szabadidő

2021.04.12. 16:00

Túrák, természeti látványosságokkal

Kedvelt úti cél Jávorkút, amely nem vesztett semmit korábbi varázsából.

Pap Gyula

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A miskolciak számára tálcán kínálja a lehetőségek sokaságát a Bükk-hegység, ha valaki közepes méretű kerékpártúrát szeretne lebonyolítani. Kedvelt úti cél Jávorkút, amely nem vesztett semmit korábbi vará­zsából. A belvárosból indulva a kerékpárutat igénybe véve juthatunk el a Győri kapuig, ahol az Andor utcán továbbhaladva kijutunk a diósgyőri városközpontba. A Hegyalja utcán haladunk tovább a Csanyik felé, de ezúttal nem kanyarodunk fel, hanem Lillafürednek vesszük az irányt. Elérve a Hámori-tóhoz jobbra tartunk, és elhagyjuk a tavat. A jávorkúti elágazásnál picit továbbhaladva megtölthetjük a kulacsokat, mert szükségünk lesz rá a mintegy 5 kilométeres közepesen durva kapaszkodón. A Bükk fennsíkra felérve kisebb szintek leküzdésével elérünk a sebes­vízi turistaházig. Továbbhaladva pedig megpillantjuk úti célunkat, a jávorkúti forrást, ahol pótolhatjuk az elfogyasztott folyadékot, és szusszanhatunk egyet a visszaút előtt.

Nagy-mező

Különleges elhelyezkedésével, mikroklímájával rendkívül népszerű kirándulóhely Nagy-mező. A belvárosi rajt után a már megismert útvonalon haladhatunk végig a városon. A csanyiki parkolót elhagyva hamarosan a Molnár-szikla alatt vezet el az utunk. Ha Felső-Hámor felé tartunk, feljuthatunk a Függőkertekig, és megcsodálhatjuk a Lillafüredi vízesést. Ezúttal balról kerüljük a Hámori-tavat, és az egri úton haladunk el az Avalon park mellett. Kisvártatva a forrásnál megtölthetjük a kulacsunkat, amelyből nem árt többet is vinni magunkkal, mert a sorompóhoz érve hosszú mászás veszi kezdetét a Lusta-völgyön keresztül. Elhaladva a híres töbrök mellett, érünk a Nagy-mezői elágazáshoz, ahol további kapaszkodás után juthatunk fel a nagyon látványos fennsíkra. Érdemes elidőzni, körbenézni és ügyelni a számos védett növényre. A visszaúton vehetjük Jávorkút felé is az irányt, és a korábban megismert útvonalon ereszkedhetünk le e városba.

(A borítóképen: Csodás tájakon tekerhetünk – illusztráció)