Miskolc

2019.07.08. 11:30

Nyaktörő lépcsőkön a vízeséshez

A függőkert gyönyörű, de a Felsőhámor felé vezető lépcsősor katasztrófa, mondták a turisták.

Hegyi Erika

Balesetveszélyes lépcső

Fotó: Bujdos Tibor

„Az egyik hétvégén Lillafüreden voltunk kirándulni. A Szikla alatti ingyenes parkolóban már nem volt hely, valaki azt mondta, hogy Felsőhámorban is van egy ingyenes parkoló, pórbáljuk meg ott. Megkerestük, és tényleg találtunk még ott üres helyet. Innen indultunk a vízesés felé. A látvány azonban ledöbbentett minket. Ugyanis közvetlenül a függőkertek alatt, a turisták által szívesen látogatott víz­eséstől néhány méterre inkább háborús övezetre hasonlít a kép, mint turisztikai központra” – írta a napokban egyik olvasónk.

Balesetveszélyes

Elmentünk, megnéztük, a látvány minket is megdöbbentett. A parkolóból úgy lehet eljutni a függőkertekhez vezető lépcsőkig, hogy először egy lebontott épület maradványain sétálunk át. Ennek csak az ottfelejtett, fehér járólapos része járható, a többin égig érő gaz éktelenkedik. A legaggasztóbb azonban nem ez, hanem az a rövidke lépcsősor, ami a függőkertekhez vezet. A lépcsők ugyanis balesetveszélyesek, töredezettek, a biztonságot szolgáló vaskorlátokat valakik lefűrészelték, így ha testi épségünket veszélyeztetve feljutunk a tetejére, egy óvatlan mozdulat, és könnyen lezuhanhatunk a mélybe. A lépcsősor mellett gyanús papírok és nejlonzacskók hevernek. Valamikor vaslánc zárhatta el ezt a területet a függőkertben sétálóktól, de a lánc ma rozsdásan lóg a lépcsősor tetején elhelyezett vasoszlopon.

Az erre járó turistákat is le­lombozza a látvány.

– Nagyon szomorú, hogy fent minden rendben van, pár méterrel lejjebb pedig ennyire elhanyagolt a terület – vélekedett Vizingerné Parragh Ágnes, aki Szabadszállásról érkezett, és egy pár perce még a vízesést csodálta. – Óriási a kontraszt, és ez a lépcsősor balesetveszélyes is. Egyébként sok turisztikai látványosság közelében tapasztaljuk, hogy maguk a turisták sem vigyáznak a környezetükre. Eldobálják a műanyag palackokat és a szemetet. Lillafüred egyébként nagyon tetszik nekünk. A vízesés, a Palotaszálló és a barlang gyönyörű, de parkolót elég nehéz volt találni. Kettőt is lezártak, az automata pedig nem akarta elfogadni a pénzt – sorolja Ágnes. Kérte, írjuk meg azt is, hogy a barlangban az idegenvezetőt élvezet volt hallgatni.

Katasztrófa

Kiskunfélegyházáról érkezett Csányi Anett. Ő úgy fogalmaz az elhanyagolt terület láttán, hogy „katasztrófa”.

– A gyönyörű vízesés után egyszer csak egy másik világba érkezünk. Rendkívül balesetveszélyesek a széttöredezett lépcsők és hogy nincs mellettük korlát. Addig lesz ez így szerintem, amíg nem történik baleset. Akkor jönnek majd rá, hogy valamit kezdeni kellene ezzel a helyzettel – fogalmaz. Megjegyzi: a fenti parkolóautomatával ők is megszenvedtek, nem akarta elfogadni a pénzt.

Újabb turista érkezik a víz­eséshez. László (kérte, hogy teljes nevét ne írjuk meg) miskolci, de gyakran kiruccan Lillafüredre, mert mint fogalmaz, itt tud igazán megnyugodni.

– Annak nagyon örülök, hogy a függőkertet és víz­esés környékét szépen rendbe tették, de elképesztő, hogy a közvetlen környezetében áldatlan állapotok uralkodnak. Miért nem lehet például a Hámori-tavat körbesétálni? A gyalogosoknak miért az úton kell közlekedniük, mert nincs rendes járda? Rendkívül balesetveszélyes az is, hogy akik a Sziklánál parkolnak, utána a forgalmas úton szaladgálnak át. Nekem egész Lillafüred olyan, mintha egy piszkos, szakadt terítőre egy herendi étkészletet tettünk volna – talál hasonlatot László. A víz­esés alatti területről pedig az a véleménye, hogy borzasztó, de ha annak nincs gazdája, akkor az önkormányzatnak kellene tennie valamit, hogy ez ne fordulhasson elő.

Azt írták: magánterület

Megkérdeztük a miskolci önkormányzatot, mit tudnának tenni annak érdekében, hogy Lillafüreden és Felsőhámorban, ahol több ezer turista fordul meg egy-egy nyáron, ne rontsa a képet az elhanyagolt terület.

Írásban a következő választ kaptuk: „Az említett felsőhámori területek (lépcsősor, lebontott ház helye, valamint az üresen álló terület, amit ingyenes parkolóként használnak) mind magántulajdon”.