Helyi közélet

2013.10.09. 11:45

Jegyzet: A művészkeltető

<em>Egy megyei első titkár látogatását kell megörökítenem a nyolcvanas években a miskolci Északterv titkárságán. Szaporán filmezek, figyelem a beszédét, igyekszem a képet és a hangot szinkronba venni. Időnként felnézek a világosítóra, intek, merre tartsa a több száz fokkal izzó lámpákat. Bár ne tenném, mintha hibáznék. Segítőm annyira igyekszik, a tüzes fény megperzseli a vendég tarkóját. Fájdalmasan felszisszen, de nem kényeskedik, elnézést kér, hogy rosszul tartotta a fejét. Reménykedem, hogy megússzuk a malőrt. Bár érzem, itt ez lesz az utolsó fellépésünk</em>. <strong>Szántó István jegyzete</strong>.

Egy megyei első titkár látogatását kell megörökítenem a nyolcvanas években a miskolci Északterv titkárságán. Szaporán filmezek, figyelem a beszédét, igyekszem a képet és a hangot szinkronba venni. Időnként felnézek a világosítóra, intek, merre tartsa a több száz fokkal izzó lámpákat. Bár ne tenném, mintha hibáznék. Segítőm annyira igyekszik, a tüzes fény megperzseli a vendég tarkóját. Fájdalmasan felszisszen, de nem kényeskedik, elnézést kér, hogy rosszul tartotta a fejét. Reménykedem, hogy megússzuk a malőrt. Bár érzem, itt ez lesz az utolsó fellépésünk. Szántó István jegyzete.

Nos, csak most, három évtized elteltével szembesülök a látogatás kulisszatitkaival. A vendég kérni jött egy apró szívességet, miközben a házgyári építkezés fontosságáról tartott egy kimerítő szemináriumot azoknak az alkotóművészeknek, akik nem éppen panelban kamatoztatnák a tehetségüket. Az itt dolgozóknak alig tíz százaléka párttag, s lényegesen eltér a véleményük a várostervezés, építés perspektívájáról az akkori hivatalos állásponttól.

Hogy mit keresek én, ott? Egy válltáskás, Sába VHS videokamerával filmezek, császárkodom a megye legősibb tervező vállalatánál. A hajdani pesti fiókirodából kifejlődött Északtervnél a híres, nagynevű tervezők nyomában kullogok. Ott lehetek minden nagyobb alkotásnál, az alapkőletételtől az átadásig. Megtiszteltetés a híres nagynevű tervezők mellett kulizni. Komolyan érdekel, hogy a becsvágytól fűtött emberek miként rajzolják meg a betonkolosszusokat úgy, mintha csak gyurmáznának.

Gyarmati Imre barátom – aki életét ennek a vállalatnak szentelte – a szokásos szerénységével emlékezik azokra az évekre, amikor együtt dolgoztunk. Az első igazgató Paár Emil, de tudni kell, az ötvenes években elég megosztott felállásban vezetik a vállalatokat. Van, aki érti a szakmáját és mellé rendelnek egy politikailag megbízható elvtársat, aki akár két kézzel is húzhatja a tustollat. A nyolcvanas évek Északterve már nem ilyen – hemzsegnek a szakma nagy mesterei – Horváth István, aki egy negyedszázadig vezeti a céget, Ferencz István, Noll Tamás, Dézsi János, Bodonyi Csaba, Kovács Lehel, Holló Csaba, Puskás Péter és Rudolf Mihály. Bocsánat, ha valakiről megfeledkezem, nem szándékos. A művészeti elismerések, a száz tervezőre jutó Ybl-díjak száma itt a legmagasabb. Sokszorosa az országos átlagnak. Minisztériumi vállalatként a régión túl is sorra kapják a megbízásokat. Maradandót alkotnak – a miskolci sportcsarnok, a technika háza és a máig is tetszetős, az akkori posta távközlési palotája a Régiposta utcában a Centrum áruház, a Miskolci Egyetem aulája és a Széchenyi úti belváros rekonstrukciója is a nevükhöz kötődik. A MATÁV székházat végig kameráztam az alapoktól a tetőig. Ki gondolta volna, hogy az oda tervezett műszaki berendezések mára akár egy trafóházban is elférnének? Természetesen itt is alkotnak olyat, amire már nem szívesen emlékeznek, s ha tehetik, letagadnák. A politika időnként alaposan megvezeti a neves tervezők kezét.

Utazunk, jövünk, megyünk a határokon túl is az Északterv stábjával. Miskolci mérnökök tervezik az NDK-béli, meisenni porcelángyár új épületeit, Szovjetunióban is ők irányítják a bogorodcsányi építkezéseket. A KGST-n belül komoly szellemi exportőrök. Mintegy félezer fehér köpenyes mérnökember dolgozik a sokemeletes saroképületben. Az elegáns világos irodaházban már nemcsak a megdűtött rajzasztalon születnek a tervek – itt már a környező országokat megelőzve számítógéppel is dolgoznak. Statikai számításokat, belső terveket szimulálnak és nyomtatnak az okos gépeken. A nagy művészek lenézik a gépeket, ők jobban hisznek -még –az alkotó kézi munkában, a helyszíni irányításban, de az idő ellenük vagy mellettük, békés egyetértésben dolgozik.

Majd jön a rendszerváltás első fuvallata – amikor a művészek kisebb csapotokba tömörülnek, munkaközösségeket, vállalati géemkákat majd káeftéket alakítgatva felőrlik a nagyvállalatot. Az itt felhalmozott szellemi tőke nem vész el, csak kikristályosodik. Nincsenek már megaberuházások, vagy ha lennének is, ezeket a pestiek elhappolják. Az itteni önkormányzatok is leküzdik a maradék lokálpatriotizmusukat, külső tervezőkkel dolgoztatnak. Meg is lesz a következménye.

Az Északterv keltetőjében kikelt művészpalánták ma már önálló műhelyeket vezetnek a régióban. Múltjukat, gyökereiket nem tagadják –mindannyian szomorúak, ha megfordulnak a lepusztult hajdani székházban. Ott, ahol ma már nyoma sincs az alkotásnak. Bérlők tucatjai lakták le az impozáns irodaházat, ahol valaha megálmodták Miskolc összes nagy, emblematikus épületét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában