El Sistema módszer Venezuelából

2021.07.18. 14:00

Zenei példaképeikkel segítenek

Képzett zenetanárok támogatják a hátrányos helyzetű gyerekek szocializációját a Szimfónia programban.

Detzky Anna

Fotó: Symphonia

Tornanádaskán koncertezett a Szimfónia program gyermekzenekara június közepén. Az ezerfős hátrányos helyzetű településnek majdnem a fele érdeklődött a hangverseny iránt. Június végén Miskolcon is volt hasonló, táborzáró koncert – tudtuk meg Solymosi Árpádtól, a Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettesétől.

Színvonalas és ingyenes

– A Symphonia Alapítvány 2012-es megalakulása óta az egész országban segíti a nehéz sorsú gyerekek szocializációját a csoportközpontú zeneoktatás eszközével. Tanulóinknak több mint a fele, ezer diák Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből kerül ki. Több partner-együttműködésünk van általános iskolákkal a megyében: Alsózsolcán, Aszalón, Edelényben, Felsőzsolcán, Miskolcon, Ónodon, Sajókazán, Szikszón és Tornanádaskán, ahová házhoz visszük a Szimfónia programot. Hatalmas hangszerparkkal rendelkezünk, amit diákjaink számára ingyenesen bocsátunk rendelkezésre, ahogy magát a képzést is. Kizárólag diplomás zenetanárokkal dolgozunk, akiket belső tanfolyamok során képzünk tovább. Szorosan együttműködünk az iskolai szociális munkásokkal és a MESZEGYI-vel, illetve más segítő szervezetekkel – tudatta beszélgetőtársunk.

Csellengés helyett zene

Venezuelából indult el a kezdeményezés, amit minden országban a helyi viszonyokra ültetnek át.

– Az El Sistema módszerrel dolgozunk, amit 1975-ben Caracas nyomornegyedeiben José Antonio Abreu magasan kvalifikált közgazdász, politikus, karmester és zongoraművész kezdett el. Garázsokban biztosított zenetanulási lehetőséget jól képzett zenetanárokkal az utcagyerekeknek, hogy ne verődjenek bandákba. Így hidat képezett a társadalom különböző rétegei között. Az eredményesen működő módszer az egész világon elterjedt, tavaly az egymilliomodik gyermek csatlakozott hozzá Venezuelában. Alapítványunk kuratóriumának elnöke, dr. Kupper András hozta be a filozófiát Magyarországra, ötvözve azt a Kodály-módszer szellemiségével – foglalta össze Solymosi Árpád.

Sok helyen fellépnek

Félévkor, tanév végén és karácsonykor is tartanak zárókoncerteket.

– A pandémia után ki voltak éhezve diákjaink és tanáraink is arra, hogy szerepelhessenek. A nyár elején már több szabadtéri fellépésünk volt telephelyeinken. A június 28-ai héten fejeztük be 600 gyermek táboroztatását főleg Miskolc és Pécs környékén. Én Bükkszentkereszten vezettem egy bentlakásos zenei tábort 40 növendékkel, akik Miskolcról a Vasgyárból, Lyukóvölgyből és Tornanádaskáról érkeztek. A táborozókat nagy fúvós­zenekarrá építettük össze. A közösségi szocializációban fontos, hogy a tanuló a befektetett munkának már lehetőleg rövid távon lássa az eredményét. Azzal inspirálódik újra, hogy tapsot kap, és kiszakad a hagyományos környezetéből. Az iskolások használható mintát kapnak nálunk, hiszen zenetanáraink a mentoraik is lesznek. Jellemzően a tanulóknak javul a magatartása, de kiemelkedőek zeneiskolai eredményeink is – hangsúlyozta az igazgatóhelyettes.

(A borítóképen: A gyerekek zenekara Tornanádaskán koncertezett június közepén)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában