Az otthon melege

2020.02.01. 11:30

Sok a csaló a tűzifapiacon

A jóhiszeműségre alapozva csalják ki a tüzelőre félretett pénzt.

Horváth Imre

Az otthon melegének biztosítása legalább olyan fontos, mint a napi betevő falat

Forrás: ÉM

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tapasztalatai szerint a tűzifavásárlók elsősorban a helyi újságok hirdetési rovataiból, illetve az internetes fórumokról gyűjtik össze az előnyösnek tűnő ajánlatokat. Sajnos országszerte számos olyan visszaélés történik, amikor az eladók az emberek jóhiszeműségére alapozva csalják ki a tüzelőre félretett pénzt, csalódottságot, szomorúságot, bosszúságot és hideget hagyva maguk mögött.

A törvényi előírások alapján már a tűzifahirdetésben fel kell tüntetnie a kereskedőnek a hatósági azonosítószámot (ez lehet az erdőgazdálkodói kód vagy az úgynevezett EUTR technikai azonosítószám), ugyanis a hatósági nyilvántartásokban ez alapján válik azonosíthatóvá. Amikor pedig az eladó kiszállítja a tűzifát, minden esetben át kell adnia a vásárló részére egy FA-AA betűkóddal és hétjegyű egyedi sorszámmal ellátott szállítójegyet, amelyen az adott tűzifavásárlás és -kiszállítás öszszes lényeges adata szerepel. Ezek közül a legfontosabbak: az eladó, a szállító és a vevő adatai, így neve, címe, a teherautó rendszáma, a tűzifa fafaja, mennyisége, a szállítás időpontja, melyet év, hónap, nap, óra és perc pontossággal kell feltüntetni, valamint annak megnevezése, hogy honnan származik a fa.

A szigorú előírások ellenére még mindig vannak feketén kereskedők a piacon, akik nem tudják hitelt érdemlően bizonyítani a fa származási helyét. Azonban a tapasztalatok szerint, akik rendelkeznek megfelelő engedélyekkel és papírokkal, azok között is akad, aki trükközik a menynyiséggel: vizes, nem olyan fajta vagy nem úgy előkészített, összevágott fát szállítanak ki, mint amit a rendelés során megígértek. Ilyenkor a reklamációra azt válaszolják, hogy ők csak dolgozók, nekik ezt mondták, nem tudnak mit mondani, a főnököt kellene hívni. A kereskedő pedig vagy csak ígérget a telefonban vagy még azt sem, esetleg elérhetetlenné válik.

A Nébih EUTR-szakembereinek ajánlása szerint már a megrendeléskor érdemes néhány olyan keresztkérdést feltenni, amivel a csalókat rögtön ki lehet szűrni vagy elriasztani attól, hogy megpróbáljanak becsapni minket. Így például meg kell kérdezni, hogy bejelentkezett-e a Nébih hatósági nyilvántartásába tűzifa-kereskedőként vagy erdőgazdálkodóként. Ha igen, milyen azonosítószámot kapott, mi az erdőgazdálkodói kódja vagy EUTR technikai azonosítószáma? Nem bánja, ha megrendelés előtt ellenőrizzük a megadott azonosítót a Nébih honlapján? Ha reklamációnk lenne, kit keressünk, milyen címen, telefonszámon? A tűzifaszállítmány mellé ugye hoznak szállítójegyet, amin rajta van a nevük, címük, az autó rendszáma, amivel hozzák a fát, a sofőr neve és címe és a hely, ahonnan a fát hozzák?

Tegyünk panaszt!

A hivatal szerint ha bármire nemmel válaszolnak vagy nem adnak választ, akkor kockázatos vásárolni. Ha valaki úgy érzi, megtévesztés áldozata lett, akkor érdemes panaszt tenni az eutr@nebih. gov.hu internetes levelezési címen, hogy a hatóságok felléphessenek, és megakadályozzák a további jogsértést.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában