TikTok

2020.11.06. 07:00

Rafináltan tanítja a verseket a tanárnő

A tanárnő regisztrált a TikTokra, a lájkjai száma csaknem 23 ezer.

Hajdu Mariann

A gyerekek között hallott először a TikTok közösségi oldalról Somogyváriné Kóta Melinda, az Avastetői Pattantyús Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola magyartanára. Mondogatták, hogy a Facebook már nem érdekes, tele van öregekkel, bezzeg a TikTok, ezért gondolta, megnézi magának. Látta, hogy mi megy ott, a tartalom 80 százalékával elégedetlen volt: főként lányok táncvideóiból, idétlen humorból áll. Gondolt egyet, és ő maga is készített egy videót Maamácska néven öniróniával, vicceset. A témája annyi volt, hogy milyen nehéz neki egy ilyet csinálni, „de mondta az unokám, hogy fog ez menni, mama”… Ennek a videónak aztán egész nagy nézettsége lett, így a tanárnő meglátta benne a lehetőséget.

– Elkezdtem kicsit önironikusan, magamból bugyuta nénit csinálva videókat készíteni. Augusztusban kezdtem, rövid idő alatt 2700 lett a követőim száma – meséli. – Aztán az egyik videóban megjegyeztem, hogy most egy kicsit mást is mutatok. És mondtam egy mesét, majd később verset, az Arany Lacinak címűt, utána Adyt.

Somogyváriné Kóta Melinda lájkjainak száma ma már 23 ezer felé közelít. Kicsit megcsappant a korábbi videókhoz képest, viszont átterelődött egy másik követőrétegre, amely már a megújult tartalomra vevő.

Somogyváriné Kóta Melinda | Fotó: Olvasónk küldte

– Nagyon tetszettek a visszajelzések. Az egyik írta, ő soha nem szerette a verseket, és most visszamenőleg is megnézte mindet. Egy másik szerint ez ajándék a TikTokon. Volt, aki azt írta: libabőrös lesz, ha hallgatja – árulja el a tanárnő. – Persze ott a másik véglet is, a bejegyzések, hogy mit keresek a TikTokon, ez nem a „Vers mindenkinek”. De ez engem nem zavar.

A tanárnő úgy 100 verset, versrészletet mondott már fel, József Attilát, Adyt, Csokonait vagy épp Garai Gábor és Váci Mihály verseit. Ő maga is profitál belőle, mert mint fogalmaz, mostanában ritkábban olvasgatott, és most újra átélve kiderült, sok vers aktuális ma is, bármilyen régen is született.

– Maximum egyperces videót lehet feltölteni, így van vers, amiből csak egy részt mondok, és van, amit többször egy percben, mint például az Ódát vagy a Hajnali részegséget. Ha valamelyik kevesebb lájkot is kap, akkor is látom, hogy sokan megnézik. Először azt tettem fel, amit szerettem volna, de aztán elkezdtek jönni a hozzászólásokban a kérések.

A tanárnő meséli, egy színész is rátalált a verseire, Csórics Balázs, így már olyan videója is van – például Ady Endre: Őrizem a szemedet –, ami zenei aláfestéssel van fent. Amikor úgy érzi, kicsit ellaposodik a dolog, akkor – ezt sem érzi kényszernek – készít egy kicsit provokatívabb videót, és akkor megint felpezsdül a profilja. Majd jöhetnek a versek.

Kérdezzük, hogyan fogadták a tanítványai, hogy tanárnőjük jelen van a TikTokon.

– Mondták, hogy láttak. Először azt mondtam, ez meg a suli két külön dolog, válasszuk ketté. De aztán például amikor tanultuk a Lédával a bálbant vagy Csokonai A Reményhez című versét, úgy gondoltam, megmutatom nekik ugyanazt a TikTokon. Értékelték. Úgy érzem, ez egy titkos lelki közösség, hiszen van egy általuk használt alkalmazás, amin, ugye, ott a tanárnő is.

Lélekben is közösséget

Somogyváriné Kóta Melinda elárulja, már jó ideje igyekszik valamilyen módon lélekben is közösséget vállalni tanítványaival. Most úgy érzi, jó úton jár, hiszen így hitelesebbnek tűnik az is, amit például Berzsenyiről mond számukra egy olyan világról, ami a legifjabb generációnak nehezebben emészthető.

– Tele vagyok tervekkel. Néha beszélgetéseket is kezdeményezek a TikTokon, és volt egy-két provokatív videóm is. Persze sok a trollkodó, de ez hozzátartozik. Szeretnék egyszer beszélgetősbe átmenni. Majd ha nyugdíjas leszek, már nincs is az olyan soká... Apró tanácsadásokra vagy épp tanulássegítő egy-egy percre gondoltam. Kevésnek tűnik az 1 perc, de sokszor látom, hogy a 15 másodperces videók a menők. Nagyon le kell, hogy kösse őket a téma, hogy az egy percet végignézzék. A gyerekek nehezen igazodnak el ebben a világban, talán ott lehet segíteni nekik, ahol ők vannak.

A tanárnőtől megtudjuk, van, aki a saját versét szeretné viszonthallani, a tizenévesek főleg olyat kérnek, ami a tanulmányaikhoz kapcsolódó. A legtöbb lájk az idétlen videókra érkezik ma is, de a versek közül sokat kapott az Őrizem a szemedet, Tompa Mihálynak A madár, fiaihoz és a Szózat.

Somogyváriné Kóta Melinda egyébként ma már a Faceb­ookon, az Instagramon is ott van a versekkel. Telefonjába jegyzi a kéréseket, és egy külön csoportban azon versek címeit gyűjti, amiket ő maga szeretne előadni. Kicsit le van maradva, de halad. S hogy miért csinálja? Egyfajta misszió ez, vallja.

– Nem vagyok világmegváltó, csak a magam békapers­pektívájából próbálkozom. Mára nagyon lecsökkent a versek szerepe, érdemtelenül keveset mélyedünk el bennük. Márpedig ahhoz, hogy az ember különböző élethelyzeteiben megnyugvást vagy előrelépési lehetőséget találjon, nagy szükség van rájuk. Rövidek, így talán könnyebb befogadni őket a fiataloknak. Szeretném hozzájuk így, kicsit rafináltan közelebb vinni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában