2024.07.04. 18:00
Fekete júniust zárt a MÁV idén
Egyre több a vasúti átjárókban a baleset vármegyénkben is. Legutóbb Méránál követelt három halálos áldozatot a figyelmetlenség.
A Miskolcról Hidasnémetibe elindult személyvonat Méra közelében összeütközött egy autóval
Fotó: Mávinform
Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán: a mai napig 35 baleset történt vasúti átjáróban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, 6 esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában.
Fekete június
Csak június utolsó hetében 5 baleset történt, amelyek közül az egyik három emberéletet követelt – írja legfrissebb közleményében a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. Azt is kiemelték: a balesetek visszaszorítása érdekében a MÁV 2022 áprilisában, Érj haza biztonságban! címmel elindította országos balesetmegelőző kampányát, amely a lakosság általános edukálását, a problémára való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében.
Egyre több a baleset
Korábban a boon.hu is írt arról, hogy vérmegyénkben hány vasúti átjáróban történt baleset. 2023-ban 5 baleset történt vasúti átjáróban, amelyek anyagi kárral jártak. Míg 2022-ben 7 balesetet regisztráltak a vármegyében, ebből egy súlyos sérüléssel és hat anyagi kárral járt. Tavaly 33 sorompó csapórúdját törték le az autósok, hárommal többet, mint 2022-ben. Idén viszont már Méránál 3 halálos áldozatot követelő baleset is történt, a héten pedig Putnokon egy 15 éves kerékpárost sodort el a vonat egy vasútiátjáróban.
Helyszíni fotók: halálos vonatbaleset Méránál 2024.06.24.
Halálos vonatbaleset Méránál 2024.06.24.
A MÁV a következő KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében: A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni. Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
Óvatosan közelítsük meg
A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni. Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni. A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)! Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt.
Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
A fehér fény „csak” a működést jelzi
Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelző készülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is. A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr. A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.
Újabb kampányt indítanak
A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát a vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében. A vasúttársaság Härtlein Károlynak, a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára.
Kerékpárost gázolt a vonat Putnoknál: mentőhelikpoter vitte kórházba a 15 éves fiút