2009.04.09. 11:24
Kiss a brit oroszlánok földjén
<p>Nagy fába vágta fejszéjét Kiss<br /> Pál Tamás. A tavalyi svájci Formula<br /> Renault bajnokság után az idén az<br /> autóversenyzés egyik<br /> fellegvárába, Angliába<br /> költözött, hogy a brit Formula Renault<br /> bajnokságban próbáljon<br /> szerencsét.</p>
Az első dolog, amit megtapasztalt, az volt, hogy
Angliában nagyon komolyan veszik a
versenyzést, nincs pardon, nincs egy kicsit
korábban lenyomott fék, itt mindenkinek
mindent nagyon magas szinten kell csinálnia. A
szezonnyitó futam előtt hónapokig
teszteltek, ám egy kisebb taktikai hiba
következtében a Kisst is
futtató Hitech Junior Team valamennyi
versenyzője hátrányba került,
Brands Hatchben. Így az első
angliai
versenyhétvégéjén meg
kellett elégednie a 19. és a 18.
helyezéssel.
Más
világ
- Húú, nem is tudom, hol kezdjem. A
brit bajnokság egészen
más világ, mint a svájci
bajnokság volt - jelentette ki miskolci
Kiss Pál Tamás. –
Még tavaly télen kerültem ki
Angliába.Spitzmüller
Csaba és Kazár
Miklós Mitsubishis főnöke,
John Easton segített csapatot
találni. A svájci
bajnokságban elég sok edzési
lehetőségünk volt a versenyek
helyszínén. Itt van kétszer 45
perc szabadedzésünk és
kétszer húsz perc
időmérő. Úgyhogy minden tesztet
még a szezon előtt kellett
elvégeznünk. Három teszten voltam,
mire a Hitech Junior csapathoz
szerződhettem volna. Az igazi munka ez után
kezdődött, ki kellett
költöznöm Silverstone-ba,
és reggeltől estig a szezonra
készültünk. 25 napot teszteltem,
négyezer kilométert mentem, de akkora az
elvárás, hogy még ez is
kevésnek tűnt. Hihetetlenül
kemény a mezőny, az autók teljesen
egyformák, és mindenki nagyon profi,
nagyon oda kell tennem magam. Az egyik edzésen
például 7000 helyett 7100-as fordulaton
váltottam. Akkora leszúrást kaptam
a csapatomtól, hogy ezzel a buta hibával
elvesztettem 0,05 másodpercet. Brands
Hatch-ben az első időmérőn
nem volt szerencsénk, mert szárazgumival
kezdtem, aztán esőgumira váltottunk,
de az utolsó körökre elkezdett
felszáradni a pálya, úgyhogy ott
másfél másodpercet kaptam. A
második edzés már száraz
pályán volt. Annyira szoros a
mezőny, hogy négytized másodpercen
belül volt az első húsz. Én itt
a 19. lettem. A csapatunknak nem nagyon ment, mert a
téli teszteken tíz körüli
időket futottunk, most meg minden
csapattársam, velem együtt hátul
volt. A verseny még nagyobb meglepetést
okozott. Azt vártam, hogy majd lesznek jó
kis csaták és lehet előre
jönni. Sikerült 14.-nek eljönnöm a
rajttól, de aztán elolvadt a
váltó bowdenem borítása,
ami miatt nagyon nehezen tudtam váltani,
és visszaestem a 19. helyre. A második
futam egy kicsit jobb volt, ott 18. lettem.
Próbáltam az előttem rajtoló
csapattársamat utolérni, de tíz
kör alatt tudtam egy autóhossznyit hozni
rajta. A leintés előtt is éppen csak
be tudtam menni mellé, megelőzni már
nem. Nagyon sokat tanultam már most is,
és még rengeteget kell
fejlődnöm. A legnagyobb tanulsága
ennek a bajnokságnak, hogy senkit sem szabad
lebecsülni. Itt a 19. helyért is
nagyon-nagyon komolyan meg kell küzdeni, és
minden egyes versenyző teljesítménye
mögött hatalmas munka áll.
Húsvét vasárnap
még itthon leszek
Magyarországon, aztán megyek
vissza Angliába,
költözöm Oxfordba, kedden
már lesz egy tesztünk Thruxtonban
a rákövetkező héten pedig ott
rendezik a harmadik-negyedik futamot.