2017.12.14. 09:49
Óvodák, iskolák várják a jó pedagógusokat Borsodban
Borsod-Abaúj-Zemplén - Óvodapedagógus, tanító és tanár, mindannyian keresettek lettek Borsodban. Megyénk halmozottan hátrányos helyzetű települései pedagógushiánnyal küzdenek.
Borsod-Abaúj-Zemplén - Óvodapedagógus, tanító és tanár, mindannyian keresettek lettek Borsodban. Megyénk halmozottan hátrányos helyzetű települései pedagógushiánnyal küzdenek.
Lassan vége az idei tanév első felének, de sok megyénkbeli iskola még mindig pedagógushiánnyal küzd. Szerettük volna megtudni, hogy Tornanádaskán sikerül-e óvodavezetőt találni, mivel ennek az ügynek komoly sajtóvisszhangja volt, de szerdán nem sikerült Berki Tamás polgármestert elérni. Az azonban kiderült, Tornanádaska óvodája nem az egyetlen intézmény, ahol szívesen vennék pedagógusok jelentkezését, ám azok nem jönnek.
Mivel szerdán a térség tankerületi központjának vezetője Budapesten volt, Molnár Zoltántól, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnökétől érdeklődtünk, mennyire sújtja megyénket a pedagógushiány és mi lehet ennek az oka.
Nehezebb feladat
Az elnök elöljáróban jelezte, pontos adatai nincsenek, de azt kollégáitól tudja, hogy különösen a halmozottan hátrányos helyzetű járások küzdenek pedagógushiánnyal, így a Bódva-völgye is. Itt van olyan kisvárosi iskola, ahol 5 tanári állás is betöltetlen. Az okokat kutatva az elnök rámutatott: a pedagógusok bére még mindig elmarad a versenyszférában dolgozó diplomások bérétől, különösen a pályakezdőké. A feladat viszont nehezebb, mint 20–30 évvel ezelőtt volt. Az sem növeli a pálya vonzóképességét, hogy nincs egységes kötelező tanítási óraszám. Így jelenleg van olyan pedagógus, aki 22 órát tanít egy héten, és van olyan, aki 26-ot. Ha még ehhez hozzávesszük azokat az órákat, amelyeket az igazgató helyettesítésként elrendelhet, akkor előfordulhat, hogy ugyanannyi pénzért az egyik tanár 200 órával többet tanít egy tanévben, mint egy másik. A tanítók helyzetét pedig például az is nehezíti, hogy mivel a gyerekek egész nap az iskolában vannak, a pedagógus reggel fél 8-tól délután 3-ig szinte a vécére sem mehet ki, mert a kisdiákokat nem hagyhatja felügyelet nélkül. Mindehhez hozzáadódik, hogy a szülői hozzáállás is megváltozott az elmúlt évtizedekben.
Molnár Zoltán hozzátette: azokra a településekre különösen jellemző a pedagógushiány, ahol sok a roma gyerek. Hiszen a főiskolák és egyetemek korábban nem készítették fel a tanítókat, tanárokat arra a helyzetre, hogy olyan gyerekekkel kell majd foglalkozniuk, akik családjában az iskolai teljesítmény nem érték.
– Ha egy pedagógus talál állást egy nagyobb város valamelyik óvodájában vagy iskolájában, nem szívesen költözik kistelepülésre, nehezebb körülmények közé – jegyezte meg az érdekvédő.
Gyógypedagógusok is hiányoznak
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei EGYMI Tornanádaskai Tagintézménye is érzi a pedagógushiányt. Mészáros László tagintézmény-vezetőtől megtudtuk, jelenleg két gyógypedagógust tudnának felvenni, ha lenne jelentkező, de nincs. Nehezíti a helyzetet, hogy ebben az évben 3 gyógypedagógusuk vonul nyugdíjba, igaz, az ő helyüket sikerül majd betölteni.
Az igazgató véleménye szerint a térség pedagógushiányára megoldás lehetne, ha fiatal pedagógusházaspárok költöznének oda. Erre már van példa: egy gyógypedagógus-házaspár telepedett le a szomszéd faluban, és a tornanádaskai tagintézményben dolgoznak. Az is segítene, ha a tornanádaskai fiatalok továbbtanulnának, és diplomaszerzés után visszaköltöznének a falujukba. – Csakhogy ez nem igazán jellemző – jegyezte meg a tagintézmény-vezető. – Mert aki elmegy egy nagyobb városba tanulni, az valószínűleg ott marad, vagy igyekszik az ország belsejébe.
[related-post post_id="3672250"]
[related-post post_id="3632711"]