keletkezik  

Az MVK Zrt. szakemberei így világítottak rá szakmai kifejezésekkel teletűzdelve a helyzetre:

„A városi villamosvasúti pálya Miskolcon Ortec-Isolast-II. rendszerű, hézagnélküli, burkolt felépítménnyel épült. A hézagnélküli burkolt vágányok egyik legnagyobb előnye, hogy a hőingadozásból eredő húzó- és nyomófeszültségek vágánykivetődést, tehát jelentős oldalirányú, nyomtávbővüléssel járó vágánygeometriai torzulásokat nem okoznak, viszont a keletkező húzófeszültségek síntöréshez vezetnek. Ez nem ritka jelenség a miskolci vágányhálózaton sem. Ezeken a helyeken a helyreállításig sebességkorlátozást vezetünk be a vasútbiztonsági és műszaki szempontok figyelembevétele miatt. A síntöréseket jellemzően forgalommentes időszakban, vágányzár mellett javítjuk, a törés módjának és mértékének megfelelő beavatkozással. Ennek megfelelően végzünk sínkoronán, gerincen, vagy akár a síntalpat érintően is hegesztést. Sínhegesztéskor a burkolat kibontásával fel kell tárni a törés környezetét, meg kell munkálni a repedést, és el kell végezni a bevont elektródás ívhegesztési tevékenységet. Ezt követően a sínkoronát síkba köszörüljük, majd a burkolat visszaépítésével fejezzük be a helyreállítást. Ezt követően az ideiglenes sebességkorlátozást feloldjuk.” 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában