Helyi közélet

2014.03.28. 23:50

"Én azt mondom: minőség, minőség, minőség"

Budapest, Miskolc  - „Pontosan tudom, hogy mik rejlenek a kortárs zeneszerzők asztalfiókjaiban.” Interjú: Kesselyák Gergellyel, a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatójával.

Budapest, Miskolc  - „Pontosan tudom, hogy mik rejlenek a kortárs zeneszerzők asztalfiókjaiban.” Interjú: Kesselyák Gergellyel, a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatójával.Kesselyák Gergely fesztiváligazgatót rögtön az idei Bartók Plusz Operafesztivál nyitó sajtótájékoztatója után kértük fel interjúra. Mint fogalmazott, nem a mennyiséget, hanem a minőséget tartja szem előtt.

- Jól emlékszem arra a két évvel ezelőtti sajtótájékoztatóra, amikor arról beszélt, hogy szeretné újra népszerűvé tenni az opera műfaját. Szeretné elérni, hogy azok is szívesen üljenek be egy-egy előadásra, akik eddig nem kedvelték az operát. Most hogy látja, mennyit haladtak a cél felé?

Kesselyák Gergely: Úgy látom, hogy már mutatkoznak a biztató eredmények, de még van min dolgoznunk. Aki miskolci, az tapasztalta, hogy rendkívül népszerű az Ezrek Operája, ami szabad téren játszódik, és mindenki számára ingyenes. Ezeket a produkciókat valóban ezrek látják. Ebben az idén továbblépünk: Verdi Aidáját tűztük műsorra a Magyar Állami Operaházzal közös produkcióban. Száztíz fős kórussal, nagy zenekarral, igazi díszletekkel, jelmezekben, világítással. Az eddig hozzám érkezett visszajelzésekből az derül ki, hogy ez telitalálat.

- Hogy esett a választás épp az Aidára? Ezt azért kérdezem, mert a miskolci színház nem tudna befogadni egy ekkora volumenű előadást, így a miskolci közönségnek egyébként nem lenne esélye az Aidára.

Kesselyák Gergely: Tavaly az Ezrek Operája a Traviata volt, amit Anger Ferenc rendezett. Annyira megtetszett neki a szabadtéri rendezés, amihez a díszletet Miskolc valamely tere adta, hogy azt mondta, ő nem szerénykedik, kimondja, hogy nagyon szívesen jönne az idén is. Azt javasolta, hogy csináljunk egy Aidát. Akkor azt mondtam neki, hogy mi igazából másban gondolkodtunk. Nem sokkal ezután azonban Anger Ferenc az operaház művészeti igazgatója lett, és akkor azt mondtam neki, hogyha ő művészeti igazgatóként továbbra is szeretné az Aidát, és az operaházzal a koprodukciót létre tudjuk hozni, akkor legyen. Így aztán bementünk Ókovács Szilveszterhez, az operaház főigazgatójához, aki azt mondta, rendben. Csak közben Anger Ferencnek rengeteg dolga akadt művészeti igazgatóként, így Mohácsi János rendezőt ajánlotta az Aidához. Az operaház tulajdonképpen szerette volna lecserélni a régi Aida produkcióját, nekünk pedig igaz, hogy tavaly is Verdi volt az utcai operánk, de miért ne lehetne az idén is? Főleg, ha olyan produkció lesz a végeredmény, amit magunk nem tudnánk megvalósítani. Ez egy kihagyhatatlan lehetőség!

- Az opera műfajának népszerűsítése érdekében született meg az operaíró verseny ötlete is. Ezen a téren mutatkoznak-e már eredmények?

Kesselyák Gergely: Az az ötlet, hogy hirdessünk operaíró versenyt, írassunk operákat, és hogy mutassunk be népszerűségre számító műveket, úgy látom, nagyon nagy siker, de ez egyelőre szakmai siker. Zenei szaklapok, szakmai, zeneszerzői testületek keresnek minket ezzel kapcsolatban a világ minden részéről: Londonból, Amerikából, Skandináviából. Úgy fogalmazhatnék, hogy kicsi a bors, de erős. A szakma felfigyelt a kezdeményezésünkre.

- Az operaíró versenyre érkezett-e már olyan mű, ami nagyon kedves a szívének, ami bármelyik nemzetközi színpadon megállná a helyét?

Kesselyák Gergely: Az idei kínálatot még nem néztem át, de akik már elkezdtek vele foglalkozni, azt mondják, hogy a görög hölgy műve nagyon dallamos és nagyon fülbemászó. Az idei pályázatra egyébként 5 mű érkezett: három Magyarországról, egy Lengyelországból és egy Görögországból. Dobos Attila nagyon kitartó. Hangszerelte Az ember tragédiáját, és az idén újra pályázott vele.

- A Bartók Plusz két éve tulajdonképpen azt jelenti, hogy a miskolci operafesztivál a Bartók utáni operaritkaságokat is szeretné bemutatni. Mi alapján választ például a magyar kortárs szerzők közül?

Kesselyák Gergely: Tulajdonképpen pontosan tudom, hogy mik rejlenek a zeneszerzők asztalfiókjaiban. A másik projektünk pedig az, hogy mi magunk kérünk fel egy-egy zeneszerzőt opera írására. Így történt ez Selmeczi György esetében is, akivel legalább 10 éve beszélünk arról, hogy jó volna írni egy úgynevezett nemzeti operát. Néhány éve az is kialakult, hogy Herczeg Ferenc: Bizánc című drámájából készülne a mű. Ez az idei fesztiválra meg is született.

A teljes interjú a www.eszak.hu-n és a szombati Észak-Magyarországban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában