Covid-19

2021.03.31. 17:30

Felső fokon nem nyitnak már az idén

Ez a félév valószínűleg távoktatásban ér véget az egyetemeken.

Hegyi Erika

20201030 Miskolc A Miskolci Egyetem épületei és kollégiumi épületek. Fotó: Vajda János VJ Észak-Magyarország

Forrás: ÉM

Rendhagyó tanévet tudhatnak maguk mögött a felsőoktatási intézmények is, és a mostani szemeszter sem mondható hagyományosnak. A koronavírus-járvány miatt tavaly március 23-ától távoktatásra tértek át az egyetemek. Szeptemberben jelenléti oktatással kezdtek, majd november 11-étől ismét online oktatásra kényszerültek. Valószínűleg ez így is marad a mostani félév végéig, mondta lapunknak Szabó-Tóth Kinga, a Miskolci Egyetem Alkalmazott Társadalomtudományok Intézetének igazgatója. Hozzátette: lehet, hogy a vizsgaidőszakban személyesen tudják majd a hallgatókat vizsgáztatni májusban és júniusban, szeretnék az államvizsgákat is ilyen módon lebonyolítani, de most még semmi biztosat nem lehet tudni.

– Készítettünk egy felmérést a diákok körében a távoktatással kapcsolatban, melyből az derült ki, hogy a figyelem fenntartása a legnehezebb. Mégpedig azért, mert ha valaki otthoni környezetben tanul, akkor sok minden elvonhatja a figyelmét. A diákjaimnak azt szoktam mondani, hogy otthon, egy nyugodt helyen alakítsanak ki maguknak egy olyan sarkot, ahová el tudnak vonulni. Ezt persze nem mindig könnyű megvalósítani. A figyelem fenntartása azért is nehéz, mert például egy 90 perces előadást rendkívül nehéz online végig érdeklődéssel hallgatni úgy, hogy közben semmiféle interakció nincs. Éppen azért az intézetünkben maximum 60 perces előadásokat tartunk, amiket különböző feladatokkal bontunk meg. A feladatot elküldjük a csoportba, 10 percet adunk a megoldásra, majd újra visszatérünk a platformra, és mindenki beszámolhat az eredményről. Olykor megnézünk közösen egy, a témába illő filmet, ami szintén a figyelem fenntartását segíti – sorolta az intézetigazgató.

Intézetünkben maximum 60 perces előadásokat tartunk – Szabó-Tóth Kinga

Jelezte: jelenléti oktatásban a diákok nagy része már az előadás alatt megtanulja a tananyag nagy részét, hiszen az agyuk olyan, mint a szivacs. Távoktatásban azonban, mivel a tanulási folyamathoz nem tudnak különböző érzelmeket kapcsolni, és mindenkin érződik az úgynevezett Covid-fáradtság, a vizsgára sokkal többet kell a hallgatóknak tanulniuk, mint egyébként.

– A levelezősöknél azonban használni fogjuk a digitális oktatás előnyeit. Azt tervezzük, hogy szeptemberben behívjuk őket két-három alkalommal, hogy kicsit összerázódjanak, majd felhasználva a járvány időszakában készített rengeteg digitális tananyagunkat és videónkat blended learning, azaz kevert típusú oktatásra térünk át. A szakmai gyakorlatokat azonban teljesen felfüggesztettük, ezeket nyáron teljesíthetik a hallgatók – jelezte az intézetigazgató.

Előnyök és hátrányok

Müller Bence a Miskolci Egyetem hallgatója, műszaki menedzser szakra jár. Mint fogalmazott, a távoktatásnak előnyei és hátrányai is vannak. Az utóbbihoz tartozik, hogy sokkal nehezebb figyelni a monitor előtt, mint az előadóteremben. Előadás alatt bemehet a szobába egy-egy családtag, de Bence olykor a munkahelyén hallgatja valamelyik oktató magyarázatát, ami szintén nem a legideálisabb környezet.

– Az előnyökhöz tartozik, hogy sokkal kényelmesebb online tanulni. Nem kell például korán felkelni, hogy időre beérjek az egyetemre. Úgy vettem észre azonban, hogy a beadandó feladatok száma megnőtt. Írunk zh-kat is, de nyilván ez sem olyan, mint amikor jelenlétben kell számot adnunk a tudásunkról – tette hozzá Bence.

(A borítóképen: Furcsa, hogy üresek a mindig nyüzsgő egyetemi épületek)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában