Szárnyvonalvég

2023.07.21. 17:30

Kevés volt az utas: két vonalon busz jár vonat helyett vármegyénkben (fotók, videó)

A MÁV-Volán-csoport augusztus elsejétől – további intézkedésig – 10 regionális vasútvonalon - köztük vármegyénkben az Abaújszántó―Hidasnémeti és a Nyékládháza―Tiszaújváros viszonylatban vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait.

Szaniszló Bálint

Fotó: Löffler Péter

A társaság véleménye szerint az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé az utasoknak. 

Mint állítják, a közlekedésimód-váltás ugyanakkor példa arra is, hogy a MÁV és Volánbusz egyesítésével létrejött vállalatcsoport, hogyan tud a szinergiákra építve versenyképes megoldást kínálni egy-egy térség közösségi közlekedésére még a jelenlegi kihívások közepette is. Olyan helyeken történik meg a változtatás, ahol az utasszám már kevés volt az utóbbi időben és a párhuzamos helyközi autóbuszközlekedés eleve konkurenciája lett a vonatnak.

A jármű és a személyzet is kevés 

A MÁV-Volán-csoport érvei szerint a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem - a kevesebb utas mellett - a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV-Volán-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.

A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatai
Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-Start kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.

Fél óránként jár a busz 

Mindkét érintett vármegyénkbeli vasúti mellékvonal esetében már évekkel, évtizedekkel ezelőtt felvetődött a személyszállítás szüneteltetése, megszüntetése. Ezt a térség érintett polgármesterei is tudják. Nyilván minden olyan intézkedés, amely negatívan érinti a területüket, az némi ellenállásba ütközik. Viszont a közlekedési társaság olyan színvonalas és kényelmes autóbuszközlekedést ígér, amely megfelelően ellensúlyozza a vasútközlekedés szüneteltetésnek kellemetlen tényét.  

Időről-időre felvetődik, hogy van-e értelme a vasúti személyszállításnak a Nyékládháza és Tiszaújváros közötti vasúti szárnyvonalon. Bár a környezetvédelem szempontjából kétségkívül a vasút viszi el a prímet, de a vonat csak azt a bizonyos sínpárt képes követni, az utasoknak a települések határában lévő állomásokról, megállókról sokszor maguknak kell megoldaniuk, hogyan jutnak haza, vagy más egyéb úti céljukhoz.  

Ebből a szempontból – nem beszélve a költségtakarékosságról – az autóbuszjáratok eleve előnyben vannak.  

Lényegében a rendszerváltás után kezdődött el a racionalizálási folyamat – sok más vasúti szárnyvonalhoz hasonlóan –, hogy Nyékládháza és Tiszaújváros között egyre kevesebb járat közlekedik. Átalakult a térség gazdasága is, így kevesebben vannak, akik Nyékládháza, illetve a megyeszékhely környékéről ingáznának vonattal dolgozni a tiszaújvárosi nagyüzemekbe. Ennek az is oka, hogy a távolsági és helyközi autóbuszközlekedés nagyot fejlődött és napközben lényegében félóránként indul Miskolcról Tiszaújváros irányába, illetve vissza buszjárat. Ezzel nehezen tud rivalizálni a vasút.  

Videós tartalmaink továbbra is megtalálhatóak a YouTube csatornánkon. 

Voltak olyan próbálkozások is, hogy a Budapest és Miskolc között közlekedő InterCitykhez kapcsolódva InterPici járatok indultak Nyékládházáról, illetve Tiszaújvárosból úgy, hogy várakozási idő nélkül lehetett felszállni a főváros felé a vonatra, de valahogy nem vert gyökeret az utazási szokások között ez a megoldás.

Lenyomja a busz a vonatot 

„Évekkel ezelőtt magam is vonattal jártam be szinte naponta Miskolcra – mondja a tiszaújvárosi Kovács József. – Közel lakom a tiszaújvárosi vasútállomáshoz, így ez volt az egyszerűbb megoldás. Miskolcon leszállva nagyon gyorsan villamosra pattantam és eljutottam úti célomhoz. Mára ennek már nincs sok értelme, mert kevés vonatpár jár, ráadásul Nyékládházán át kell szállnom. Egyszerűbb a tiszaújvárosi autóbusz-végállomásra elmennem. A buszok pedig sorra érkeznek.” 

Nagy István Sajószögedről jár be dolgozni Miskolcra. Ő egyértelműen a busz mellett tette le a voksát. „Gyakran jár, nem kell aggódnom, ha véletlenül lekésem az egyiket, mert belátható időn belül érkezik a következő. Miskolcon pedig a belváros tőszomszédságában tesz le a járat. Néhány perc gyaloglással ott vagyok a munkahelyemen. Számomra tehát nem létkérdés a vonattal járás.”

Az érintett mellékvonalak

89 sz. Miskolc-Tiszai―Nyékládháza―Tiszaújváros
114 sz. Mátészalka―Kocsord alsó―Csenger
121 sz. Újszeged―Mezőhegyes
125 sz. Mezőhegyes―Battonya
38 sz. Somogyszob―Nagyatád
47 sz. Dombóvár―Godisa―Komló
78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc
98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti
103 sz. Karcag―Tiszafüred
146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton―Szentes 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában