Helyi közélet

2010.07.08. 17:13

A 144 most csak harmincezret ért

<p>Encs - Csütörtökön a hármas főút Encs környéki szakaszain több lépcsős sebességellenőrzést tartott a megyei közlekedésrendészeti osztály forgalomellenőrző alosztálya és az encsi kapitányság.</p>

Most nem csak detektálták és regisztrálták a gyorshajtókat, hanem a mérési helytől néhány száz méterre meg is állították őket. Az akcióval az volt a rendőrség célja, hogy „megszerezze” a külföldi gyorshajtók adatait, amelyek alapján könnyebbé – más esetekben lehetségessé – válik a közigazgatási bírságok behajtása.

Főleg külföldiek

A hármas főút Encs és az országhatár közötti szakaszán néhány kereszteződéstől eltekintve akár 110 kilométeres óránkénti sebességgel is hajthatnak a járművek. Bár az út girbe-gurba vonalvezetésű, és a dombok miatt gyakoriak az előzni tilos táblák, a lézeres sebességmérőnek sikerült néhány remek felvételt készítenie. Kiugró rekord nem született, egy autósnak azonban sikerült 144 kilométeres óránkénti sebességgel a lézercsóva elő tévednie, ami esetében harmincezer forintot ért.

Ott jártunkkor főleg a kamionokról készült költséges felvétel, ugyanis számukra hetven kilométeres óránkénti sebesség a plafon, amit azért sokaknak nem sikerült tartaniuk, őket a traffipaxos kocsival állandó összeköttetésben lévő járőrük egyesével emelték ki a forgalomból. A főút bizonyos szakaszain – főleg útkereszteződések környékén, ahol amúgy is illik körültekintőbben vezetni – hetven kilométeres korlátozás van érvényben, jó pár autós ezeken a szakaszokon 110-115 kilométer per órás sebességgel haladt – ami már a 45 ezer forintos birságkategóriába tartozik.

Nincs előírt norma

A közhiedelemmel ellentétben a rendőrök számára nincs előírva bevételi „norma”, tehát nem kell mindenáron szabálysértőket „produkálniuk”, hogy hozzák a kincstári elvárásokat. Egyetlen mérőszám van, általában ez alapján jelölik ki a felettesek a ellenőrzési pontokat; ez pedig a baleseti statisztika. Mivel tavaly egy halálos baleset történt a hármas főút Encs környéki szakaszán, az idén pedig már öt, és ezek főleg a sebesség helytelen megválasztásával voltak összefüggésben, logikusnak látszik, hogy itt próbálják meg kiszűrni a forgalomból a magukra és másokra is veszélyt jelentő közlekedőket még azelőtt, hogy újabb haláleset történne.

A közlekedésiek egyébként arról a tapasztalatukról számoltak be, hogy amióta bevezették az objektív felelősség elvét és a jelenlegi brutális büntetési tételek vannak érvényben, az autósok mintha kicsit visszafogták volna magukat. Akit bemérnek, az nem úszhatja meg a közigazgatási bírságot, ugyanis a rendszer teljesen zárt. Az is előfordult már, hogy rendőrök futottak bele a sunyi lézernyalábba, ám nekik sem volt pardon; a menetlevél alapján vissza lehet keresni, hogy a drága felvétel készítésének pillanatában ki vezette az autót, és az fizeti a bírságot, akinek a neve a menetlevélben szerepel, ez paktum. Persze emiatt faramuci helyzetek is kialakulhatnak. A forrónyomosok például általában „civil” autót használnak, és – mivel dobbal nem lehet verebet fogni – nem szirénázhatnak végig a fél világon, ha ki kell jutniuk egy bűntény helyszínére, ám már ők is belefutottak néhány sebességellenőrzésbe. S mivel a bírság kiszabásánál nincs mérlegelési lehetőség, a halaszthatatlan szolgálati érdeket sem lehet figyelembe venni.

ÉM-SZP

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában