Elektromos autóipar

2023.10.05. 20:00

Magyarországra jön a Tesla?

Az e-autó-ipari mobilitásról, az akkumulátorgyárakról, a migránsokról és az Európai Parlamentről is beszélgettünk Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel.

Csákó Attila

Hatalmas verseny zajlik az elektromosautó-ipari beruházásokért

Fotó: Kurucz Árpád

Rendkívül népszerű a külföldi befektetők körében Magyarország. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Boon.hu-nak adott interjúban rámutatott, hogy idén sikerül megduplázni a befektetések arányát, amely így eléri a 13 milliárd eurót. A jövő az e-mobilitásban rejlik, a miniszter szerint hazánk 2025-re a világon a második legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó kapacitással rendelkező ország lesz, Kína mögött. Szijjártó Péter beszélt az akkumulátoripari beruházásokról is. Szerinte az emberek aggodalma az ismeretlen irányába teljesen érthető, ezért kell széles körű felvilágosítást tartani számukra. Azokat viszont gazembereknek nevezte, akik politikai tőkét akarnak kovácsolni maguknak az emberek félelméből. 

A miniszter az illegális migráció kapcsán azt mondta: botrány, amit a Bizottság elnöke és Brüsszel művel. Mindaddig, amíg Brüsszel ide csalogatja a migránsokat, mindaddig, amíg Brüsszel az embercsempész-hálózat modelljét segíti, folyamatosan növekvő migrációs nyomással kell számolnunk. Ezért aztán végre észhez kéne térni mindenkinek és világosan beszélni, hogy Európába csak a jogszabályok tiszteletben tartásával lehet bejönni, a határsértés pedig bűncselekmény. Szijjártó Péter szerint az elmúlt években az Európai Parlament sokat tett azért, hogy önmaga paródiája legyen: a világ egyik legkomolytalanabb és legkorruptabb testületévé vált. Ezért is van nagy jelentősége, hogy a jövő évi EP-választáson a patrióta pártok jó eredményeket érjenek el: ez racionalitást és észszerűséget hozna Európának.

Szijjártó Péter: „Mi leszünk a világon a második legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártási kapacitással rendelkező ország Kína mögött 2025-re” 
Fotó: Vajda János

Sűrűn érkezik vármegyénkbe – határátkelő-nyitás, alapkőletétel, gyáravató –, szinte már „hazajár”. Mit gondol, a jövőben is megmarad ez az intenzitás? Hiszen a világgazdaság, az európai és a magyar gazdaság is volt már jobb bőrben.

Tavaly 6,5 milliárd euróval megdöntöttük a beruházási rekordot, és akkor is sokan feltették a kérdést, hogy ez megugorható-e. Idén nemcsak meghaladjuk ezt a hatalmas számot, de meg fogjuk duplázni, az esztendő végére elérjük a 13 milliárd eurót. (5070 milliárd forint – a szerk.)

Miért népszerű hazánk, és hogyan sikerül megduplázni a beruházási volument?

A politikai stabilitás, a gazdasági kiszámíthatóság és beruházási környezet miatt. Világos, hogy az európai autóipar átalakuláson megy át, a tradicionális járműgyártás felől az elektromos irányába fordul. A mi esetünkben sokatmondó, hogy az iparág meghatározó, prémiumkategóriás vállalatai közül három – az Audi, a BMW és a Mercedes – már itt van. Ezen cégek az elektromobilitási stratégia szívét már Magyarországra hozták, ami hatalmas eredmény. Ez azt jelenti, hogy Kínán és Németországon kívül mi vagyunk az egyetlen ország a világon, ahol ez a három tradicionális és innovatív vállalat jelen van. Ezenfelül a keleti autóipari beszállítógyárak is ide telepítik termelésüket, ami egy kiváló példa arra, hogy az autóipari beruházások soha nem állnak meg önmagukban: ezek beszállítókat vonzanak maguk köré, ami óriási lehetőség a magyar kis- és középvállalkozásoknak. A mi stratégiánk, hogy a Kelet és a Nyugat találkozási pontja legyünk, és ez bejött abból a szempontból, hogy a nagy német autóipari vállalatok és keleti, alapvetően kínai beszállítóik itt adnak randevút egymásnak. Ez hatalmas versenyelőnyt és lehetőséget is jelent a magyar gazdaság számára a jövőben.

Ez mit jelent a munkaerőpiacon?

Lényegében egy autóipari munkahely négy további munkahelyet hoz létre. Mindezek ismeretében a beruházási folyamatokat még inkább fel fogjuk gyorsítani, és az autóipar szempontjából a fősodorban kell lennünk. Egy példával élve ezt úgy kell elképzelni, ha valaki a Tiszában úszik, és a szélén tempózik, akkor lassabban halad, mint ha középen, a főmederben haladna.

A gyorsítás hogyan érhető majd tetten?

Az elektromosautó-ipari beruházásokban – Kína, az Egyesült Államok és Németország után – jelenleg a negyedik helyen állunk. A beruházások felgyorsításával előrelépünk, 2025-re mi leszünk a világon a második legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó kapacitással rendelkező ország Kína mögött.

Nem kockázatos az autóiparra feltenni „mindent”?

Ez a kérdés már eldőlt, hiszen Magyarországon az ipari teljesítmény 32 százaléka az autóiparból származik, ez egy sok évtizedes folyamatnak köszönhető. Ha most az elektromosautó-ipari beruházásokat nem hoznánk ide, akkor sok százezer embert a munkanélküliség fenyegetne, ugyanis a tradicionális autóipari munkahelyekre már nem lesz ennyire szükségünk.

Ahol megjelenik egy akkumulátorgyár vagy ahhoz kapcsolódó üzem, ott ellenállást vált ki sok emberből. Az akkumulátor mára már szinte szitokszó. Hogyan tudják meggyőzni az embereket?

Ez a reakció teljesen természetes és normális emberi tulajdonság, hogy az újtól tartunk, és aggódunk a saját otthonainkért, családunkért és az egészségünkért. Ilyenkor jönnek a gazemberek, akik elbizonytalanítják, megtévesztik és kihasználják az embereket.

Kik ők?

Idehaza azok a politikusok, akik ebből politikai tőkét akarnak kovácsolni, mert más mondandójuk nincs. Külföldön pedig azok, akik ezekkel az akciókkal szeretnék elijeszteni a további beruházókat, hogy az elektromobilitásban érdekelt vállalkozások ne Magyarországra jöjjenek, hanem az ő országukba.

Mi a megoldás ellenük?

Őszintén és világosan meg kell ismertetni az emberekkel, hogy ezek a beruházások semmilyen módon nem fogják károsítani a környezetet, és nem veszélyesek az egészségükre. Magyarországon ezeknek a beruházásoknak a lehető legszigorúbb európai környezetvédelmi szabványoknak kell megfelelniük.

Nagy kihívás, nem?

Gondoljunk például a Paksi Atomerőműre. Attól is tartottak az emberek, mindenfajta kifogások születtek, most mégis maximális biztonságban és egészségben élnek a paksiak, nem mellesleg az erőmű adja ma a munkahelyek döntő többségét a helyiek számára.

Vannak olyan vélemények, hogy az Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke által bejelentett szubvencióellenes vizsgálat súlyosan fenyegeti a magyar kormány üzleti modelljét, amely a kínai akkumulátorgyártók tömeges behozatalára épül. Mit gondol erről?

Az elektromosautó-ipari beruházásokért, az akkumulátorgyárakért hatalmas a verseny, mert ezek munkahelyet teremtenek, és hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez. Tehát ezekért mindenki versenyez. Viszont vannak államok, amelyek Brüsszelen keresztül próbálnak nyomást gyakorolni, hogy ezek a beruházások ne Magyarországra jöjjenek.

Mennyire lehet felvenni a kesztyűt?

Szerencsére a cégvezetők komoly emberek, akik nem sajtóhírek, fenyegetések vagy egyoldalú hangulatjelentések alapján döntenek egy-egy beruházásról, hanem előtte mindent megvizsgálnak, és ezek alapján választanak beruházási helyszíneket.

Mit gondol a magyar balliberális oldal akkumulátorügyben tanúsított magatartásáról?

Nekik az az álláspontjuk, hogy minél rosszabb az országnak, annál jobb nekik, hiszen így legalább látszanak. Tizenhárom éve ellenzékben vannak, programjuk nincs, az embereknek nem tudnak mit mondani.

Novák Katalin köztársasági elnök találkozott Elon Muskkal: elképzelhető, hogy a Tesla is Magyarországra jön gyártatni?

Nézze, semmi sem kizárt, de egyelőre ilyen egyeztetések nincsenek.

Beszéljünk a migránsokról! Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Lampedusán azt javasolta, hogy az ott tartózkodó embereket szállítsák el más uniós tagállamokba az önkéntes szolidaritási mechanizmus keretében. A belügyminiszterek júniusban pedig megszavazták, hogy Nyugat-Európából minden országba migránsokat fognak áttelepíteni, amelyik állam nem fogadja be őket, az cirka 8 millió forintot bukik személyenként. Mire számíthatunk?

Botrány, amit a Bizottság elnöke és Brüsszel művel a migráció kapcsán. Ezeknek az embereknek el kellene jönniük hazánk déli határára, és saját szemükkel meggyőződni arról, hogy a magyar határőrök milyen körülmények között védik a magyar és az uniós határt. Mindaddig, amíg Brüsszel ide csalogatja a migránsokat, mindaddig, amíg Brüsszel az embercsempész-hálózat modelljét segíti, folyamatosan növekvő migrációs nyomással kell számolnunk. Ezért aztán végre észhez kéne térni mindenkinek és világosan beszélni, hogy Európába csak a jogszabályok tiszteletben tartásával lehet bejönni, a határsértés pedig bűncselekmény.

A német belügyminiszter pedig már szavazati jogot adna a menekülteknek. Ezt hogyan értékeli?

Majd a német választópolgárok fogják értékelni…

A brüsszeli korrupciós botrány fő gyanúsítottjai, a börtönből, illetve házi őrizetből nemrég kiszabadult Eva Kaili és Marc Tarabella európai parlamenti képviselők már szavaztak: azt szeretnék, ha a Bizottság szigorúbban betartatná az etikai szabályokat az uniós intézményekben. Amikor meghallotta ezt a hírt, hogyan reagált?

Az elmúlt években az Európai Parlament sokat tett azért, hogy gyakorlatilag önmaga paródiája legyen: a világ egyik legkomolytalanabb és legkorruptabb testületévé vált. Az a tény, hogy korrupció miatt letartóztatott emberek beszélnek az etikáról, és nevezhetnek európai uniós tagállamokat korruptnak, mindent elmond az Európai Parlamentről.

Mi lesz így az EU-val?

Bízzunk benne, hogy a jövő évi EP-választáson a patrióta pártok jó eredményeket fognak elérni. A legutóbbi EP-voksoláson a négy legjobb eredményt elért pártból három ezt a patrióta jobboldali irányvonalat képviselte, úgyhogy a helyzet nem reménytelen, fordulat történhet. Ez pedig az észszerűség és a racionalitás medrébe terelné az európai politikát.

Az egykori jobbikos Volner János nem fogadta el az ön felkérését, és nem megy Szingapúrba külgazdasági attasénak, hanem a Huxit Párt vezetőjeként Magyarország Európai Unióból történő kivezetéséért küzd. Minden brüsszeli nehézség ellenére van ennek létjogosultsága, nem jobb hazánknak az EU-ban?

Magyarországnak, a magyar embereknek az az érdeke, hogy az Európai Unió erős legyen, hazánk pedig ennek a szövetségnek meghatározó tagja legyen. Ezért nem bánom, hogy nem kerül a kötelékünkbe, miután Magyarország kilépését szorgalmazza az Európai Unióból, tehát mivel alapvető kérdésekben megy szembe az álláspontunkkal, így nyilván helyes, hogy nem vált a mi munkavállalónkká.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!