Építkezés

2022.01.06. 20:00

Ősz közepére kész lehet az Y-híd

Hamarosan megkezdődhet az Y-híd-beruházáshoz tartozó turbókörforgalom építésének leglátványosabb szakasza.

Szaniszló Bálint

Fotó: Ádám János

Az év végi ünnepek okozta leállás miatt csönd honolt a Miskolc közlekedése szempontjából meghatározó fontosságú csomópont építkezése körül, de az évkezdet után felpörögnek az események. Hamarosan folytatódik a projekt részeként a Vörösmarty és a Király utca kereszteződésében a turbókörforgalom építése, amely tavasszal el is készülhet. Az Y-híd ősz közepére épül meg, a műtárgyépítési munkarészekkel nyár végére lehetnek készen az építők.
 

Majd 8 hektáron 
 

A munka bonyolultságát jelzi, hogy a Pfaff Ferenc utca, a Vörösmarty Mihály utca és a Kisfaludy Károly utca hármas csomópontjában épülő speciális felüljáró több vasútvonalat is keresztez a Gömöri és a Tiszai pályaudvar térségében. Az I. ütem részeként a Vörösmarty utcai munkaterületen két hektáron dolgoznak, a II. ütemben épül az úgynevezett Y-híd, háromhektárnyi munkaterületet igénybe véve. Ezenkívül a teljes beruházás magában foglalja zöldterületek kialakítását, a már említett turbókörforgalom, a pályaudvar közelében lévő, illetve P+R parkoló építését, valamint a szükséges szervizutakat. Mindez mintegy 7-8 hektár területet vesz igénybe lényegében a város közlekedési szívében. 

 

A projekt jelentősége abban rejlik, hogy az új közlekedési útvonalnak nagyobb lesz az „áteresztőképessége” a nyugat–keleti irányú gépjárműforgalom számára. A Modern Városok Program keretében 2018-ban született meg a kormányhatározat az Y-híd megépítéséről, amely átvezet a két vasútvonalon, a kapcsolódó rendezővágányokon, valamint lakó-, parkoló- és szervizutak fölött átívelve valósítja meg a zavartalan gépjármű-közlekedést. 

 

A csomópont és a kiegészítő elemek elkészültét és átadását követően megszűnnek a környéken csúcsidőben korábban rendszeresen jellemző közúti torlódások. Az új közlekedési folyosó a 3-as főút Király utcai szakaszát köti be a Tiszai pályaudvar térségébe. A Vörösmarty utca kétsávosról négysávosra bővül 570 méter hosszúságban. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkertvárosba vezet, a másik pedig a Tiszai pályaudvar irányába. Az Y-híd háromágú, 270 méter hosszú, összesen 16 alátámasztásból és mintegy 300 méter hosszú támfalszakaszrendszerből áll.
 

Világítás, forgalomirányítás

 

Az idei esztendő első negyedévében megkezdődik a hídkomplexumra telepítendő közvilágítási és forgalomirányítási szerkezetek beépítése, valamint minden egyéb acélszerkezet, valamint a korlátok gyártása és szerelése.

 

A projekt vasbeton felületein, valamint a hídfőkre vezető blokkokból készülő talajtámfalszakaszokon kívül a külső megjelenést a felvonók, a lépcsők és a zajvédő falszakaszok határozzák majd meg.

 

Felvonók és lépcsőrendszer

 

A hídon történő akadálytalan gyalogosközlekedést két felvonó és két lépcső megépítésével biztosítják. A szakemberek a két felvonó vasbeton szerkezetének és gépészetének kialakítását végzik el a közeljövőben. A nagy méretű és jelentős befogadóképességű felvonók mindegyike külön-külön cölöpalapozással készül. Nappali fényben a rozsdamentes kerettel gyártott, biztonsági üveggel ellátott felületek esztétikus megjelenést biztosítanak, az éjszakai megvilágítás pedig biztonságos használatot garantál a használók számára.

 

A felvonókon kívül a hídra lépcsők vezetnek, a lépcsőkarok kényelmes méretei illeszkednek a műtárgy méreteihez, minden időjárási körülmény között biztosítva a komfortos és biztonságos áthaladást. 

 

A városi környezet követelményeit maximálisan kielégítő zajárnyékoló rendszer is épül, amely lehetővé teszi a kilátást a környezetre, és megakadályozza a „csőlátás” jól ismert problematikáját. A 2 méteres oszloptávolságú, 3 méteres akusztikai magasságú, átlátszó kialakítású zajárnyékoló falat a hídszegély külső szélén rögzítik.

 

A projektről

 

– A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból jön létre. 
– A kivitelezési munkát fővállalkozóként a HE-DO Kft. nyerte el mintegy nettó 13,5 milliárd forint értékben. 
– A teljes projekt II. ütemére a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forint értékben kötött vállalkozási szerződést az Y-híd műtárgy kivitelezési munkáira. 
– A nem mindennapi híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el.

 

(A borítóképen: A felüljáró-szerkezet már mindenütt áll az Y-híd-beruházáson)
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában