Táncszínház

2020.10.25. 10:00

A valóság kegyetlen arcát mutatja meg a Gépnarancs

A Miskolci Balett tavasz óta várt új előadása Anthony Burgess és Stanley Kubrick kultművei alapján készül.

Fotó: Éder Vera

„A világ nem csak romantikus és szép. A Miskolci Balett pedig érett és alkalmas arra, hogy a prózai színjátszással együtt haladva részletgazdagon, a történetek mélységeibe, az okok feltárásáig hatolni akaróan a valóság kegyetlen arcát is megmutassa.”

Kozma Attila válaszolta ezt a kérdésre: miért akarta, hogy megszülessen a Gépnarancs című táncszínházi előadásuk.

Ez sajnálatosan lassan kerülhet a közönség elé: eddig kétszer kellett elhalasztani április óta a bemutatót a koronavírus-járvány miatt. A legújabb premieridőpont 2020. október 30-a este 7 óra.

Nagyon várt előadásról van szó: a társulat elmúlt évadokbeli irodalmi művek és filmklasszikusok nyomán született produkciói romantikus-újromantikus, mély emberi érzéseket ábrázoló művek voltak. A társulat most olyan érzés-, viselkedés- és világábrázoláshoz tér vissza, amelyben művészetük a kezdetek óta otthonosan mozgott – elég talán a Miskolci Balett alapítása előtti, tánctagozatos időkből a Fekete zajt vagy a későbbi évadokból A Forint című táncjátékot említeni. A Gépnarancs esetében azonban nem a saját élmények, hanem kultművek adják a keretet: Anthony Burgess 1962-ben megjelent, sötét világra nyíló regényét és Stanley Kubrick annak nyomán született 1971-es filmjét használják, így az oktalan erőszak, az ember megváltozásának lehetősége is egyetemesebb távlatokat nyerhet.

A realista ábrázolás nem öncélú

A születő táncelőadással foglalkozó interjúkból tudjuk: az alkotók számára fontos az általános érthetőség.

Dragos Dániel koreográfus például így beszélt erről: „nem szerettük volna pontos időbeli korlátok közé szorítani a történetet. Pont azért, mert az erőszak is valamilyen szinten időtlen: más korban is, és most is megtörténik.”

Kozma Attila rendezőként ugyanakkor szeretné, ha az előadás a saját, a világról való ismereteinket felülíró, változást hozó idejére is reflektálna: „a világ már soha nem lesz az, ami volt. Sok mindenről kellene beszélnünk a bennünk lévő erőszak felismerésének és kezelésének a problémája, az erőszakos tendenciák mellett” – mondta az Északnak a Miskolci Balett alapító vezetője. Ugyancsak ő hívta fel ugyanakkor a figyelmet, hogy a változások részeként az erőszak ábrázolása is más hatással bír ma már: „Kubrick filmje a mai ember számára már közel sem olyan erőszakos, mint a kortárs nézők számára lehetett. Az erőszak egyre jobban jelen van az életünkben, egészen őrületes formákat ölt.”

Kozma Attila, a Miskolci Nemzeti Színház koreográfusa és a Miskolci Balett vezetője | Fotó: Bujdos Tibor

Ezt a gondolatot fűzte tovább Dragos Dániel: „nagyon sok és sokféle formát öltő erőszak van jelen a társadalomban. Az ehhez való viszonyunkra jellemző, hogy nem veszünk róla tudomást, és még csak nem is érdekel, amíg nem velünk történik, amíg nem vonódunk bele. Ezzel az előadással jó lehetőséget kaptunk, hogy erre is rámutassunk. Azt gondolom erről, hogy a realista ábrázolás nem öncélú. Ahhoz is szükség van rá, hogy a nézők bele tudják képzelni magukat a színpadon megtörténő szituációba.”

Alex szerepére készülve megszólalt Bolla Dániel is. A táncművész szerint az előadás alapjául szolgáló művek elég meggyőzően szemléltetik az agressziót, a világgal egyet nem értő gondolati, viselkedésbeli reakciót.

A legtöbb ember nem ilyen

„Bántsunk embereket, csak úgy, a hecc kedvéért. Nincs elfojtva a durvaság. Alex is rendesen kiengedi magából a dühét. Azt gondolom, a legtöbb ember nem ilyen. Magamról pedig biztosan tudom: nem azok közé tartozom, akik bárkit is ok nélkül bántanának.”

Azt is elárulta, mi a civil reakciója, ha agressziónak lesz a szemtanúja: „mindig arra törekszem, hogy megértsem, amit látok, ami körülvesz. Ha szükségét látom, próbálok segíteni, hátha van megoldás, és képes leszek hozzájárulni. Ha nem lehetséges, akkor félrehúzódom. Csinálja az illető, amit szeretne, hiszen nyilván oka van mindennek, amit teszünk.”

Színlap

Gépnarancs

a Miskolci Balett táncszínházi előadása Anthony Burgess és Stanley Kubrick művei alapján

Díszlettervező: Verebes Mihály

Jelmeztervező: Bozóki Mara

Világítás: Dragos Dániel

Koreográfus: Dragos Dániel

Rendező: Kozma Attila

Bemutató-előadás: 2020. október 30., Játékszín

(A borítóképen: A koronavírus-járvány a szereposztást is felülírni látszik. A bemutatóra Márton Richárd János készül Alex szerepében)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában