Friss hírek

2007.11.28. 10:12

Ma 120 éves a pesti villamos

<p>120 évvel ezelőtt, 1887. november 28-án, mindössze hét évvel a világ első villamosjárata után indult meg a pesti villamos. Az első egy kilométer hosszú szakasz a Nyugati pályaudvar és a Király utca között volt a Körúton. A szerelvények legnagyobb megengedett sebessége 10 kilométer/óra volt.</p>

A Fővárosi Közmunkatanács annak idején nem engedélyezte a felsővezetéket, azzal a kifogással, hogy rombolja a városképet. Így a Siemens- Halske cég egy újdonságnak számító alsóvezetékes rendszert dolgozott ki, amelyet több mint 30 évig használtak Budapesten. Az 1910-es évekre már az egész fővárost behálózták a villamosvonalak és több mint 1000 szerelvény segítette a közlekedést.

Balázs Mór - az ő nevéhez fűződik a Millenniumi Földalatti Vasút megépítésének gondolata is - 1885-ben nyújtotta be tervezetet, amely után megjelenhetett a villamos Budapesten. Ez a tervezet három vonalat tartalmazott: egy nagykörúti, egy Podmaniczky utca-Városliget útirányú gőzmozdonyú vasutat, illetve a Duna-parti villamosvasút tervét. A próbavasút alig két hónap alatt készült el. A három, eredetileg a bécsi próbavasúton közlekedő kocsit a Nyugati pályaudvar előtt felállított faszerkezetű kocsiszínben tárolták. Ugyanebben az épületben kapott helyet az alig 24 kW-os gőzgép, amely 145 V-os egyenfeszültséget állított elő. Az eredetileg nyári üzemre kialakított nyitott járműveket az 1887. november 28-i megnyitóra beüvegezték és kályhafűtéssel is ellátták.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!