Változások

2021.01.27. 19:00

Elektromos offenzíva az autópiacon

Az e-mobilitás új helyzetet teremt nemcsak az infrastruktúrában, hanem probléma esetén a járművek kezelésében is.

Forrás: Shutterstock

Forradalmi változások kapujában van Európában az elektromos autózás. Ennek jelei minden országban megmutatkoznak, ellenben Norvégia lett az államok között az első, ahol tavaly decemberben már több elektromos autót adtak el, mint fosszilis eredetű üzemanyagot használó járművet, beleértve a benzines és dízelautókat, valamint a hibrideket is. Az északi államban az év utolsó hónapjában így 54,3 százalékra nőtt az elektromos autók aránya az újak piacán.

Az ország gazdasági teljesítményét jellemzi, hogy miközben az uniós átlagban 23,7 százalékkal – Magyarországon 21,2 százalékkal – csökkent az új forgalomba helyezések száma, Norvégiában alig 0,7 százalékkal kevesebb új személygépkocsi talált gazdára.

Fordul a trend

A járművek meghajtásában megfigyelhető trendforduló Magyarországot egyelőre elkerüli, de a folyamatok ebbe az irányba mutatnak, még ha most nálunk gyerekcipőben is jár az elektromobilitás – fogalmazta meg Sándor Attila, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara gépjármű-kereskedelmi osztályának elnöke.

Pontos adatai nincsenek róla, de meglátása szerint a hazánkban eladott új autók 2-3 százaléka lehetett tisztán elektromos hajtású 2020-ban, és ez is az állami támogatásnak köszönhető. Az érdeklődést mindenesetre jellemzi, hogy a kormány vásárlást ösztönző tavalyi programjának 5 milliárd forintos keretösszege lényegében néhány óra alatt kimerült. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének közlése szerint több mint 2 ezer tisztán elektromos autó és segédmotoros kerékpár megvásárlásához érkezett be kérelem.

Forrás: Belügyminisztérium/e-cars.hu

Álláspontjuk szerint az e-mobilitás a következő időszakban is az egyik legfontosabb tényező lesz a járműpiacon, ám ennek elindításához és megerősödéséhez egyelőre elengedhetetlen a hatékony állami támogatás.

A lassú terjedésnek nem föltétlenül csak az az oka, hogy az elektromos hajtású autók 20-30-40 százalékkal többe kerülnek, mindinkább az, hogy Magyarországon igencsak hiányos a problémamentes használatukhoz szükséges infrastruktúra. Ez még sokakat eltántorít a vásárlástól – tette hozzá Sándor Attila. Az igazi áttörés akkor várható, amire minden esély megvan, ha megfelelő lesz a gyorstöltőhálózat elterjedése, az elektromos járművek hatótávolsága megközelíti vagy eléri a fosszilis üzemanyaggal működőkét, illetve ha az elektromos és a hagyományos járművek ára megközelíti egymást. A vásárlók részéről így még nem gazdasági döntés az elektromos autó vétele, hanem környezettudatosság.

Márkaépítés

Az autógyárak mindenesetre azon vannak, hogy szorgalmazzák a környezetre kevésbé káros elektromos autózás elterjedését, minden márka most építi fel a maga elektromos arculatát – utalt a szakember arra, hogy a fejlesztések minden szegmenst érintenek.

Ugyanakkor tavaly a Tesla, a Jaguár és a Mercedes nem adott el annyit a legmagasabb kategóriában, mint az Audi, amelynek e-trone típusa Norvégiában piacvezető, szinte az egész gyártói kapacitást lekötik.

Miskolcon a típusból négyet adtak el, ami ebben a kategóriában 40 milliós tételt jelent, viszont a darabszám jelzi a magyar és a norvég vásárlóerő közötti különbséget.

Az autógyártók dilemmája napjainkban továbbra is az, meddig foglalkozzanak a tisztán elektromos hajtás alternatíváját jelentő, külső áramforrásról is tölthető plug-in hibridek fejlesztésével, miután a két technológia házasítása jelentősen megdrágítja a gyártást. Jelenleg azonban azért kedveltek ezek a típusok, mert zöld rendszámmal rendelkeznek, a hagyományos üzemanyaggal működő motornak köszönhetően pedig át lehet velük hidalni az e-töltőhálózat hiányosságait. Az elektromos autók hatótávolsága még mindig csak 400-500 kilométer, így leginkább egy adott körzeten, például egy megyén belül használható ki kényelmesen. Az elektromos autózás fejlődésében azonban olyan offenzíva várható, amelynek fogadására a hazai piacnak is meg kell érnie – mondta a gépjármű-kereskedelmi osztály elnöke. Az e-mobilitáshoz szerinte egy mai átlagautós is egyre közelebb kerül, mert a gyártók igyekeznek csökkenteni az elektromos hajtású járművek árát, hogy az ebben a szegmensben megnövekedett eladásokkal csökkentsék a károsanyag-kibocsátás után fizetendő uniós büntetéseiket.

Több szintű védelem

Az elektromos autók sérüléseinek és meghibásodásainak kezelésére a márkakereskedések szervizeinek több szintű védelmi rendszerrel kellett felkészülniük. Másként kell ugyanis megközelíteni egy sérült elektromos autót, mivel egy rövidzárlat esetén a karos­szériában több ezer volt feszültség is lehet. Előírás így többek között, hogy a megrongálódott járművet magasfeszültség ellen védő karanténba kell tenni, és csak az arra külön kiképzett szerelő nyúlhat hozzá.

Sándor Attila erre hivatkozva valós problémaként hívta fel a figyelmet arra, hogy elektromos autó balesete esetén az áramütés veszélyének elhárítására a katasztrófavédelemnek, a rendőrhatóságnak vagy az autómentőknek is fel kell készülniük a jövőben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!