2022.12.27. 11:30
Ennyi pénz kellene, hogy jövőre is legyen Miskolcon tömegközlekedés
Az idei autóbusz és villamos járatszámot készül biztosítani az utasoknak az MVK Zrt., de a cég szerint ez elsősorban pénzkérdés.
Sürgősségi előterjesztés volt a decemberi miskolci közgyűlési ülésen a miskolci önkormányzat MVK Zrt.-vel fennálló közszolgáltatási szerződése alapján a cégnek adandó ellentételezés mértéke. A városvezető frakció tagjainak igen szavazataival elfogadott határozat szerint az önkormányzat 2023. első negyedévében, mindhárom hónapban 358 millió forintot fizet be a közlekedési társaság kasszájába az adott hónap 10. napjáig.
Az előterjesztéshez kapcsolódva Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója felvezetésében arról beszélt, hogy 2023. január 1-jével ugyanazt a járatszámot készülnek biztosítani a miskolci autóbusz- és villamosvonalakon, mint ebben az évben, ám a cég ilyetén működtetése mintegy 13 milliárd forintba kerül. A cégvezető az inflációt, az energiaválságot és a gyarapodó hiteltörlesztési terheket nevezte meg okokként.
Azt is megtudhattuk, hogy az MVK Zrt. saját hatáskörben mintegy 1,3 milliárd forint megtakarítást tervez. Például a gazdaságtalanabb gázhajtású buszok helyett a dízel üzeműek járnak majd többet, az elektromos buszokat pedig csúcsra járatják. A jegy- és bérletárak átlagosan 20 százalékos emelése mintegy félmilliárd forint pluszt jelenthet majd.
Ezek az intézkedések azonban a plusz költségek töredékére sem elegendők. Ami azt jelenti, hogy jövőre a miskolci önkormányzatnak 8 milliárd forintot kellene adni az MVK Zrt. működéséhez.
Nem tudni, honnan lesz pénz rá
A közgyűlési ülésen Szopkó Tibor alpolgármester a 8 milliárd forintot nevezte a lényeges adatnak. Kijelentette, hogy ezt önerőből képtelenség lesz kifizetni. Hozzátette, hogy nemcsak Miskolc, hanem minden hasonló város számára gond lehet ez a helyzet. Dr. Simon Gábor, a Velünk a Város frakcióvezetője arról beszélt, alapigény, hogy járjon minél több busz és villamos, és ne legyenek zsúfoltak a járatok. „Ezt valakinek meg kell fizetni. Ha az utas fizetné meg, akkor 2000 forintba kerülne egy vonaljegy. Megerősítette, hogy az önkormányzatnak jövőre 8 milliárd forintjába kerül a tömegközlekedés, de ma még nem tudni, honnan lesz erre pénz.
Badány Lajos alpolgármester azt emelte ki, hogy az MVK ugyanannyi futásteljesítménnyel számol jövőre, mint idén, azaz a szolgáltatás teljesítménye nem romlik. A villamosjáratok idén bevezetett járatsűrítését erőn felülinek minősítette. "Az MVK súlyos költégnövekedéssel számol jövőre, ami nagyon nagy teher a cég és a város számára is. Az energiaigényes szolgáltatások állami segítség nélkül hosszú távon fenntarthatatlanok lesznek..." - hangsúlyozta.
Káosz, szakmaiatlanság
A Fidesz és a KDNP részéről felszólalók a miskolci tömegközlekedés káoszos voltát és vezetésének szakmaiatlanságát emelték ki. Hollósy András (KDNP) úgy fogalmazott, hogy „szakmaiatlanság jellemzi a város tömegközlekedését.” Molnár Péter, a KDNP frakcióvezetője a következőket mondta: „A miskolci tömegközlekedés 2019 ősze óta lefelé menő spirálban van. Követhetetlen a menetrend. A ritkuló járatokon egyre nagyobb tömeg, a jegyárak pedig egyre emelkednek.”
Soós Attila (Fidesz) a következőket mondta: „A közösségi közlekedés működött a Fidesz-KDNP idejében Miskolcon. A mostani vezetés a magas energiaárakra hivatkozik, de a menetrendet már jóval korábban tönkretették. A jegyárak már Miskolcon is pesti mértékűek. A városban élőket nem lehet félrevezetni. Szakszerűtlenül működtetik az MVK Zrt.-t. Felelőtlen gazdálkodás, hogy úgy vállal a városvezetés kötelezettséget, hogy nem tudja, hogyan fizeti ki."