segélyhívó

2021.02.11. 19:00

Még minden második hívás valótlan

A pandémiás helyzet egy kicsit változtatott a Miskolci Hívásfogadó Központ operátorainak munkáján.

Szaniszló Bálint

20200211 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Az egységes európai segélyhívó szám napja alkalmából nyílt napra várták az érdeklődőket az Országos Rendőr-főkapitányság Ügyeleti Főosztály szervezésében idén is a hívásfogadó központok.

Forrás: ÉM

Fotó: Ádám János

A 112 egy egységes európai segélyhívó szám, amely rendelkezésre áll és ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról bárhol az Európai Unióban, sőt szinte az egész kontinensen. Február 11-e az egységes európai segélyhívó szám, a 112 napja. Magyarországon Szombathelyen és Miskolcon működik hívásfogadó központ, utóbbi dr. Bóna Gyula rendőr alezredes vezetésével.

Fegyelem, felelősségtudat

A hívásfogadók ünnepnapját minden esztendőben arra szánják, hogy köszöntsék a központban dolgozókat, de a nevezetes napot arra is felhasználják, hogy nyílt nap keretében megmutassák az iskolásoknak, mire is szolgál a 112-es hívószám és miként végzik – napi huszonnégy órában – munkájukat az operátorok. Aki az utóbbi esztendőkben ellátogatott a nyílt napra megtudhatta miből áll egy operátor munkája, és megtapasztalhatta, hogy milyen mértékű koncentráció, fegyelem és felelősségtudat jellemzi mindennapjukat

Online lesz a nyílt nap

A pandémia azonban – mint az élet szinte minden területét – átírta az idei február 11-ét. Kopcsóné Závorszki Mónika, a Miskolci Hívásfogadó Központ értékelő elemzője évek óta szervezője a nyílt napoknak, amelyet idén a járvány miatt részben a világhálón rendeznek meg. „Hozzánk most nem jönnek csoportok, de kimegyünk három vidéki iskolába – Múcsonyba, Kázsmárkba és Szikszóra – a helyzet ellenére, mert igazából a személyes kapcsolat a leghatékonyabb módszer. Videókat, hanganyagokat viszünk magunkkal, és játékra is van lehetőség mindenféle ajándékkal – fogalmazott. – Bemutatjuk a munkánkat és ezen keresztül azt, hogy valójában mire jó a 112-es hívószám. Azt tapasztaljuk, hogy évről évre javul a helyzet, a gyerekek közül egyre többen tudják, hogyan kell segítséget kérni. Lesz online nyílt nap is. Iskolák regisztrálhattak előzetes jelentkezés alapján, és Skype-on keresztül tudnak bekapcsolódni a programjainkba.”

A kijárási korlátozás alatt egy-két ezerrel kevesebb bejelentés volt – dr. Bóna Gyula

„A hívásfogadó központ elmúlt évi munkáját szerencsére nem zavarta meg nagyon a járvány – mondta dr. Bóna Gyula, a központ vezetője. – Az elejétől fogva olyan intézkedéseket vezettünk be, amelyek elejét vették, hogy eljusson hozzánk a fertőzéshullám. Nekünk is voltak betegeink, de megoldottuk a helyzeteket. A kijárási korlátozások idején egykét ezerrel csökkent a napi bejelentések száma. Több volt a betegséggel kapcsolatos információkérés. Nem ez a fő profilunk, amire tudtunk, válaszoltunk, illetve átirányítottuk a hívót a megfelelő helyekre.”

Mint megtudtuk, az ország két központjába olyan napi tízezer hívás fut be, a nyári időszakban ez felfut tizenhárom-tizenötezerre.

A rosszindulatú hívások aránya még mindig magas, 46 százalék környékén van, de örvendetesnek tekinthető a helyzet, hiszen a kezdeti 70 százalék körüliről csökkent le ekkorára.

A Miskolci Hívásfogadó Központban öt műszakban látják el a szolgálatot. Hagyomány, hogy az ünnepnap alkalmából minden évben megválasztják az év operátorát, az igazságosság jegyében minden műszakból egy embert. Az egyes műszakban a megtisztelő címet Hegedűs-Váradi Tímea Marianna nyerte el.

A munkában élen jár

„Hatalmas megtiszteltetésnek tartom, hogy én lettem a műszakomban az év operátora. Bár én vagyok kapcsolatban a telefonálóval, de ez egy csapatmunka – fogalmazott a díjazott hölgy. – Nagyon-nagyon jó a kollektíva, és – még ha furcsa is a megfogalmazás – nekem ez a második családom. Ha valamiben elakadnánk, akkor mindig van, akihez lehet szólni, akitől gyorsan tanácsot lehet kérni. A legnagyobb elismerés az, amikor valaki később viszszatelefonál és megköszöni a segítségünket. Ennél nagyobb elismerés nincs is szerintem. Az eredményes segítés a legnagyobb szépsége ennek a munkának. Vannak persze árnyoldalak is, de az háttérbe szorul a sikerek fényében. Engem az visel meg leginkább, ha egy gyerek van bajban, és neki kell tudnunk segíteni.”

(A borítóképen: Itt fogadják a napi sok ezer segélykérő hívást)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában