Borsod-Abaúj-Zemplén

2019.09.18. 08:00

Az Európa északi és déli határát összekötő út része lesz az M30

A közlekedési folyosó hatással lesz az érintett országok gazdasági fejlődésére is.

Szaniszló Bálint

Drónfelvétel M30-as autópálya építésérő

Fotó: Vajda János

Az M30-as autópálya Miskolcot és Tornyosnémetinél a szlovák–magyar határt összekötő szakaszának építése ugyan már tavasszal elkezdődött, az Európai Bizottság egy héttel ezelőtt jelentette be, hogy az Európai Unió 552,6 millió euróval (ez mintegy 182,3 milliárd forintot jelent) segíti a stratégiai fontosságú építkezés befejezését, amelyet egyébként 2022 elejére datálnak a beruházók.

A Kohéziós Alapból

Mint megtudtuk, az Európai Unió az úgynevezett Kohéziós Alapból finanszírozza a beruházást, amelynek közvetlen célja a Miskolc és Kassa közötti közúti forgalom felgyorsítása, a közlekedési biztonság javítása és a forgalmi torlódások csökkentése.

Fontos szempont azonban, hogy az M30-as megépülése segíti a Balti-tenger és a Fekete-, illetve Égei-tenger menti területeket – azaz Európa északi és déli határát – összekötő, Via Carpatia nevű európai közlekedési hálózat kiépítését.

A Via Carpatia közlekedési folyosó teljes megépülése nagy hatással lesz az érintett államok gazdasági fejlődésére, valamint a kis- és középvállalkozások, a tudomány és kutatás, a technológiák és ipari parkok fejlődésére is.

Litvániától Görögországig

A Via Carpatia útvonal egyébként a litván kikötővárosból, Klaipedából indul Kaunas érintésével, majd Bialystok, Lublin és Rzeszów városánál áthalad Lengyelországon. Érinti Kassa városát, majd Miskolcot és Debrecent érintve halad át Magyarországon. Az útvonal Romániában érinti Nagyvárad, Lugoj, Konstanca és Calafat városokat, áthalad a bolgár fővároson, Szófián, majd Szvilengrádon, végül pedig a görögországi Szolunban ér véget.

 

A Via Carpatia történetében 2015. április 17-e nagyon fontos dátum volt, a lengyelországi Rzeszówban ekkor írták alá a megépítéséről szóló egyezményt Lengyelország, Szlovákia és Magyarország regionális önkormányzatainak képviselői. A négy megye – Kárpátaljai vajdaság, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat, Eperjes Megyei Önkormányzat, Kassa Megyei Önkormányzat – elnökei közösen nyilatkoztak arról, hogy megegyezés született a Lancuti Nyilatkozat céljainak megvalósítására irányuló kölcsönös együttműködés szabályairól és alapelveiről a Via Carpatia közlekedési folyosó kiépítése kapcsán.

Sztrádás felszereltség

A Via Carpatiában tehát az M30-as autópálya révén vagyunk érdekeltek. A sztráda említett 56,72 kilométeres – Miskolc és Tornyosnémeti közötti – szakaszának első 10,4 kilométeres részét az osztrák Strabag AG és magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. konzorciuma építi 39,4 milliárd forintért. A 24,2 kilométeres második szakaszon a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. lett a befutó, 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik szakasz nyertese a Hódút Kft. és Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett, 63,9 milliárd forint összegért.

Miskolctól a határig összesen 6 külön szintű és 7 szintbeni csomópont, 25 felüljáró és 17 aluljáró épül. Arnótnál 1 pár tengelysúlymérő állomás, Csobád és Ináncs határán 1 pár komplex pihenő, Méra és Szalaszend határán, valamint Hidasnémetinél 2 pár egyszerű pihenőhely, Encsnél autópálya-mérnökség épül. A szráda csatlakozik a határ túloldalán már elkészült autópályához, amely Kassa felé vezet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában