online piacterek

2021.01.28. 09:00

Könnyebb eladni, mint vásárolni

Biztonságos manapság online adni-venni a cuccainkat? Íme az online piacterek összehasonlítása.

Pap Gyula

Forrás: Shutterstock

A Tudatos Vásárlók Egyesülete összehasonlította a három leggyakrabban használt, eladóként magánszemélyek számára is hozzáférhető online piacteret. Lássuk, milyen előnyeik és hátrányaik vannak, ha ott szereznénk be néhány hasznos holmit, vagy netán megválnánk valamitől, ami másnak még jó lehet. Egy biztos, az összehasonlításból kiderült, nem árt néhány szempontot tudatosan mérlegelni.

Kiegyensúlyozott erőviszonyok

Magyarországon három online piactér tudott igazán gyökeret verni: a Vatera, a Jófogás és legújabban a Facebook Marketplace. Közülük a régi múltra visszatekintő Vatera elsősorban az itt fellelhető kincsekről és az aukciós rendszeréről ismert, és ezen található a legnagyobb termékkínálat – főként a céges ajánlatoknak köszönhetően – ismertette Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője, fogyasztóvédelmi szakértő. A legtöbb felhasználója a Jófogásnak van. Ezeken túl hazánkban is egyre többen használják a Facebook ilyen jellegű funkcióját, a Marketplace-t. Olyannyira, hogy mindegyik felületen megtaláljuk magánszemélyek és cégek ajánlatait egyaránt. A szakember szerint egészséges állapotnak tekinthető, amikor három lényeges szereplő található egy piacon: kiegyensúlyozott erőviszonyokat is feltételez.

A Vatera és a Jófogás is könnyen áttekinthető és könnyen kezelhető, mindkettőben kilenc főkategória és alkategóriák, illetve jól működő kereső segít a tájékozódásban és a hirdetés feladásában.

A Facebook Marketplace esetében nehezebb eligazodni, bár pozitívum, hogy az adok-veszek csoportok hirdetéseit is megjelenítik. A regisztráció, fiók létrehozása mindkét oldalon pár kattintás, de a Vaterán több adatot igényel, mint a Jófogáson. A regisztrációt mindkét platform a profiltörlés igénylésétől számított egy hónapon belül törli – fejtette ki a fogyasztóvédelmi szakértő.

Harc az idővel a vevőkért

A Vaterán az eladónak az apróhirdetési kategóriákon kívül (állás, jármű, szolgáltatás) minden termékcsoport esetén jutalékot kell fizetnie az értékesítés után, illetve feltöltéskor feltöltési díjat. A Jófogáson ingyenes a hirdetés, kivéve néhány egyértelműen jelölt kategóriát, amik az állás, az ingatlan és a jármű. A Facebook Marketplace teljesen ingyenes. Kiemelésre mindhárom piactérnél van lehetőség, ilyenkor előrébb kerül a hirdetés a találati listában. Eladóként fontos információ, hogy a Vaterán az alapbeállítás szerint 21 napig vannak fenn a hirdetések, utána törlődnek, míg a Jófogáson ez 90 nap. Bár a Vaterán látszólag kevesebb idő van az értékesítésre, az „újraindítás, míg el nem adom” funkció bekapcsolásával a hirdetés meghosszabbítható.

Ha tehát vélhetően nehezebb lesz vevőt találni, előnyösebb lehet a Jófogás. Ha viszont valami retró kincset bocsátana áruba az eladó, és vélhetően nagy lesz rá az érdeklődés, a Vatera extráira érdemes apellálnia.

A vevői és eladói hitelesség a Vatera számára a legfontosabb: náluk oda-vissza értékeli egymást a két fél. Korábban a Jófogáson is volt lehetőség az eladók értékelésére. A Marketplace-en is hagyatkozhatunk értékelésekre, de az csak mobilon érhető el.

Az eladó felelőssége

– Ma már nem ritka egy termékre a 3–5 éves jótállás sem, amennyiben még az eredeti vásárlás dátumától számítva nem telt el annyi idő. Erre érdemes vásárláskor rákérdezni az eladónál, és elkérni a dokumentumokat. Kevesen tudják, hogy ha magánszemélytől vásárolunk használt terméket, akkor is megilleti a vásárlót az úgynevezett szavatossági jog: az eladó felelősséget vállal, hogy a terméknek nincs olyan hibája, ami a vevő számára nem ismert. Így a vásárló kérheti a termék kicserélését (bár valljuk be, ez nem jellemző), javítását, vagy a javítás költségeinek kifizetését, illetve a vételár visszafizetését. Csak olyan hibára érvényes, ami a vásárláskor nem volt meg, vagy nem volt felismerhető, a vevő nem tudott róla – ismertette a Tudatos Vásárlók Egyesülete fogyasztóvédelmi szakértője.

Míg a Jófogás a részletességre és lehető legpontosabb termékinformációkra fókuszál, addig a Vatera a kölcsönös értékelésekre és a dinamikusan frissülő árukínálatra bízta sikerét. Így előbbin jobb minőségű tartós cikkeket, utóbbin igazi turikincseket, aukciók gyöngyszemeit találhatjuk meg könnyedén.

Összegezve, ha valamit sürgősen be szeretnénk szerezni, szerencsésebb lehet a Vatera kínálatában böngészni, mivel ott az alapbeállítások használata mellett a hirdetések 21 nap után automatikusan lekerülnek. A Jófogáson ez 90 nap – ami elég időt hagy arra, hogy egy-egy drágább termék is gazdát találjon, de megnöveli az esélyét, hogy már eladott áruk között keresgéljünk. A három platform közül a Marketplace messze alulmarad vásárlóként és eladóként is, biztonság és kényelem terén is. A vásárlás, böngészés, kapcsolatfelvétel is nehézkes – hívta fel a figyelmet a szakértő.

A Vatera és a Jófogás esetén nem találtunk szembetűnő különbséget, inkább egy eltérő attitűdöt, ami más-más termékek vásárlásakor lehet előnyös. Ha például egy íróasztalt, galériaágyat keresünk, akkor használjuk a Jófogás részletes, könnyen összehasonlítható termékinformációkkal rendelkező, vevőbarát listázófunkcióit. De ha az alap-termékkínálaton kívül vevők vagyunk az egyedi kincsekre is, akkor a Vaterán is épp olyan jó fogásra lelhetünk, mint a Jófogáson! Plusz egy jó pont a Vaterának, hogy külön aloldalon hirdetik a környezetbarát termékeket, ahol tippekkel is segítik a fenntartható vásárlást – emelte ki Haraszti Anikó.

(A borítóképen: Egyre több terméket, szolgáltatást veszünk online)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában