2020.01.08. 14:00
Uszályokon érkeznek az új gyár gigaberendezései
Speciális megadaru emeli le az uszályokról a Tiszaújvárosba érkező berendezéseket.
Mintegy hetven különböző méretű megaszállítmány érkezik a tiszaújvárosi kikötőbe
Forrás: MOL
A Tisza-parton felállított lánctalpas daru december végén fogadta első szállítmányait Tiszaújvárosban. Az uszálykonvoj olyan, közúton nem szállítható kulcsberendezéseket hozott a Mol Petrolkémia Zrt. területén megkezdett gigaberuházáshoz, melyek együttes tömege meghaladta az 1300 tonnát. A berendezés a poliolgyár működését fogja segíteni.
A legnagyobb 82 méteres
A rakomány egyik fele Spanyolországból érkezett, egy reaktorból, két desztillációs oszlopból és három tartályból állt. A berendezések több mint egy hónapja hagyták el a spanyolországi gyárat.
Mintegy 5 ezer kilométeres utat kellett megtenniük, hogy a Földközi- és Fekete-tengereken, valamint a Dunán és a Tiszán keresztül Tiszaújvárosba érkezzenek. A szállítmány legnehezebb része két technológia tartály, amelyek tömege egyenként 172 tonna, átmérőjük 5 méter és magasságuk 29 méter. A tartályok a poliolgyártás egyik fontos alapanyagát tárolják majd.
A szállítmány másik fele a belgiumi Genkből indult, ahol négy vegyipari tornyot gyártottak a poliolberuházáshoz. A folyami szállítás során 2300 kilométert tettek meg 8 ország területén keresztül a Rajna, Majna, Rajna–Majna–Duna-csatorna, Duna és Tisza útvonalon.
Csak néhány van belőle
A szállítmány legnagyobb tömegű berendezése pedig 220 tonna 37 méter magas és 4 méter átmérőjű. A poliol vegyipari komplexum egyik legmagasabb eleme is megérkezett, a 82 méter magas és 4 méter átmérőjű kolonnát, hossza miatt két darabban szállították.
A Tisza-parton lévő ideiglenes kikötőnél felállított daru mintegy 70 megaméretű készüléket fogad majd, amelyek súlytartománya 10 és 408 tonna között van, méretük pedig néhány métertől 73 méterig terjed. A készülékek többsége súlyuk és méretük miatt nem szállítható közúton. A lánctalpas daru feltűnő jelenség, ugyanis 750 tonna maximum teherbírással rendelkezik, és 140 méter maximum emelési magasságot képes elérni.
Ezt a típust a szélturbinák építésénél is előszeretettel alkalmazzák, mert sokrétűen használható, és a telepítése is rendkívül gyors. Európában ez a kapacitású daru csak korlátozott számban áll rendelkezésre.
A szállítmányok a kikötőből az építési területig kifejezetten erre a célra kialakított úton érkeznek, amelyen több útszakaszt felújítottak és építettek. Például a Tiszapalkonyára vezető úton egy, az út fölött átívelő csőhidat ideiglenesen elbontottak, hogy a nagyméretű eszközök átférjenek ezen a ponton.
Helyreállítják a környezetet
A szállítások lebonyolításánál több forgalomtechnikai eszközt, például jelzőtáblákat és villanyvezetékeket leszereltek, amelyeket a műveletek végeztével helyreállítanak.