tanévkezdés

2019.08.31. 20:00

A helyes üzenet: érezd nagyon jól magad!

Egy elsős számára az iskola tele van örömteli várakozással, de szorongást is kelthet.

Nagy-Hankó Krisztina

Kovács-Némethi Gabriella

Forrás: ÉM

Sokat tud segíteni egy elsősnél, ha anya és apa mesél az ő iskolájáról, esetleg el is mennek oda, ha megtehetik, vagy fényképeket nézegetnek az iskolás időkről. De semmiképpen ne az iskola első napján szembesüljön vele a gyerek, hogy hova került – hívta fel a figyelmet Kovács-Némethi Gabriella gyermekpszichológus. Mivel ez egy kontrollvesztett állapot, a gyermeknek nincs hatalma a felett, hogy mennie kell iskolába, ezért legalább arról döntsön maga, hogy mit vesz föl, esetleg hogy milyen étel kerül az uzsonnásdobozába.

Szuper lesz!

„A gyerekben tudatosítsuk, hogy innentől már nem óvodás, elvégezte ügyesen, mostantól játszóház lesz – mondta a pszichológus. – Ne azt parancsoljuk a gyereknek, hogy: legyél ügyes! Viselkedj jól! Figyelj órán! Sokkal jobban működnek azok a mondatok, hogy: tudom, ügyes leszel, és bízom benned! Minden szuper lesz! Érezd nagyon jól magad!”

Tehetünk a kis diáknak az uzsonnásdobozába „üzeneteket”, nem szavakkal, hiszen még nem tudnak olvasni, egy smiley-t vagy egy mesefigurát ábrázoló matricát. Érdemes erre energiát fektetni leg­alább az első egy hónapban. Ez a meglepetés ereje a gyereknek, mintha ott lennénk vele, gondolunk rá – hangsúlyozta a szakember. Vihet saját választása alapján is otthonról valamit, egy fényképet vagy tárgyat. A lényeg, hogy tudja, biztonságban van.

„Az értelmi fejlődés szempontjából nagyon fontos a játék és a mozgás. Ez nem hiányozhat a kis iskolás napjából. Jó, hogy közel van az őszi szünet, aztán a téli, van idő töltődésre. Nagyjából november elejére alkalmazkodnak a kicsik az új szabályokhoz. Utána már januártól a tavaszi szünetig jól ki lehet bírni – emelte ki Kovács-Némethi Gabriella. Igényeljék a visszajelzést a szülők a tanítóktól, menjenek el fogadóórára!

Ha a gyerek nem mond semmit otthon, akkor várják meg, amíg beérik ehhez. Próbáljanak meg a sablonkérdések helyett érdekesebb módon informálódni! Ne azt kérdezzék: kivel játszottál ma? Mi volt az ebéd? Inkább: sütött ott is a nap? Volt valaki, aki vicces volt ma? Ha minden nap ugyanazokat az „unalmas” kérdéseket tesszük föl, a gyerekek meghátrálnak, bezárnak. Várjuk meg, hogy magától kezdjen el beszélni, akkor tudunk meg a legtöbbet az iskolában töltött időről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában