Szabolcs-Szatmár-Bereg

2013.02.20. 17:02

Fogyasztói panaszok - „Az ügyek legnagyobb részét meg lehet nyerni”

Nyíregyháza - A tavalyi év egyik legsikeresebb Kelet-vitáját márciusban rendeztük: olyan sok olvasói panasz érkezett szerkesztőségünkbe a TIGÁZ-zal kapcsolatosan, hogy úgy döntöttünk lehetőséget biztosítunk arra, hogy az érintettek kérdéseit szakemberek válaszolhassák meg.

Nyíregyháza - A tavalyi év egyik legsikeresebb Kelet-vitáját márciusban rendeztük: olyan sok olvasói panasz érkezett szerkesztőségünkbe a TIGÁZ-zal kapcsolatosan, hogy úgy döntöttünk lehetőséget biztosítunk arra, hogy az érintettek kérdéseit szakemberek válaszolhassák meg.Közel kétszázan vettek részt a vitán, amely nem is lehetett volna aktuálisabb, hiszen azon a héten még az Országgyűlésben is szó esett a szolgáltató cégek magatartásáról. Azóta közel egy év telt el és a panaszos levelek száma nem csökkent, viszont vannak jó hírek is: egyre többen keresnek fel bennünket olyanok is, akik pert nyertek a szolgáltatójukkal szemben. Magyarországon dr. Dicső Gábornak van a legtöbb ilyen esete, a kisvárdai ügyvéd százas nagyságrendű ügyben jár el a TIGÁZ-os és E.On-os ügyekben.

– Eddig jellemzően majd minden olyan ügyet megnyertünk, ahol mágnesezéssel gyanúsították a fogyasztót, de ezen tény elmondható a plombás és golyóscsapos ügyek jelentős részében is – osztotta meg lapunkkal tapasztalatait az ügyvéd, aki úgy érzi, a TIGÁZ fogyasztókhoz való hozzáállása jelentősen megváltozott.

– Ha a szolgáltatóban kétséget tudunk ébreszteni, hajlandók az eljárást felülvizsgálni, hatáskörben megszüntetni és a fogyasztót a kiszabott kötbér megfizetése alól mentesíteni. Fontos tudni, hogy a szakvélemény nem perdöntő ezekben az ügyekben, mert mindig meg kell vizsgálni a szakvélemény előtti állapotot, nevezetesen azt, hogy az ellenőrzés milyen körülmények között zajlott és hogy az pontosan megfelelt-e az eljárási rendnek. Ha már ebben hiba van, az eljárást a szakvélemény ellenére is megszüntetik. Ezért nagyon lényeges, hogy a ténymegállapító jegyzőkönyvet a fogyasztó csak akkor írja alá, ha az mindenben fedi a valóságot, de a fogyasztónak is szükséges együttműködni a Tigáz dolgozóival. Három oldal az egész, mindenkinek a saját érdeke, hogy alaposan elolvassa. Az eljárási rendet azért kell megtartani, mert annak bármilyen hiányossága – akár a fogyasztó részéről is – a szolgáltatásból való kikapcsoláshoz vezethet.

Dr. Dicső Gábor több tucat E.On-os ügyben is ellátja a fogyasztók képviseletét és úgy látja, a cég hozzáállása nem igazán fogyasztóbarát.

– Mindenáron el akarják érni, hogy kizárhassák a szolgáltatásból a fogyasztót, akire olyan nyomást gyakorolnak, hogy kénytelen kifizetni a kiszabott kötbért, ami több esetben a 2 millió forintot eléri – az emberek ezt kifizetik, hiszen áram nélkül élni akár 1–2 napig is lehetetlen. Magyarországon nincs olyan hatóság, mely vitás kötbér esetén a tételes jogra hivatkozva a szolgáltatót a szolgáltatás visszaállítására kötelezhetné. Az Energia Hivatal az egyetlen szerv, mely érdemi segítséget tud nyújtani ilyen ügyekben, de a lehetőségei korlátozottak: azt megtilthatják a szolgáltatónak, hogy alkalmazza a kötbért, de azt nem, hogy bírósági úton érvényesítse kötbérigényét a fogyasztóval szemben. Az Energia Hivatal munkája véleményem szerint kifejezetten fogyasztóbarát, ha kellő igényességgel van összeállítva a hozzájuk küldött beadvány, a fogyasztók érdekét messzemenően figyelembe veszik.

Legvégső esetben viszont csak a bíróság marad: én azt javaslom, hogy aki teheti, forduljon ügyvédhez, a tapasztalataim szerint ugyanis ezeknek az ügyeknek a legnagyobb részét meg lehet nyerni. A Kelet-vitán elhangzott, hogy a fogyasztók alakítsanak pertársaságot – én ezt azonban nem tartom jó ötletnek, hiszen minden ügy más, minden esetben más szakértőket kell alkalmazni – mondja a szolgáltatókkal szembeni ügyekben hatalmas tapasztalatot szerzett dr. Dicső Gábor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!