2010.01.29. 15:30
"Tessék mondani, ez hányas?"
<p>Miskolc, Ináncs - Beváltottál-e a<br /> pár éve indult oktatási reformok a<br /> hozzájuk fűzött reményeket?</p>
A szülők egy része nem tudja
értelmezni a szöveges
értékelést, az alsóban meg nem
buktatott diákok a felsőben ismételnek
éveket, 5.-6. osztályban pedig nincs idő
megtanítani a tananyagot az
alapkészségek további
gyakorlása miatt. Csak néhány
tapasztalat a pár éve indult
oktatási reformokról. Pedig a nagy
változások az
esélyegyenlőség jegyében
születtek, és a tervek szerint az
alapkészségek (írás,
olvasás, számolás), azaz az alapok
erősítését
szolgálnák.
Új ruha, régi rendszer
A Herman Ottó Általános
Iskola igazgatója, Póczos
Barnabás tapasztalatai szerint a gyenge
képességű tanulóknak nem
sikerült felézárkózniuk
társaikhoz, pedig az eredeti cél ez lett
volna. Úgy fogalmazott: a
szakminisztérium szándéka
elfogadható, de nem lehet új ruhát
húzni a régi rendszerre. A reform egyik
célja ugyanis az, hogy 6 év alatt
sajátítsák el a gyerekek az
alapkészségeket, a rendszer viszont 4
alsó, 4 felső tagozatból és a
középiskolai évekből
áll. A tapasztalatokat részletezve az
igazgató elmondta: azzal, hogy az első
négy évben csak a szülő
egyetértésével ismételhet
évet a gyerek, a felső tagozatban nőtt
meg a lemorzsolódás. Az ő
általa vezetett iskolákban 5.
osztályban 10 százalék a
bukások száma, ami kétszerese a
korábbinak. A nem szakrendszerű
oktatás sem váltotta be a hozzá
fűzött reményeket, tette hozzá
az igazgató, mert bár bevezették
5.-6. osztályban az alapkészségek
további fejlesztését, de
közben a tananyagot nem csökkentették
annyival, ahány órát az
újfajta órákra kell szánni.
Cipeli a problémát
Egy kisebb település
iskolájában is
érdeklődtünk. Az ináncsi Arany
János Általános Iskola
igazgatója, Nagy Endre
lapunknak azt mondta, a reformok csak részben
váltak be. Az alsó tagozaton a
szöveges értékelést
például a szülők
többsége nem tudja értelmezni, azt
kérdezik: ez hányasnak felel meg? A
„meg nem buktatás" is kritikus pontja a
reformoknak. Az igazgató tapasztalata,
hogy abban az esetben, ha a szülő nem egyezik
bele az évismétlésbe, a gyerek
„hatalmas próblémákat cipel
magával". A diákok
teljesítményének
megítélése szaktanári
kérdés, vélekedett az
igazgató, hozzátéve: a nem
szakrendszerű oktatást úgy
oldották meg az iskolában, hogy a
felsős tanárok képzésen
vettek részt, így ők tartják
ezeket az órákat. A képzés
egyértelmű haszna a tantestület
módszertani megújulása.
Reformok és indokok
– 2004 szeptemberétől felmenő
rendszerben az általános iskola első
három évfolyamán, valamint a
negyedik osztály első félév
zárásakor csak szöveges
értékelést adnak a
pedagógusok a kisdiákoknak.
Indok: Az árnyalt
értékelésre, a gyermek és a
szülő pontos
tájékoztatására a
hagyományos
osztályzásnál sokkal
alkalmasabb a szöveges
értékelés, mert a gyermek
személyisége felől
közelíti meg a tanulást és a
tudást.
– 2004 szeptemberétől az
általános iskola alsó
évfolyamain csak szülői
beleegyezéssel lehet a tanulóval
évet ismételtetni.
Indok: az iskolai fejlesztés eredményeit
csak a negyedik évfolyam
végén lehet reálisan
felmérni. A buktatás
nehezítése azt a célt
szolgálja, hogy a gyermekek
különböző ütemben
fejlődő képességeit az
első néhány évben
egyaránt fejleszteni tudják a
pedagógusok. (Személyre szabott
felzárkóztató oktatással,
korrepetálással.)
– A 2008/2009-es tanévben indult el az
ötödik osztályban a nem
szakrendszerű oktatás, a gyerekek
alapkészségeinek fejlesztése
céljából
Indok: Ha a gyerek képességeit
fejlesztjük, akkor sokkal sikeresebb lehet az
életben, mint az, aki csak lexikális
tudást sajátít el az
iskolában.
Kiragadott mondatok
Egy pedagógus olvasónk
leveléből:
„A naplókban szigorúan
vezettük a nem szakrendszerű
órák óraszámait, bár
így a bejegyzések környéke a
számháborúhoz vált
hasonlatossá…(101/25.)."
„Gyakori a gyerekeknél, de a
szülőknél is, hogy nem tudják
értelmezni a szöveges
értékeléseket, felső
tagozatban szembesülnek az osztályzat igazi
súlyával."
„A pénzhiánytól
fuldokló oktatási
intézményeknek 120 ezer forintokat kell
kifizetniük a tanárok 120
órás
továbbképzéséért
egyes élelmes cégeknek. Azért
úszik el vagonszám a pénz, hogy a
felsős tanárok továbbra is
taníthassanak az 5. és a 6.
osztályban, pedig erre a korábban
megszerzett diplomájuk már amúgy
is feljogosítaná őket."
„A nem szakrendszerű oktatás
meghosszabbítja az alsó tagozatot, de
egyáltalán nem biztosítja azt,
hogy 14 éves korukra a gyerekek jobbak legyenek.
A kimaradó tananyagok, a felpuhuló
értékelési rendszer még
viharosabb válságot okozhat majd a
hetedik, nyolcadik osztályba való
átmenetnél."