2019.09.21. 14:00
Film a szeretet lélekemelő erejéről
Országos premier Miskolcon: itt láthatta először a hazai közönség az Oscar-jelölt magyar filmet.
Hajduk Károly színész és Szõke Abigél színésznõ
Fotó: Vajda János
Az Akik maradtak című nagyjátékfilmet nevezte Magyarország a 2020-as Oscar-díjra a legjobb nemzetközi film kategóriában. A világpremier a napokban volt Coloradóban, a legendás Telluride Filmfesztiválon, ahova magyar filmek közül legutóbb a Saul fia kapott meghívást. (Nemes Jeles László alkotása 2016-ban meg is kapta az Oscar-díjat – a szerk.) A hazai premier csütörtökön volt a fesztivál versenyprogramjában. Tóth Barnabás Susotázs című rövidfilmjével már tavaly is az Oscar-jelölés előszobájában járt.
A vörösterror kezdetén
Péntek délelőtt a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon beszélgettünk a film rendezőjével, Tóth Barnabással, valamint a két főszereplővel.
– A történet a holokauszt után, a vörösterror kezdetekor játszódik. Miért pont ezt a – filmkészítésben „népszerűnek” számító – korszakot feldolgozó könyvet választotta a forgatókönyv alapjául, amit Muhi Klárával közösen írtak? – kérdeztük a rendezőt.
– Nem kerestem se a témát, se a korszakot, hanem a regény talált meg engem – válaszolta Tóth Barnabás. – A szerzőt, F. Várkonyi Zsuzsát hamarabb ismertem, mint magát a művet. A színházunkban fedeztem fel ugyanis néhány példányt, és meglepődtem. Nem tudtam ugyanis, hogy Zsuzsa – aki elismert pszichológus – írt egy szépirodalmi művet is, Férfiidők lányregénye címmel. Kíváncsivá tett, ezért hazavittem, és rögtön beszippantott a történet. Mégis hogyan szerethető a két főszereplő karaktere? A középkorú orvosé, akit Hajduk Károly alakít és a kamasz lányé, akit Szőke Abigél személyesít meg? Magával ragadott, hogy ezt a sokszor megfilmesített, már-már elcsépelt történelmi korszakot teljesen új, pozitív szemszögből közelíti meg, a folytatásra, a gyógyulásra és a szeretet lélekerősítő tulajdonságára fókuszálva.
Komplex karakter
– Melyek voltak azok a kardinális kérdések, amelyeket egy ilyen ifjú tehetséggel, mint Szőke Abigél, fontosnak tartott átvenni?
Tóth Barnabás: Klára karaktere nagyon komplex, ahogyan a filmben is elhangzik öt- és hetvenéves kor között bármennyi tud lenni. Dacos kamaszlánytól kezdve hisztis kislányon, szerető és aggódó feleségen át akár egy bölcs öregasszonyig. Ráadásul a karakter néha jelenetek közben is változik. Éppen ezért Abigéllel átmentünk a könyvön, hogy mindketten értsük – adott esetekben akár egymás javaslatait is figyelembe véve – mit, mikor, miért és milyen Klára mond, továbbá hogyan mondja. Nemcsak kettesben, hanem hármasban, Karcsival is sokat próbáltunk, és volt olyan, hogy csoportosan próbáltuk az utolsó jelenetet az összes színésszel.
Szőke Abigél: Sokat segített, hogy az előkészítő időszakban emberileg jobban megismertük egymást Barnával és Karcsival, elmentünk együtt a Terror Házába, hogy az egész történelmi korszakot jobban megértsük, valamint lássuk, érezzük, hogy ez nem fikció, hanem több millió honfitársunk sorsa volt.
Hajduk Károly: A történelmi közeg nagyon fontos, de a film elsősorban ennek a két embernek a viszonyára fókuszál. Ezért, ha „játszhatnánk” az idősíkokkal, egy afrikai polgárháború után is megállná a helyét az orvos és Klára kapcsolata.
Tóth Barnabás: Így történt, hogy egy nagyon izgalmas, nyugodt és építő előkészítés után a forgatáson már csak a technikára, a sminkre, a frizurára és a kosztümökre fókuszáltunk. Mécs Mónika producerrel ugyanis már a kezdetekkor tudtuk, hogy kevés idő és pénz áll a rendelkezésünkre, nincs lehetőség hibázni a tizenkilenc napos forgatás alatt.
Január elején derül ki
Amerika leghíresebb filmes megmérettetésén az Amerikai Filmakadémia képviselői választják ki január elején azt az öt játékfilmet, amelyek végül a legjobb nemzetközi filmnek járó Oscar-díjért versenyre kelhetnek. A jelöltek listáját 2020. január 13-án hozzák nyilvánosságra, reméljük, hogy utána is tovább izgulhatunk az Akik maradtak sikeréért.
Képek a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválról: