Helyi közélet

2016.09.04. 18:33

Összejöttek a borsodi simsonosok

Bükkábrány - Főként a fiatal korosztály, illetve a nosztalgiázó negyvenesek kedvelt járgánya a német kismotor.

Bükkábrány - Főként a fiatal korosztály, illetve a nosztalgiázó negyvenesek kedvelt járgánya a német kismotor.

Kétnapos nyárzáró összejövetelt rendeztek nemrégiben a borsodi simsonosok Bükkábrányban. A rendezvényre persze az ország minden tájáról érkeztek motorosok, összesen százharmincan.

2010-ben indult az egész, akkor 14-en voltunk." Kovács Alex

– Ez a hetedik találkozónk, s nem csupán a megyéből, de a fővárosból, Békés megyéből, Debrecenből és Egerből is jöttek résztvevők. 2010-ben indult az egész, akkor 14-en voltunk, s évről évre nőtt a létszám. Akkor a Simson Klub Magyarország régiós vezetője voltam, nyár végén pedig összeültünk bográcsozni, s mindig csapódott valaki, így lettünk előbb húszan, harmincan, majd ötvenen, szépen felduzzadt a létszám. Törekszem arra, hogy ingyenes maradjon a rendezvény, hiszen nyolcvan százalékban diákok – középiskolások, egyetemisták – jönnek, ők kismotoroznak. A többiek 40 év körüliek, akik nosztalgiáznak – mondta Kovács Alex, a rendezvény szervezője, aki bízik abban, hogy lesz találkozó jövőre is. Ehhez szükség van a támogatókra, vannak fix szponzoraik, például a gyári alkatrészek hivatalos képviselete, de boltok, cégek, magánszemélyek is állnak mellettük.

Kovács Alex kifejtette, próbálják fenntartani a márkát, a motorokat, amíg lehet, jó lenne utánpótlás is. A motorok alkatrészellátása jó, akár egy nyugati robogóé, s ugyanolyan minőségű darabokat is kapnak. Az árak viszont mennek fölfelé. Igaz, ezek a motorok már veteránok, a legfiatalabb s51-es is 26 éves, megy felfelé az áruk. Egy gyári, jó állapotú motor ára kétszázezer forintról indul. Mivel egyre inkább hobbijárművekről van szó, s nem rendszeresen használt közlekedési eszközökről, egyre több a szép állapotú motorkerékpár.

Stílusa van

A soltvadkerti Martin Tamás belenőtt a simsonozásba. Édesapja műhelyében mindig állt egy ilyen motor, de nagyapja is ilyennel közlekedett, ő is ezen tanult meg motorozni. Azóta több motort is gyönyörűen visszaállított eredeti állapotába.

– Először egy szériajármű készült el, majd jött a következő, egy tuningolt példány. Aztán a harmadik, édesapámnak is csináltunk egy gyárit. Bár 51-esek vannak készen, van több típusunk is otthon, 50-es, Star, Schwalbe, több példány is. Tervezem, hogy megcsinálom ezeket egyedi, valamint gyári kivitelben is, de ez évek kérdése, s anyagi vonzata is van. Mind saját kezűleg készül, csak a fényezés nem, s akad még egy-két gépi munka. A szívünk-lelkünk benne van, így nem adjuk el őket, nem kapnák vissza azt, amit beletettünk. Ezeknek a motoroknak történetük van, nem engedjük el őket – mondta Martin Tamás, aki mindhárom motorját naponta használja, a szériával megy sűrűbben, a tuningolttal jobbára rendezvényeken fordul meg.

Tamás szerint a Simsonnak stílusa és kultusza van. Ahogy elkezdett vele foglalkozni, sokakkal megismerkedett alkatrész, szerelések kapcsán, ezért is jár találkozókra. A Simson összetartja a csapatot.

– Ezek nem mai motorok, de meg lehet őket úgy csinálni, hogy megállja a helyét ma is. Öregek, így restaurálják őket, így észreveszik őket az utcán: tudják, hogy régiek, de milyen szépek. Sokan vannak, akik foglalkoznak vele. Ki akarnak törni a szürkeségből, nem akarnak egy lenni a tucatból, akik új motorokkal közlekednek. Ők ragaszkodnak a harmincéves motorokhoz, s azokat építik át saját ízlésük, kedvük szerint – fejtette ki a simsonozás mibenlétét Martin Tamás.

Gyorsultak, szereltek, túráztak

A találkozó résztvevői szombaton közösen megebédeltek, majd felvonultak Bükkábrányban és Mezőnyárádon. A délután folyamán kategóriánként gyorsulási versenyt rendeztek, illetve egy csigafutamot is, utóbbiban lábletétel nélkül kellett minél lassabban célba érni. Késő délután a műszaki tudásukról is számot adtak a jelentkezők, egy teljesen szétszerelt porlasztót kellett minél precízebben összerakniuk, a zsűri pedig kiválasztotta a legszebb motort is. Vasárnap túrára indultak a simsonosok, Bogácson keresztül Egerbe, onnan Lillafüredre indultak, majd tértek haza Harsányon keresztül.

- ÉM-TB -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában