Friss hírek

2008.12.28. 06:29

Magyar diákok az élmezőnyben - de a PISA teszten továbbra sem teljesítnek jól

<p>Legutóbb a 2006-os PIRLS felmérésen értek el olyan jó eredményt a magyar diákok, mint a nemrég nyilvánosságra hozott TIMSS-felmérésen. Míg az előbbi a 9-10 évesek szövegértést vizsgálja, utóbbi a 4. és 8 osztályosok matematika és a természettudományos ismereteit méri fel. A megszerzett tudás gyakorlati alkalmazását tesztelő PISA-vizsgálaton azonban évek óta gyengén szerepelnek a magyar gyerekek.</p>

A napokban nyilvánosságra hozott 2007-es TIMSS felmérésben a magyar diákok az összes kategóriában a legjobb harmadban végeztek. Sőt, a 8. osztályosok kimagasló eredményeket értek el mindkét kategóriában, szinte csak a távol-keleti országok fiataljai voltak jobbak náluk. Az 59 ország 425 ezer diákjának részvételével zajlott vizsgálat keretében a többi nemzetközi felméréshez hasonlóan megállapították, hogy Magyarországon a szülők iskolai végzettsége, illetve ezzel összefüggésben a család gazdasági és szociális háttere erősebben befolyásolja a magyar diákok eredményeit és jövőbeni kilátásait, mint más országokban.

A PIRLS 2006-os tesztjén 45 oktatási rendszer 4. osztályos tanulói vettek részt, köztük 150 magyar iskola 4-5 ezer diákja. Magyarország akkor kiemelkedően szerepelt, csak négy oktatási rendszer - Oroszország, Hongkong, Alberta (Kanada) és Luxemburg - ért el jobb eredményt. Hasonlóan jó eredményt tíz, gyengébbet pedig harminc ország szerzett a szövegértési feladatokban. A vizsgálat rámutatott arra is: a magyar tanulók többet olvasnak a nemzetközi átlagnál, a szülők azonban egyre kevesebbet.

Az alkalmazásképes tudást előtérbe helyező, 2006-os PISA-felmérés mindezek ellenére azt mutatja, nem javult érdemben a magyar diákok teljesítménye a három évvel azelőttihez képest. A hibahatáron belüli értékek miatt annak idején konkrét helyezést nem, csak bizonyos intervallumokat állapítottak meg. Ez alapján a természettudományi területen az OECD tagállamok közül a 13-17. helyet szerezték meg a magyar diákok, ami a középmezőnynek felel meg. Szövegértésben a 17-22. helyet érte el a 15 éves korosztály, ami jóval elmaradt az OECD átlagtól. Matematikából a 18-23. helyre volt elég a teljesítményük - tehát itt is az OECD országok átlagánál valamivel gyengébb teljesítményt produkáltak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!