Környezetvédelem

2022.12.03. 17:00

Rövidebbek lettek a mosóprogramok

Az energiaárak emelkedése más szokásokra állítja át a háztartásokat, a családokat.

ÉM

A gyártók a mosási hőmérsékletet és a programok hosszát is csökkentették

Fotó: Shutterstock

Az energiatakarékosság nemcsak a gázzal és az elektromos árammal működő berendezéseink kapcsán került fókuszba, hanem például a mosási programok kiválasztására is hatással van. Az energiaárak emelkedése áll a hátterében annak az új szokásnak is, amely egy online kutatásból derült ki, miszerint sokan rövidebbre vették a rendszeresen használt mosási programot is, a megkérdezettek majdnem fele ruhatípustól függően teszi ezt meg. A válaszadók több mint 10 százaléka pedig a leg­gyakrabban kiválasztott mosási hőmérsékletet is csökkentette – derül ki a Candy Hoover Hungary Kft. legfrissebb, csaknem 5200 fő megkérdezésével készült online kutatásából. 

A Hello Vidék összeállítása arra is rávilágít, hogy a többség hetente 2–4 alkalommal szokott mosni, mosószert havonta egyszer-kétszer vásárol, amelyre jellemzően 5–10 ezer forint közötti összeget költ. A magyarok jelentős része, közel 60 százaléka tervezi kedvezőbb energiafelhasználású készülékre cserélni mosógépét, csaknem 10 százalék ezt akár már idén, közel 20 százalékuk egy éven belül tenné meg ezt – derült ki a több mint 5 ezer fő bevonásával készült online felmérésből. Ezt az eredményt magyarázza, hogy a válaszadók mintegy felének 5 évnél idősebb mosógépe van, 26 százalék 3–5 év közötti készülékkel rendelkezik, 17,9 százaléknak viszonylag új, 1–3 éves gépe van, miközben vadonatúj, egy év alatti berendezéssel 6,7 százalék büszkélkedhet. 

Az energiahatékonysági besorolás az új mosógép kiválasztásakor kardinális szempont, az ár után ez a legfontosabb kritérium a fogyasztók számára. Ezt követi az elérhető funkciók mennyisége, a programok száma és típusa. A márka a negyedik legfontosabb tényezőnek számít vásárláskor, de meghatározó még a készülék mérete és a garanciaidő hossza is. Az energiaárak emelkedése a mosási szokásokon is nyomot hagyott. Ezt tükrözi, hogy a nyilatkozók 19,5 százaléka minden esetben rövidebbre vette a rendszeresen használt mosási programot, bár 45,6 százalékuk csak egyes ruhafajták esetében teszi ezt meg. A válaszadók csupán egyharmada nem foglalkozik ezzel, számukra az a lényeg, hogy a ruhák mindig tiszták legyenek. 

Ugyanakkor a beállított hőmérséklettel is óvatosabbak lettek a magyarok. A leggyakrabban használt mosási hőfokot a megkérdezettek több mint 10 százaléka általánosan csökkentette. A magyarok 59 százaléka hetente 2–4 alkalommal mos, de a válaszadók 25,7 százaléka arról számolt be, hogy naponta elindítja a gépet. Mi több, saját bevallásuk szerint valamivel több mint 10 százalék egy nap többször is elindítja a készüléket – ez érthető módon a többtagú családoknál a legjellemzőbb. 

Amit megveszünk 

Mosószert a megkérdezettek több mint fele havonta egy-két alkalommal vásárol, 36,6 százalékuk negyedévente néhány alkalommal, 10,5 százalék pedig félévente nagyobb tételben szerzi ezt be. Havi szinten a többség (51,1 százalék) 5–10 ezer forintra teszi azt az összeget, amit mosószerre költött, több mint egyharmaduk 5 ezer forint alatt költ, míg 12 százalék 10–15 ezer forint között áldoz erre. 15 ezer forintnál többet pedig 2,7 százalék hagy a boltokban. 

A felmérésből kiderül, hogy új készülék vásárlásakor az okos, internetalapú funkciók egyelőre kevésbé hozzák lázba a megkérdezetteket. A kérdőívet kitöltők döntő többsége most sem rendelkezik NFC- vagy wifikapcsolattal a mosógépén. Közel 10 százaléknak ugyan van ilyen funkciója a készülékén, de nem nagyon használja, 2,4 százalékuk csak alkalmanként kapcsolja be ezt, és csupán 1 százalék veszi igénybe minden mosásnál. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában