2020.11.08. 17:30
A VEKE szerint a kapacitása a határán van az MVK Zrt.
A járatsűrítési kötelezettség várhatóan tovább ront az MVK szolgáltatásának minőségén.
Fotó: Bujdos Tibor
A városi közösségi közlekedés őszi menetrendjének bevezetésétől, szeptembertől érzékelhető, hogy napi szinten maradnak ki járatok a reggeli csúcsidőszakban.
A legrosszabb helyzetet az őszi iskolai szünetet megelőzően tapasztalhatták meg az utazók, s noha azóta javultak az állapotok, kérdéses, miként tud megfelelni a társaság a járványhelyzetre tekintettel előírt járatsűrítési kötelezettségnek.
Járványmenetrend
A kormányrendeletben előírt rendkívüli „járványmenetrend” kidolgozásában a Miskolci Közösségi Közlekedési Munkacsoport nem vett részt, miután a szervezetet a közép- és hosszú távú közlekedésfejlesztési elképzelések kialakítására hívták életre.
Szakemberhiány van
Az együttműködésben részt vevő Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azonban nyomon követi a közlekedési szolgáltatás napi eseményeit, ami a helyi tagszervezet vezetője, Fejér Balázs szerint nem igazán megnyugtató. A mindenki számára nyilvános menetrendi alkalmazások ugyanis azt mutatják, hogy a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) jelenleg is a kapacitásának a határán működik. Napi szinten maradnak ki járatok a reggeli csúcsidőszakban, e tekintetben a legrosszabb helyzetet az őszi iskolai szünetet megelőzően tapasztalhatták meg az utazók. A szolgáltatásban tapasztalható fennakadások feltételezhetően a szakemberhiányból adódó karbantartási problémákra, az alkatrészbeszerzési nehézségekre és a költségelvonásra vezethetők vissza, bár a részletekről a közlekedési társaság a vele együttműködésben álló VEKE-nek sem nyilatkozik.
A közlekedési szakember szerint a járatsűrítési kötelezettség tovább ront az MVK szolgáltatásának minőségén. Ráadásul igen drága, hiszen pluszsofőrök, pluszautóbuszok kellenek hozzá, aminek finanszírozása nem szerepel
a kormányrendeletben.
Kevés a tartalék
A reggeli és délutáni zsúfoltság jelenleg azokon az autóbusz-gerincvonalakon fordul elő, amelyek munkahelyeket vagy iskolákat fűznek fel. E tekintetben Miskolcon szinte csak fővonalak vannak keleti és nyugati, északi és déli irányban. A reggeli csúcs legforgalmasabb része nagyjából egy fél órára, a 6:50 és 7:20 közötti időszakra koncentrálódik, amikor a közlekedési vállalat maximális kapacitáson dolgozik. Bővítési tartalék ebben nemigen van, állítja Fejér Balázs, aki szerint a járműveken tapasztalható zsúfoltság problémájára az iskolai első tanórák kezdetének fokozatos elosztása és a rugalmasabb munkakezdés jelenthetne hatékonyabb megoldást.