Kerékpárosbarát megoldás

2022.08.30. 11:30

Megérkezett a bringás híd szerkezete az épülő miskolci Y-hídhoz. Mutatjuk...

A kerékpáros közlekedés biztosítása kiemelt szerepet kapott a miskolci Y-híd beruházásnál.

SZB

Megérkezett a helyszínre a kerékpáros híd szerkezete

Fotó: Bujdos Tibor

A fenntartható városi közlekedésben egyre nagyobb szerepet követelő kerékpáros közlekedés igényeinek kielégítése helyet kapott a miskolci Y-híd mega­beruházásban. Az alapberuházás kiegészítéseként a város kerékpáros hálózata egy – ez idáig nem létező – elemmel bővül. 

A meglévő és működő, a Tiszai-pályaudvar mellől kiinduló Szinva-part kerékpáros főhálózati gerincet összekötik az egyre növekvő lélekszámú, belvároshoz közeli elhelyezkedésű Martinkertvárossal. 

Olvasóink is felfedezték már az impozáns hídszerkezetet
Fotós: olvasónktól

Az észak–déli irányú, új kerékpáros kapcsolatot biztonságosan, a közúti forgalomtól függetlenül építik ki: a vasúti fővonal felett új kerékpároshidat alakítanak ki az épülő Y-híd Kisfaludy-szárnyán. A látványos hídszerkezet megérkezett a helyszínre és beépítésre vár.

Gondoltak a családokra 

Az Y-híd, mint belterületi közút, a szélső forgalmi sávokat használva természetesen maga is kerékpározható lesz. A családos-kisgyermekes, nagyobb biztonságra törekvő kerékpáros használók viszont az önálló kerékpáros létesítményeket, védett útszakaszokat részesítik előnyben. 

Az új kerékpáros hídszerkezet felhasználja a Kisfaludy utcai régi közúti híd meglévő pilléreit. A korábbi korok mérnökei által épített masszív „szekrényalapok” és terméskővel borított „felmenő falazatok” alkalmasak a megjelenésében karcsú, anyagában acél, könnyű kerékpároshíd-szerkezet alátámasztására.

Takarékos helykihasználás 

A kerékpáros hídszerkezet tervezésénél alapvető szempont volt a műszakilag elérhető legkisebb hídpályaszerkezeti magasság. Célként fogalmazódott meg, hogy az északról csatlakozó rámpaszakaszon a legkedvezőbb eséssel, a lehető legkisebb magasságot leküzdve kelljen a kerékpárosoknak felhajtaniuk az igen magas vasúti űrszelvény fölé. A hídtervezők ezért úgynevezett alsó pályás hídszerkezetet alkalmaztak, amikor a fő tartószerkezeti elemek, jelen esetben ívek (ahogy a látványterven is megtekinthető) a kerékpárospálya fölé magasodnak.

Látványos hídszerkezet 

A látványterv szerint így fog kinézni a kerékpáros híd az Y-csomópontban
Forrás: NIF

Maga a hídpálya korszerű acélszerkezet, az ívek alsó húrjait is alkotó peremtartók közötti, bordákkal merevített acéllemez egyben látja el a hossz- és keresztirányú teherhordási feladatokat. A magassági vízelvezetést is biztosító keresztirányú eséssel együtt is mindössze 35 centiméter vastagságú hídpályát tudnak alkalmazni. A karcsú csövekből összeállított főtartók enyhén kifelé döntött ívei és függesztőrúdjai látványos hídszerkezetté állnak össze. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában