78. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

2021.09.12. 13:00

Fogalmuk sincs róla, hogy kivel húztak ujjat

Kegyetlen rendszerekről, a rendszerek kegyetlenségéről szóló filmek a velencei fesztiválon.

Váró Kata Anna

Russian director Natasha Merkulova and Russian director Aleksey Chupov arrive for the screening of the film "Kapitan Volkonogov Bezhal" (Captain Volkonogov Escaped) presented in competition on September 8, 2021 during the 78th Venice Film Festival at Venice Lido. (Photo by Filippo MONTEFORTE / AFP)

Fotó: AFP

Cannes-ban is, és Velencében is megszokhattuk, hogy a gigászi költségvetésből gazdálkodó, nagy sztárokat felvonultató stúdióprodukciók mellett ugyanúgy megférnek a mozikból egyre inkább kiszoruló, közepes költségvetésből készült drámák vagy éppen a minimális költségvetésből kigazdálkodott független alkotások. A nagyprodukciók és hírességeik garantálják a médiafigyelmet és vonzzák a szponzorokat, ami lehetővé teszi a két, már említett nagy fesztiválon, hogy versenyükbe ne anyagi megfontolások, hanem elsősorban művészi szempontok alapján válogassanak.

Sajnos ahhoz is hozzá kellett szoknunk, már amennyire hozzá lehet szokni ehhez, hogy elég sok kegyetlenséget látunk a vásznon. Idén különösen jellemző tematika a rendszer bűneivel való szembenézés. Valentyn Vasya­novych Vidblysk/Reflec­tion című versenyfilmje az ukrán–orosz háborús konfliktust és annak véres és kegyetlen valóságát mutatja be egy sebészorvos történetén ­keresztül. Míg a Vidblysk/­Reflection 2014-ben játszódik, a Natasha Merkulova és Aleksey Chupov által készített Kapitan Volkonogov bezhal/Captain Volkonogov Escaped 1938-ba kalauzol vissza bennünket a Szovjetunióba, amikor emberek ezreiből csikartak ki kínvallatással beismerő vallomásokat, majd végezték ki őket egy nagyszabású tisztogatóakció keretében. A munkájától besokalló és a parancsra gyilkolás elől menekülő, közben pedig saját lelkének megváltását kereső Volkonogovot Yuriy Borisov alakítja, akit idén Cannes-ban is láthattunk, Velencében pedig az eddigi fesztivál legemlékezetesebb férfialakítását köszönhetjük neki.

A lengyel versenyfilm, a Jan P. Matuszynski által készített Źeby nie było śladów/Leave No Trace a 80-as évek elején, rendőri brutalitás következtében elhunyt középiskolás történetét dolgozza fel, melynek bűnöseit a rendszer felmentette. A kínzások ábrázolása egyik filmben sem hagy sokat a néző fantáziájára, ám minden kegyetlensége ellenére mindhárom film az idei versenyprogram maradandó alkotása.

Western Itáliában

Bár a western mindig is a költségesebb műfajok közé tartozott, idén Jane Campion A kutya karmai közt/The Power of the Dog című wes­ternje mellett egy alacsony költségvetésű, sztárok nélküli, versenyen kívül bemutatott alkotás szerzett kellemes pillanatokat Velencében.

Potsy Ponciroli Old Henry című filmje egy, a fiát egyedül nevelő özvegy farmerről szól, akinek múltját mindaddig homály fedi, amíg egy sérült idegent be nem fogad a házába, akinek nyomában hamarosan feltűnnek üldözői is, akiknek fogalmuk sincs róla, kivel is húznak ujjat.

(A borítóképen: Natasha Merkulova és Aleksey Chupov)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában